ENOVAL : Différence entre versions
imported>Thierry Daunois (Page créée avec « {{Infobox sémantique projet européen | Acronyme=ENOVAL | Titre= | Logo= | Budget=45 071 | Programme européen de financement=FP7 | Sous-programme FP7=TRANSPORT | So... ») |
imported>Thierry Daunois |
||
Ligne 32 : | Ligne 32 : | ||
===Coordinateur du projet=== | ===Coordinateur du projet=== | ||
− | * MTU Aero Engines AG - Munich ([[A pour région partenaire de projet européen::Bavière]] - [[A pour pays | + | * MTU Aero Engines AG - Munich ([[A pour région partenaire de projet européen::Bavière]] - [[A pour pays coordinateur de projet européen::Allemagne| ]][[A pour pays partenaire de projet européen::Allemagne]]) |
===Partenaires=== | ===Partenaires=== |
Version actuelle datée du 2 mars 2018 à 14:50
ENOVAL | |
Budget : | 45 071 k€ |
Subventions : | FP7-TRANSPORT (26 459 k€) |
Sous-programme : | AAT.2013.1-3 |
Type de contrat : | Large-scale integrating project |
Début : | 1er octobre 2013 |
Fin : | 30 septembre 2017 |
ENOVAL est l'acronyme du projet européen Engine Module Validators, qui a pour référence sur le service CORDIS 604999[1].
Note : les éléments ci-dessus ont été traduits de la description du projet sur CORDIS.
Note : Les objectifs suivants sont repris de la fiche du projet sur Cordis
- Objective
The ENOVAL project will provide the next step of engine technologies to achieve and surpass the ACARE 2020 goals on the way towards Flightpath 2050. ENOVAL completes the European 7th Framework Programme (FP7) roadmap of Level 2 aero engine projects. ENOVAL will focus on the low pressure system of ultra-high by-pass ratio propulsion systems (12 < BPR < 20) in conjunction with ultra high overall pressure ratio (50 < OPR < 70) to provide significant reductions in CO2 emissions in terms of fuel burn (-3% to -5%) and engine noise (-1.3 ENPdB). ENOVAL will focus on ducted geared and non-geared turbofan engines, which are amongst the best candidates for the next generation of short/medium range and long range commercial aircraft applications with an entry into service date of 2025 onward. The expected fan diameter increase of 20 to 35% (vs. year 2000 reference engine) is significant and can be accommodated within the limits of a conventional aircraft configuration. It is in line with the roadmap of the Strategic Research and Innovation Agenda for 2020 to have the technologies ready for “Optimised conventional aircraft and engines using best fuel efficiency and noise control technologies”, where UHBR propulsion systems are expressively named as a key technology.
ENOVAL will be established in a consistent series of Level 2 projects in conjunction with LEMCOTEC for core engine technologies, E-BREAK for system technologies for enabling ultra high OPR engines, and OPENAIR for noise reduction technologies. Finally, ENOVAL will prepare the way towards maturing the technology and preparing industrialisation in coordination with past and existing aero-engine initiatives in Europe at FP7 and national levels.Les partenaires du projet
Coordinateur du projet
Partenaires
- Chalmers Tekniska Hoegskola AB - Goeteborg (Suède)
- Universidad Politecnica de Madrid - Madrid (Espagne)
- Institut supérieur de l'aéronautique et de l'espace - Toulouse (Midi-Pyrénées - France)
- Technische Universitaet Graz - Graz (Autriche)
- The Chancellor, Masters and Scholars of the University of Cambridge - Cambridge (Royaume-Uni)
- Fundacion Centro de Tecnologias Aeronautics - Minano (Espagne)
- Deutsches Zentrum fuer Luft- und Raumfahrt EV - Cologne (Rhénanie-du-Nord-Westphalie - Allemagne)
- Swerea Sicomp AB - Pitea (Suède)
- Industria de turbo propulsores SA - Zamudio (Espagne)
- GKN Aerospace Sweden AB - Trollhaettan (Suède)
- Mondragon goi Eskola Politeknikoa JMA S.Coop - Arrasate (Espagne)
- Turbomeca SA - Bordes (Aquitaine - France)
- Rolls-Royce Deutschland Ltd & Co KG - Blankenfelde-Mahlow (Brandebourg, Allemagne)
- Aircelle SA - Gonfreville-l'Orcher (Haute-Normandie, France)
- Société lorraine de construction aéronautique - Florange (Lorraine, France) - Contact : Thierry Martin
- Avio Spa - Turin (Italie)
- Centre de recherche en aéronautique Asbl - Gosselies (Région wallonne, Belgique)
- Arttic - Paris (Île-de-France, France)
- Centro de Estudios e Investigaciones Tecnicas - Saint-Sébastien (Espagne)
- Ergon Research SRL - Florence (Italie)
- Universita degli Studi di Firenze - Florence (Italie)
- Global Design Technology SA - Liège (Région wallonne, Belgique)
- Bauhaus Luftfahrt EV - Munich (Bavière, Allemagne)
- Central Institute of Aviation Motors - Moscou (Russie)
- Progesa SRL - Brescia (Italie)
- Techspace Aero SA - Milmort Herstal (Région wallonne, Belgique)
- Universitaet des Bundeswehr Muenchen - Neubiberg (Bavière, Allemagne)
- Stichting Nationaal Lucht-en Ruimtevaartlaboratorium - Amsterdam (Pays-Bas)
- Office national d'études et de recherches aérospatiales - Chatillon (Île-de-France, France)
- University of Southampton - Southampton (Royaume-Uni)
- Rolls-Royce plc - Londres (Royaume-Uni)
- Snecma SA - Paris (Île-de-France, France)
- Brandeburgische Technische Universitat Cottbus-Senftenberg - Cottbus (Brandebourg, Allemagne)
- École centrale de Lyon - Ecully (Rhône-Alpes, France)
Financement
- Coût total du projet : 45 071 343 €
- Subvention de la Commission européenne (programme FP7-TRANSPORT) : 26 459 215 €
Dates importantes
- Date de début : 1er octobre 2013
- Date de fin : 30 septembre 2017
Notes
- ↑ La fiche du projet sur CORDIS