Serveur d'exploration sur les dispositifs haptiques

Attention, ce site est en cours de développement !
Attention, site généré par des moyens informatiques à partir de corpus bruts.
Les informations ne sont donc pas validées.

Modélisation haptique de formes organiques par métaballes assistée de périphériques de réalité virtuelle

Identifieur interne : 000C36 ( PascalFrancis/Corpus ); précédent : 000C35; suivant : 000C37

Modélisation haptique de formes organiques par métaballes assistée de périphériques de réalité virtuelle

Auteurs : Renaud Ott ; Daniel Thalmann ; Frédéric Vexo

Source :

RBID : Pascal:06-0469617

Descripteurs français

English descriptors

Abstract

This paper describes a modeling system for prototyping geometric shapes. It uses a variety of virtual reality devices. On the hardware side, there is a Haptic Workstation, a device conveying force feedback to the upper limbs, and a Head-Mounted Display. VR devices help creating an intuitive modeling interface. On the software side, we use implicit surfaces and metaballs. Designers appreciate this kind of geometric primitives because they are particularly useful to create organic shapes such as humans. Our system provides an efficient and rapid alternative for producing advanced prototypes of geometric shapes. The resulting prototypes can be further refined within other modeling systems.

Notice en format standard (ISO 2709)

Pour connaître la documentation sur le format Inist Standard.

pA  
A05       @2 1
A06       @2 2
A08 01  1  FRE  @1 Modélisation haptique de formes organiques par métaballes assistée de périphériques de réalité virtuelle
A09 01  1  FRE  @1 Interaction homme-machine et CAO
A11 01  1    @1 OTT (Renaud)
A11 02  1    @1 THALMANN (Daniel)
A11 03  1    @1 VEXO (Frédéric)
A12 01  1    @1 PERRIN (Estelle) @9 ed.
A14 01      @1 Virtual Reality Laboratory (VRlab) École Polytechnique Fédérale de Lausanne (EPFL) Lausanne @2 Suisse 1015 @3 CHE @Z 1 aut. @Z 2 aut. @Z 3 aut.
A15 01      @1 Université Paul Verlaine Metz @2 Metz @3 FRA @Z 1 aut.
A15 02      @1 IFTS - CReSTIC, Université Reims Champagne Ardenne @3 FRA @Z 1 aut.
A20       @1 185-199
A21       @1 2005
A23 01      @0 FRE
A24 01      @0 eng
A43 01      @1 INIST @2 21639 @5 354000142212700040
A44       @0 0000 @1 © 2006 INIST-CNRS. All rights reserved.
A45       @0 1 P.3/4
A47 01  1    @0 06-0469617
A60       @1 P
A61       @0 A
A64 01  2    @0 Revue internationale d'ingénierie numérique
A66 01      @0 FRA
C01 01    ENG  @0 This paper describes a modeling system for prototyping geometric shapes. It uses a variety of virtual reality devices. On the hardware side, there is a Haptic Workstation, a device conveying force feedback to the upper limbs, and a Head-Mounted Display. VR devices help creating an intuitive modeling interface. On the software side, we use implicit surfaces and metaballs. Designers appreciate this kind of geometric primitives because they are particularly useful to create organic shapes such as humans. Our system provides an efficient and rapid alternative for producing advanced prototypes of geometric shapes. The resulting prototypes can be further refined within other modeling systems.
C02 01  X    @0 001D02C03
C02 02  X    @0 001D02B11
C03 01  X  FRE  @0 Réalité virtuelle @5 06
C03 01  X  ENG  @0 Virtual reality @5 06
C03 01  X  SPA  @0 Realidad virtual @5 06
C03 02  X  FRE  @0 Sensibilité tactile @5 07
C03 02  X  ENG  @0 Tactile sensitivity @5 07
C03 02  X  SPA  @0 Sensibilidad tactil @5 07
C03 03  X  FRE  @0 Membre supérieur @5 08
C03 03  X  ENG  @0 Upper limb @5 08
C03 03  X  SPA  @0 Miembro superior @5 08
C03 04  X  FRE  @0 Tête @5 09
C03 04  X  ENG  @0 Head @5 09
C03 04  X  SPA  @0 Cabeza @5 09
C03 05  X  FRE  @0 Homme @5 10
C03 05  X  ENG  @0 Human @5 10
C03 05  X  SPA  @0 Hombre @5 10
C03 06  X  FRE  @0 Interface utilisateur @5 11
C03 06  X  ENG  @0 User interface @5 11
C03 06  X  SPA  @0 Interfase usuario @5 11
C03 07  X  FRE  @0 Forme géométrique @5 20
C03 07  X  ENG  @0 Geometrical shape @5 20
C03 07  X  SPA  @0 Forma geométrica @5 20
C03 08  X  FRE  @0 Modélisation @5 27
C03 08  X  ENG  @0 Modeling @5 27
C03 08  X  SPA  @0 Modelización @5 27
C03 09  X  FRE  @0 Modèle géométrique @5 28
C03 09  X  ENG  @0 Geometrical model @5 28
C03 09  X  SPA  @0 Modelo geométrico @5 28
C03 10  X  FRE  @0 Théorie implicite @5 29
C03 10  X  ENG  @0 Implicit theory @5 29
C03 10  X  SPA  @0 Teoría implícita @5 29
N21       @1 310
N44 01      @1 OTO
N82       @1 OTO

Format Inist (serveur)

NO : PASCAL 06-0469617 INIST
FT : Modélisation haptique de formes organiques par métaballes assistée de périphériques de réalité virtuelle
AU : OTT (Renaud); THALMANN (Daniel); VEXO (Frédéric); PERRIN (Estelle)
AF : Virtual Reality Laboratory (VRlab) École Polytechnique Fédérale de Lausanne (EPFL) Lausanne/Suisse 1015/Suisse (1 aut., 2 aut., 3 aut.); Université Paul Verlaine Metz/Metz/France (1 aut.); IFTS - CReSTIC, Université Reims Champagne Ardenne/France (1 aut.)
DT : Publication en série; Niveau analytique
SO : Revue internationale d'ingénierie numérique; France; Da. 2005; Vol. 1; No. 2; Pp. 185-199; Abs. anglais; Bibl. 1 P.3/4
LA : Français
EA : This paper describes a modeling system for prototyping geometric shapes. It uses a variety of virtual reality devices. On the hardware side, there is a Haptic Workstation, a device conveying force feedback to the upper limbs, and a Head-Mounted Display. VR devices help creating an intuitive modeling interface. On the software side, we use implicit surfaces and metaballs. Designers appreciate this kind of geometric primitives because they are particularly useful to create organic shapes such as humans. Our system provides an efficient and rapid alternative for producing advanced prototypes of geometric shapes. The resulting prototypes can be further refined within other modeling systems.
CC : 001D02C03; 001D02B11
FD : Réalité virtuelle; Sensibilité tactile; Membre supérieur; Tête; Homme; Interface utilisateur; Forme géométrique; Modélisation; Modèle géométrique; Théorie implicite
ED : Virtual reality; Tactile sensitivity; Upper limb; Head; Human; User interface; Geometrical shape; Modeling; Geometrical model; Implicit theory
SD : Realidad virtual; Sensibilidad tactil; Miembro superior; Cabeza; Hombre; Interfase usuario; Forma geométrica; Modelización; Modelo geométrico; Teoría implícita
LO : INIST-21639.354000142212700040
ID : 06-0469617

Links to Exploration step

Pascal:06-0469617

Le document en format XML

<record>
<TEI>
<teiHeader>
<fileDesc>
<titleStmt>
<title xml:lang="fr" level="a">Modélisation haptique de formes organiques par métaballes assistée de périphériques de réalité virtuelle</title>
<author>
<name sortKey="Ott, Renaud" sort="Ott, Renaud" uniqKey="Ott R" first="Renaud" last="Ott">Renaud Ott</name>
<affiliation>
<inist:fA14 i1="01">
<s1>Virtual Reality Laboratory (VRlab) École Polytechnique Fédérale de Lausanne (EPFL) Lausanne</s1>
<s2>Suisse 1015</s2>
<s3>CHE</s3>
<sZ>1 aut.</sZ>
<sZ>2 aut.</sZ>
<sZ>3 aut.</sZ>
</inist:fA14>
</affiliation>
</author>
<author>
<name sortKey="Thalmann, Daniel" sort="Thalmann, Daniel" uniqKey="Thalmann D" first="Daniel" last="Thalmann">Daniel Thalmann</name>
<affiliation>
<inist:fA14 i1="01">
<s1>Virtual Reality Laboratory (VRlab) École Polytechnique Fédérale de Lausanne (EPFL) Lausanne</s1>
<s2>Suisse 1015</s2>
<s3>CHE</s3>
<sZ>1 aut.</sZ>
<sZ>2 aut.</sZ>
<sZ>3 aut.</sZ>
</inist:fA14>
</affiliation>
</author>
<author>
<name sortKey="Vexo, Frederic" sort="Vexo, Frederic" uniqKey="Vexo F" first="Frédéric" last="Vexo">Frédéric Vexo</name>
<affiliation>
<inist:fA14 i1="01">
<s1>Virtual Reality Laboratory (VRlab) École Polytechnique Fédérale de Lausanne (EPFL) Lausanne</s1>
<s2>Suisse 1015</s2>
<s3>CHE</s3>
<sZ>1 aut.</sZ>
<sZ>2 aut.</sZ>
<sZ>3 aut.</sZ>
</inist:fA14>
</affiliation>
</author>
</titleStmt>
<publicationStmt>
<idno type="wicri:source">INIST</idno>
<idno type="inist">06-0469617</idno>
<date when="2005">2005</date>
<idno type="stanalyst">PASCAL 06-0469617 INIST</idno>
<idno type="RBID">Pascal:06-0469617</idno>
<idno type="wicri:Area/PascalFrancis/Corpus">000C36</idno>
</publicationStmt>
<sourceDesc>
<biblStruct>
<analytic>
<title xml:lang="fr" level="a">Modélisation haptique de formes organiques par métaballes assistée de périphériques de réalité virtuelle</title>
<author>
<name sortKey="Ott, Renaud" sort="Ott, Renaud" uniqKey="Ott R" first="Renaud" last="Ott">Renaud Ott</name>
<affiliation>
<inist:fA14 i1="01">
<s1>Virtual Reality Laboratory (VRlab) École Polytechnique Fédérale de Lausanne (EPFL) Lausanne</s1>
<s2>Suisse 1015</s2>
<s3>CHE</s3>
<sZ>1 aut.</sZ>
<sZ>2 aut.</sZ>
<sZ>3 aut.</sZ>
</inist:fA14>
</affiliation>
</author>
<author>
<name sortKey="Thalmann, Daniel" sort="Thalmann, Daniel" uniqKey="Thalmann D" first="Daniel" last="Thalmann">Daniel Thalmann</name>
<affiliation>
<inist:fA14 i1="01">
<s1>Virtual Reality Laboratory (VRlab) École Polytechnique Fédérale de Lausanne (EPFL) Lausanne</s1>
<s2>Suisse 1015</s2>
<s3>CHE</s3>
<sZ>1 aut.</sZ>
<sZ>2 aut.</sZ>
<sZ>3 aut.</sZ>
</inist:fA14>
</affiliation>
</author>
<author>
<name sortKey="Vexo, Frederic" sort="Vexo, Frederic" uniqKey="Vexo F" first="Frédéric" last="Vexo">Frédéric Vexo</name>
<affiliation>
<inist:fA14 i1="01">
<s1>Virtual Reality Laboratory (VRlab) École Polytechnique Fédérale de Lausanne (EPFL) Lausanne</s1>
<s2>Suisse 1015</s2>
<s3>CHE</s3>
<sZ>1 aut.</sZ>
<sZ>2 aut.</sZ>
<sZ>3 aut.</sZ>
</inist:fA14>
</affiliation>
</author>
</analytic>
<series>
<title level="j" type="main">Revue internationale d'ingénierie numérique</title>
</series>
</biblStruct>
</sourceDesc>
<seriesStmt>
<title level="j" type="main">Revue internationale d'ingénierie numérique</title>
</seriesStmt>
</fileDesc>
<profileDesc>
<textClass>
<keywords scheme="KwdEn" xml:lang="en">
<term>Geometrical model</term>
<term>Geometrical shape</term>
<term>Head</term>
<term>Human</term>
<term>Implicit theory</term>
<term>Modeling</term>
<term>Tactile sensitivity</term>
<term>Upper limb</term>
<term>User interface</term>
<term>Virtual reality</term>
</keywords>
<keywords scheme="Pascal" xml:lang="fr">
<term>Réalité virtuelle</term>
<term>Sensibilité tactile</term>
<term>Membre supérieur</term>
<term>Tête</term>
<term>Homme</term>
<term>Interface utilisateur</term>
<term>Forme géométrique</term>
<term>Modélisation</term>
<term>Modèle géométrique</term>
<term>Théorie implicite</term>
</keywords>
</textClass>
</profileDesc>
</teiHeader>
<front>
<div type="abstract" xml:lang="en">This paper describes a modeling system for prototyping geometric shapes. It uses a variety of virtual reality devices. On the hardware side, there is a Haptic Workstation, a device conveying force feedback to the upper limbs, and a Head-Mounted Display. VR devices help creating an intuitive modeling interface. On the software side, we use implicit surfaces and metaballs. Designers appreciate this kind of geometric primitives because they are particularly useful to create organic shapes such as humans. Our system provides an efficient and rapid alternative for producing advanced prototypes of geometric shapes. The resulting prototypes can be further refined within other modeling systems.</div>
</front>
</TEI>
<inist>
<standard h6="B">
<pA>
<fA05>
<s2>1</s2>
</fA05>
<fA06>
<s2>2</s2>
</fA06>
<fA08 i1="01" i2="1" l="FRE">
<s1>Modélisation haptique de formes organiques par métaballes assistée de périphériques de réalité virtuelle</s1>
</fA08>
<fA09 i1="01" i2="1" l="FRE">
<s1>Interaction homme-machine et CAO</s1>
</fA09>
<fA11 i1="01" i2="1">
<s1>OTT (Renaud)</s1>
</fA11>
<fA11 i1="02" i2="1">
<s1>THALMANN (Daniel)</s1>
</fA11>
<fA11 i1="03" i2="1">
<s1>VEXO (Frédéric)</s1>
</fA11>
<fA12 i1="01" i2="1">
<s1>PERRIN (Estelle)</s1>
<s9>ed.</s9>
</fA12>
<fA14 i1="01">
<s1>Virtual Reality Laboratory (VRlab) École Polytechnique Fédérale de Lausanne (EPFL) Lausanne</s1>
<s2>Suisse 1015</s2>
<s3>CHE</s3>
<sZ>1 aut.</sZ>
<sZ>2 aut.</sZ>
<sZ>3 aut.</sZ>
</fA14>
<fA15 i1="01">
<s1>Université Paul Verlaine Metz</s1>
<s2>Metz</s2>
<s3>FRA</s3>
<sZ>1 aut.</sZ>
</fA15>
<fA15 i1="02">
<s1>IFTS - CReSTIC, Université Reims Champagne Ardenne</s1>
<s3>FRA</s3>
<sZ>1 aut.</sZ>
</fA15>
<fA20>
<s1>185-199</s1>
</fA20>
<fA21>
<s1>2005</s1>
</fA21>
<fA23 i1="01">
<s0>FRE</s0>
</fA23>
<fA24 i1="01">
<s0>eng</s0>
</fA24>
<fA43 i1="01">
<s1>INIST</s1>
<s2>21639</s2>
<s5>354000142212700040</s5>
</fA43>
<fA44>
<s0>0000</s0>
<s1>© 2006 INIST-CNRS. All rights reserved.</s1>
</fA44>
<fA45>
<s0>1 P.3/4</s0>
</fA45>
<fA47 i1="01" i2="1">
<s0>06-0469617</s0>
</fA47>
<fA60>
<s1>P</s1>
</fA60>
<fA61>
<s0>A</s0>
</fA61>
<fA64 i1="01" i2="2">
<s0>Revue internationale d'ingénierie numérique</s0>
</fA64>
<fA66 i1="01">
<s0>FRA</s0>
</fA66>
<fC01 i1="01" l="ENG">
<s0>This paper describes a modeling system for prototyping geometric shapes. It uses a variety of virtual reality devices. On the hardware side, there is a Haptic Workstation, a device conveying force feedback to the upper limbs, and a Head-Mounted Display. VR devices help creating an intuitive modeling interface. On the software side, we use implicit surfaces and metaballs. Designers appreciate this kind of geometric primitives because they are particularly useful to create organic shapes such as humans. Our system provides an efficient and rapid alternative for producing advanced prototypes of geometric shapes. The resulting prototypes can be further refined within other modeling systems.</s0>
</fC01>
<fC02 i1="01" i2="X">
<s0>001D02C03</s0>
</fC02>
<fC02 i1="02" i2="X">
<s0>001D02B11</s0>
</fC02>
<fC03 i1="01" i2="X" l="FRE">
<s0>Réalité virtuelle</s0>
<s5>06</s5>
</fC03>
<fC03 i1="01" i2="X" l="ENG">
<s0>Virtual reality</s0>
<s5>06</s5>
</fC03>
<fC03 i1="01" i2="X" l="SPA">
<s0>Realidad virtual</s0>
<s5>06</s5>
</fC03>
<fC03 i1="02" i2="X" l="FRE">
<s0>Sensibilité tactile</s0>
<s5>07</s5>
</fC03>
<fC03 i1="02" i2="X" l="ENG">
<s0>Tactile sensitivity</s0>
<s5>07</s5>
</fC03>
<fC03 i1="02" i2="X" l="SPA">
<s0>Sensibilidad tactil</s0>
<s5>07</s5>
</fC03>
<fC03 i1="03" i2="X" l="FRE">
<s0>Membre supérieur</s0>
<s5>08</s5>
</fC03>
<fC03 i1="03" i2="X" l="ENG">
<s0>Upper limb</s0>
<s5>08</s5>
</fC03>
<fC03 i1="03" i2="X" l="SPA">
<s0>Miembro superior</s0>
<s5>08</s5>
</fC03>
<fC03 i1="04" i2="X" l="FRE">
<s0>Tête</s0>
<s5>09</s5>
</fC03>
<fC03 i1="04" i2="X" l="ENG">
<s0>Head</s0>
<s5>09</s5>
</fC03>
<fC03 i1="04" i2="X" l="SPA">
<s0>Cabeza</s0>
<s5>09</s5>
</fC03>
<fC03 i1="05" i2="X" l="FRE">
<s0>Homme</s0>
<s5>10</s5>
</fC03>
<fC03 i1="05" i2="X" l="ENG">
<s0>Human</s0>
<s5>10</s5>
</fC03>
<fC03 i1="05" i2="X" l="SPA">
<s0>Hombre</s0>
<s5>10</s5>
</fC03>
<fC03 i1="06" i2="X" l="FRE">
<s0>Interface utilisateur</s0>
<s5>11</s5>
</fC03>
<fC03 i1="06" i2="X" l="ENG">
<s0>User interface</s0>
<s5>11</s5>
</fC03>
<fC03 i1="06" i2="X" l="SPA">
<s0>Interfase usuario</s0>
<s5>11</s5>
</fC03>
<fC03 i1="07" i2="X" l="FRE">
<s0>Forme géométrique</s0>
<s5>20</s5>
</fC03>
<fC03 i1="07" i2="X" l="ENG">
<s0>Geometrical shape</s0>
<s5>20</s5>
</fC03>
<fC03 i1="07" i2="X" l="SPA">
<s0>Forma geométrica</s0>
<s5>20</s5>
</fC03>
<fC03 i1="08" i2="X" l="FRE">
<s0>Modélisation</s0>
<s5>27</s5>
</fC03>
<fC03 i1="08" i2="X" l="ENG">
<s0>Modeling</s0>
<s5>27</s5>
</fC03>
<fC03 i1="08" i2="X" l="SPA">
<s0>Modelización</s0>
<s5>27</s5>
</fC03>
<fC03 i1="09" i2="X" l="FRE">
<s0>Modèle géométrique</s0>
<s5>28</s5>
</fC03>
<fC03 i1="09" i2="X" l="ENG">
<s0>Geometrical model</s0>
<s5>28</s5>
</fC03>
<fC03 i1="09" i2="X" l="SPA">
<s0>Modelo geométrico</s0>
<s5>28</s5>
</fC03>
<fC03 i1="10" i2="X" l="FRE">
<s0>Théorie implicite</s0>
<s5>29</s5>
</fC03>
<fC03 i1="10" i2="X" l="ENG">
<s0>Implicit theory</s0>
<s5>29</s5>
</fC03>
<fC03 i1="10" i2="X" l="SPA">
<s0>Teoría implícita</s0>
<s5>29</s5>
</fC03>
<fN21>
<s1>310</s1>
</fN21>
<fN44 i1="01">
<s1>OTO</s1>
</fN44>
<fN82>
<s1>OTO</s1>
</fN82>
</pA>
</standard>
<server>
<NO>PASCAL 06-0469617 INIST</NO>
<FT>Modélisation haptique de formes organiques par métaballes assistée de périphériques de réalité virtuelle</FT>
<AU>OTT (Renaud); THALMANN (Daniel); VEXO (Frédéric); PERRIN (Estelle)</AU>
<AF>Virtual Reality Laboratory (VRlab) École Polytechnique Fédérale de Lausanne (EPFL) Lausanne/Suisse 1015/Suisse (1 aut., 2 aut., 3 aut.); Université Paul Verlaine Metz/Metz/France (1 aut.); IFTS - CReSTIC, Université Reims Champagne Ardenne/France (1 aut.)</AF>
<DT>Publication en série; Niveau analytique</DT>
<SO>Revue internationale d'ingénierie numérique; France; Da. 2005; Vol. 1; No. 2; Pp. 185-199; Abs. anglais; Bibl. 1 P.3/4</SO>
<LA>Français</LA>
<EA>This paper describes a modeling system for prototyping geometric shapes. It uses a variety of virtual reality devices. On the hardware side, there is a Haptic Workstation, a device conveying force feedback to the upper limbs, and a Head-Mounted Display. VR devices help creating an intuitive modeling interface. On the software side, we use implicit surfaces and metaballs. Designers appreciate this kind of geometric primitives because they are particularly useful to create organic shapes such as humans. Our system provides an efficient and rapid alternative for producing advanced prototypes of geometric shapes. The resulting prototypes can be further refined within other modeling systems.</EA>
<CC>001D02C03; 001D02B11</CC>
<FD>Réalité virtuelle; Sensibilité tactile; Membre supérieur; Tête; Homme; Interface utilisateur; Forme géométrique; Modélisation; Modèle géométrique; Théorie implicite</FD>
<ED>Virtual reality; Tactile sensitivity; Upper limb; Head; Human; User interface; Geometrical shape; Modeling; Geometrical model; Implicit theory</ED>
<SD>Realidad virtual; Sensibilidad tactil; Miembro superior; Cabeza; Hombre; Interfase usuario; Forma geométrica; Modelización; Modelo geométrico; Teoría implícita</SD>
<LO>INIST-21639.354000142212700040</LO>
<ID>06-0469617</ID>
</server>
</inist>
</record>

Pour manipuler ce document sous Unix (Dilib)

EXPLOR_STEP=$WICRI_ROOT/Ticri/CIDE/explor/HapticV1/Data/PascalFrancis/Corpus
HfdSelect -h $EXPLOR_STEP/biblio.hfd -nk 000C36 | SxmlIndent | more

Ou

HfdSelect -h $EXPLOR_AREA/Data/PascalFrancis/Corpus/biblio.hfd -nk 000C36 | SxmlIndent | more

Pour mettre un lien sur cette page dans le réseau Wicri

{{Explor lien
   |wiki=    Ticri/CIDE
   |area=    HapticV1
   |flux=    PascalFrancis
   |étape=   Corpus
   |type=    RBID
   |clé=     Pascal:06-0469617
   |texte=   Modélisation haptique de formes organiques par métaballes assistée de périphériques de réalité virtuelle
}}

Wicri

This area was generated with Dilib version V0.6.23.
Data generation: Mon Jun 13 01:09:46 2016. Site generation: Wed Mar 6 09:54:07 2024