QUIESST
QUIESST | |
Titre : | Quietening the environment for a sustainable surface transport |
Budget : | 2 559 k€ |
Subventions : | FP7-TRANSPORT (1 948 k€) |
Sous-programme : | SST.2008.1.1.3. |
Type de contrat : | SMALL |
Début : | 1er novembre 2009 |
Fin : | 31 octobre 2012 |
Site officiel : | http://www.quiesst.eu/ |
QUIESST est l'acronyme du projet européen Quietening the environment for a sustainable surface transport, qui a pour référence sur le service CORDIS 233730[1].
Les dispositifs de réduction du bruit (barrières, revêtements, couvertures et des dispositifs ajoutés par EN14388) jouent un rôle important dans la réduction du bruit : l'optimisation de leur performance globale est une préoccupation majeure pour aller vers les Transports de surface durables. QUIESST va fusionner, pour la toute première fois et dans une véritable approche holistique, les caractéristiques intrinsèques des produits, quelles que soient leurs matériaux et leur formes, avec leurs caractéristiques extrinsèques, afin d'évaluer leurs réels capacités pour la réduction du nombre de personnes exposées au bruit (objectif final).
Note : les éléments ci-dessus ont été traduits de la description du projet sur CORDIS.
Note : Les objectifs suivants sont repris de la fiche du projet sur Cordis
- Objective
Noise Reducing Devices (barriers, claddings, covers and added devices following EN14388) play an important role in noise reduction: optimizing their global performance is of major concern towards Sustainable Surface Transport. QUIESST will merge, for the very first time and within a true holistic approach, true intrinsic products characteristics, whatever their materials and shapes, together with their extrinsic ones, in order to assess their actual global capacities to reduce the amount of people exposed to noise (END target).
It will address 5 main topics: NEAR / FAR FIELD RELATIONSHIP: linking the intrinsic characteristics to the corresponding extrinsic far field effect; IN-SITU MEASUREMENT METHODS: developing methods relevant of the actual intended use, allowing long term performances control; COMPARING NRD's PERFORMANCES with different test methods: building a database comparing both existing and new tests results and providing the relevant relationship; OPTIMIZING NRD's GLOBAL PERFORMANCE through a HOLISTIC APPROACH: considering acoustic, non acoustic and global impact optimization, multicriteria optimization strategies, and possible global performance indicators; SUSTAINABILITY: defining the relevant generic criteria and developing the first existing NRD's overall sustainability assessment method.
The final verifiable result will be the ACTUAL USE of the Guidebook to NRD optimisation as a reference tool for noise mitigation. QUIESST addresses the call as it concerns surface transport noise abatement (road AND rail), considers cost benefit analysis and addresses the END objectives, covers true holistic noise abatement solutions through wave propagation and systems for passive compensation. Its team, made of 14 partners from 9 countries integrates the relevant stakeholders: Infrastructures, Industry, Universities, Research Institutes and SME.Les partenaires du projet
Coordinateur du projet
- Acoustic technologies S.A. - Bruxelles (Belgique)
Partenaires
- CETE de l'Est (Centre d'étude techniques de l'équipement) - Laboratoire Régional des Ponts et Chaussées (CETE EST LRPC) - Metz (Lorraine, France) - Contact : Guillaume Dutilleux
- Alma mater studiorum - Université de Bologne - Bologne (Italie)
- Centre scientifique et technique du bâtiment - Champs-sur-Marne (Île-de-France, France)
- Fundacion cidaut - Valladolid (Espagne)
- Nederlandse Organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek - TNO - Delft (Pays-Bas)
- Université technique de Rhénanie-Westphalie à Aix-la-Chapelle - Aix-la-Chapelle (Rhénanie-du-Nord-Westphalie - Allemagne)
- European union road federation - Bruxelles (Belgique)
- Katholieke Universiteit Leuven - Louvain (Belgique)
- Bundesanstalt für Strassenwesen - Bergisch Gladbach (Rhénanie-du-Nord-Westphalie - Allemagne)
- Österreichisches forschungs- Und prüfzentrum arsenal GES.M.B.H. - Vienne (Autriche)
- Associazione far i costuttori di acciaio italian - Milan (Italie)
- Université de Bradford - Bradford (Royaume-Uni)
Financement
- Coût total du projet : 2 559 959 €
- Subvention de la Commission européenne (programme FP7-TRANSPORT) : 1 948 968 €
Dates importantes
- Date de début : 1er novembre 2009
- Date de fin : 31 octobre 2012
Voir aussi
Liens externes
- Le site officiel du projet
- Le site officiel de Acoustic technologies S.A.
Notes
- ↑ La fiche du projet sur CORDIS