Modélisation haptique de formes organiques par métaballes assistée de périphériques de réalité virtuelle
Identifieur interne : 000C36 ( PascalFrancis/Corpus ); précédent : 000C35; suivant : 000C37Modélisation haptique de formes organiques par métaballes assistée de périphériques de réalité virtuelle
Auteurs : Renaud Ott ; Daniel Thalmann ; Frédéric VexoSource :
- Revue internationale d'ingénierie numérique
Descripteurs français
- Pascal (Inist)
English descriptors
- KwdEn :
Abstract
This paper describes a modeling system for prototyping geometric shapes. It uses a variety of virtual reality devices. On the hardware side, there is a Haptic Workstation, a device conveying force feedback to the upper limbs, and a Head-Mounted Display. VR devices help creating an intuitive modeling interface. On the software side, we use implicit surfaces and metaballs. Designers appreciate this kind of geometric primitives because they are particularly useful to create organic shapes such as humans. Our system provides an efficient and rapid alternative for producing advanced prototypes of geometric shapes. The resulting prototypes can be further refined within other modeling systems.
Notice en format standard (ISO 2709)
Pour connaître la documentation sur le format Inist Standard.
pA |
|
---|
Format Inist (serveur)
NO : | PASCAL 06-0469617 INIST |
---|---|
FT : | Modélisation haptique de formes organiques par métaballes assistée de périphériques de réalité virtuelle |
AU : | OTT (Renaud); THALMANN (Daniel); VEXO (Frédéric); PERRIN (Estelle) |
AF : | Virtual Reality Laboratory (VRlab) École Polytechnique Fédérale de Lausanne (EPFL) Lausanne/Suisse 1015/Suisse (1 aut., 2 aut., 3 aut.); Université Paul Verlaine Metz/Metz/France (1 aut.); IFTS - CReSTIC, Université Reims Champagne Ardenne/France (1 aut.) |
DT : | Publication en série; Niveau analytique |
SO : | Revue internationale d'ingénierie numérique; France; Da. 2005; Vol. 1; No. 2; Pp. 185-199; Abs. anglais; Bibl. 1 P.3/4 |
LA : | Français |
EA : | This paper describes a modeling system for prototyping geometric shapes. It uses a variety of virtual reality devices. On the hardware side, there is a Haptic Workstation, a device conveying force feedback to the upper limbs, and a Head-Mounted Display. VR devices help creating an intuitive modeling interface. On the software side, we use implicit surfaces and metaballs. Designers appreciate this kind of geometric primitives because they are particularly useful to create organic shapes such as humans. Our system provides an efficient and rapid alternative for producing advanced prototypes of geometric shapes. The resulting prototypes can be further refined within other modeling systems. |
CC : | 001D02C03; 001D02B11 |
FD : | Réalité virtuelle; Sensibilité tactile; Membre supérieur; Tête; Homme; Interface utilisateur; Forme géométrique; Modélisation; Modèle géométrique; Théorie implicite |
ED : | Virtual reality; Tactile sensitivity; Upper limb; Head; Human; User interface; Geometrical shape; Modeling; Geometrical model; Implicit theory |
SD : | Realidad virtual; Sensibilidad tactil; Miembro superior; Cabeza; Hombre; Interfase usuario; Forma geométrica; Modelización; Modelo geométrico; Teoría implícita |
LO : | INIST-21639.354000142212700040 |
ID : | 06-0469617 |
Links to Exploration step
Pascal:06-0469617Le document en format XML
<record><TEI><teiHeader><fileDesc><titleStmt><title xml:lang="fr" level="a">Modélisation haptique de formes organiques par métaballes assistée de périphériques de réalité virtuelle</title>
<author><name sortKey="Ott, Renaud" sort="Ott, Renaud" uniqKey="Ott R" first="Renaud" last="Ott">Renaud Ott</name>
<affiliation><inist:fA14 i1="01"><s1>Virtual Reality Laboratory (VRlab) École Polytechnique Fédérale de Lausanne (EPFL) Lausanne</s1>
<s2>Suisse 1015</s2>
<s3>CHE</s3>
<sZ>1 aut.</sZ>
<sZ>2 aut.</sZ>
<sZ>3 aut.</sZ>
</inist:fA14>
</affiliation>
</author>
<author><name sortKey="Thalmann, Daniel" sort="Thalmann, Daniel" uniqKey="Thalmann D" first="Daniel" last="Thalmann">Daniel Thalmann</name>
<affiliation><inist:fA14 i1="01"><s1>Virtual Reality Laboratory (VRlab) École Polytechnique Fédérale de Lausanne (EPFL) Lausanne</s1>
<s2>Suisse 1015</s2>
<s3>CHE</s3>
<sZ>1 aut.</sZ>
<sZ>2 aut.</sZ>
<sZ>3 aut.</sZ>
</inist:fA14>
</affiliation>
</author>
<author><name sortKey="Vexo, Frederic" sort="Vexo, Frederic" uniqKey="Vexo F" first="Frédéric" last="Vexo">Frédéric Vexo</name>
<affiliation><inist:fA14 i1="01"><s1>Virtual Reality Laboratory (VRlab) École Polytechnique Fédérale de Lausanne (EPFL) Lausanne</s1>
<s2>Suisse 1015</s2>
<s3>CHE</s3>
<sZ>1 aut.</sZ>
<sZ>2 aut.</sZ>
<sZ>3 aut.</sZ>
</inist:fA14>
</affiliation>
</author>
</titleStmt>
<publicationStmt><idno type="wicri:source">INIST</idno>
<idno type="inist">06-0469617</idno>
<date when="2005">2005</date>
<idno type="stanalyst">PASCAL 06-0469617 INIST</idno>
<idno type="RBID">Pascal:06-0469617</idno>
<idno type="wicri:Area/PascalFrancis/Corpus">000C36</idno>
</publicationStmt>
<sourceDesc><biblStruct><analytic><title xml:lang="fr" level="a">Modélisation haptique de formes organiques par métaballes assistée de périphériques de réalité virtuelle</title>
<author><name sortKey="Ott, Renaud" sort="Ott, Renaud" uniqKey="Ott R" first="Renaud" last="Ott">Renaud Ott</name>
<affiliation><inist:fA14 i1="01"><s1>Virtual Reality Laboratory (VRlab) École Polytechnique Fédérale de Lausanne (EPFL) Lausanne</s1>
<s2>Suisse 1015</s2>
<s3>CHE</s3>
<sZ>1 aut.</sZ>
<sZ>2 aut.</sZ>
<sZ>3 aut.</sZ>
</inist:fA14>
</affiliation>
</author>
<author><name sortKey="Thalmann, Daniel" sort="Thalmann, Daniel" uniqKey="Thalmann D" first="Daniel" last="Thalmann">Daniel Thalmann</name>
<affiliation><inist:fA14 i1="01"><s1>Virtual Reality Laboratory (VRlab) École Polytechnique Fédérale de Lausanne (EPFL) Lausanne</s1>
<s2>Suisse 1015</s2>
<s3>CHE</s3>
<sZ>1 aut.</sZ>
<sZ>2 aut.</sZ>
<sZ>3 aut.</sZ>
</inist:fA14>
</affiliation>
</author>
<author><name sortKey="Vexo, Frederic" sort="Vexo, Frederic" uniqKey="Vexo F" first="Frédéric" last="Vexo">Frédéric Vexo</name>
<affiliation><inist:fA14 i1="01"><s1>Virtual Reality Laboratory (VRlab) École Polytechnique Fédérale de Lausanne (EPFL) Lausanne</s1>
<s2>Suisse 1015</s2>
<s3>CHE</s3>
<sZ>1 aut.</sZ>
<sZ>2 aut.</sZ>
<sZ>3 aut.</sZ>
</inist:fA14>
</affiliation>
</author>
</analytic>
<series><title level="j" type="main">Revue internationale d'ingénierie numérique</title>
</series>
</biblStruct>
</sourceDesc>
<seriesStmt><title level="j" type="main">Revue internationale d'ingénierie numérique</title>
</seriesStmt>
</fileDesc>
<profileDesc><textClass><keywords scheme="KwdEn" xml:lang="en"><term>Geometrical model</term>
<term>Geometrical shape</term>
<term>Head</term>
<term>Human</term>
<term>Implicit theory</term>
<term>Modeling</term>
<term>Tactile sensitivity</term>
<term>Upper limb</term>
<term>User interface</term>
<term>Virtual reality</term>
</keywords>
<keywords scheme="Pascal" xml:lang="fr"><term>Réalité virtuelle</term>
<term>Sensibilité tactile</term>
<term>Membre supérieur</term>
<term>Tête</term>
<term>Homme</term>
<term>Interface utilisateur</term>
<term>Forme géométrique</term>
<term>Modélisation</term>
<term>Modèle géométrique</term>
<term>Théorie implicite</term>
</keywords>
</textClass>
</profileDesc>
</teiHeader>
<front><div type="abstract" xml:lang="en">This paper describes a modeling system for prototyping geometric shapes. It uses a variety of virtual reality devices. On the hardware side, there is a Haptic Workstation, a device conveying force feedback to the upper limbs, and a Head-Mounted Display. VR devices help creating an intuitive modeling interface. On the software side, we use implicit surfaces and metaballs. Designers appreciate this kind of geometric primitives because they are particularly useful to create organic shapes such as humans. Our system provides an efficient and rapid alternative for producing advanced prototypes of geometric shapes. The resulting prototypes can be further refined within other modeling systems.</div>
</front>
</TEI>
<inist><standard h6="B"><pA><fA05><s2>1</s2>
</fA05>
<fA06><s2>2</s2>
</fA06>
<fA08 i1="01" i2="1" l="FRE"><s1>Modélisation haptique de formes organiques par métaballes assistée de périphériques de réalité virtuelle</s1>
</fA08>
<fA09 i1="01" i2="1" l="FRE"><s1>Interaction homme-machine et CAO</s1>
</fA09>
<fA11 i1="01" i2="1"><s1>OTT (Renaud)</s1>
</fA11>
<fA11 i1="02" i2="1"><s1>THALMANN (Daniel)</s1>
</fA11>
<fA11 i1="03" i2="1"><s1>VEXO (Frédéric)</s1>
</fA11>
<fA12 i1="01" i2="1"><s1>PERRIN (Estelle)</s1>
<s9>ed.</s9>
</fA12>
<fA14 i1="01"><s1>Virtual Reality Laboratory (VRlab) École Polytechnique Fédérale de Lausanne (EPFL) Lausanne</s1>
<s2>Suisse 1015</s2>
<s3>CHE</s3>
<sZ>1 aut.</sZ>
<sZ>2 aut.</sZ>
<sZ>3 aut.</sZ>
</fA14>
<fA15 i1="01"><s1>Université Paul Verlaine Metz</s1>
<s2>Metz</s2>
<s3>FRA</s3>
<sZ>1 aut.</sZ>
</fA15>
<fA15 i1="02"><s1>IFTS - CReSTIC, Université Reims Champagne Ardenne</s1>
<s3>FRA</s3>
<sZ>1 aut.</sZ>
</fA15>
<fA20><s1>185-199</s1>
</fA20>
<fA21><s1>2005</s1>
</fA21>
<fA23 i1="01"><s0>FRE</s0>
</fA23>
<fA24 i1="01"><s0>eng</s0>
</fA24>
<fA43 i1="01"><s1>INIST</s1>
<s2>21639</s2>
<s5>354000142212700040</s5>
</fA43>
<fA44><s0>0000</s0>
<s1>© 2006 INIST-CNRS. All rights reserved.</s1>
</fA44>
<fA45><s0>1 P.3/4</s0>
</fA45>
<fA47 i1="01" i2="1"><s0>06-0469617</s0>
</fA47>
<fA60><s1>P</s1>
</fA60>
<fA61><s0>A</s0>
</fA61>
<fA64 i1="01" i2="2"><s0>Revue internationale d'ingénierie numérique</s0>
</fA64>
<fA66 i1="01"><s0>FRA</s0>
</fA66>
<fC01 i1="01" l="ENG"><s0>This paper describes a modeling system for prototyping geometric shapes. It uses a variety of virtual reality devices. On the hardware side, there is a Haptic Workstation, a device conveying force feedback to the upper limbs, and a Head-Mounted Display. VR devices help creating an intuitive modeling interface. On the software side, we use implicit surfaces and metaballs. Designers appreciate this kind of geometric primitives because they are particularly useful to create organic shapes such as humans. Our system provides an efficient and rapid alternative for producing advanced prototypes of geometric shapes. The resulting prototypes can be further refined within other modeling systems.</s0>
</fC01>
<fC02 i1="01" i2="X"><s0>001D02C03</s0>
</fC02>
<fC02 i1="02" i2="X"><s0>001D02B11</s0>
</fC02>
<fC03 i1="01" i2="X" l="FRE"><s0>Réalité virtuelle</s0>
<s5>06</s5>
</fC03>
<fC03 i1="01" i2="X" l="ENG"><s0>Virtual reality</s0>
<s5>06</s5>
</fC03>
<fC03 i1="01" i2="X" l="SPA"><s0>Realidad virtual</s0>
<s5>06</s5>
</fC03>
<fC03 i1="02" i2="X" l="FRE"><s0>Sensibilité tactile</s0>
<s5>07</s5>
</fC03>
<fC03 i1="02" i2="X" l="ENG"><s0>Tactile sensitivity</s0>
<s5>07</s5>
</fC03>
<fC03 i1="02" i2="X" l="SPA"><s0>Sensibilidad tactil</s0>
<s5>07</s5>
</fC03>
<fC03 i1="03" i2="X" l="FRE"><s0>Membre supérieur</s0>
<s5>08</s5>
</fC03>
<fC03 i1="03" i2="X" l="ENG"><s0>Upper limb</s0>
<s5>08</s5>
</fC03>
<fC03 i1="03" i2="X" l="SPA"><s0>Miembro superior</s0>
<s5>08</s5>
</fC03>
<fC03 i1="04" i2="X" l="FRE"><s0>Tête</s0>
<s5>09</s5>
</fC03>
<fC03 i1="04" i2="X" l="ENG"><s0>Head</s0>
<s5>09</s5>
</fC03>
<fC03 i1="04" i2="X" l="SPA"><s0>Cabeza</s0>
<s5>09</s5>
</fC03>
<fC03 i1="05" i2="X" l="FRE"><s0>Homme</s0>
<s5>10</s5>
</fC03>
<fC03 i1="05" i2="X" l="ENG"><s0>Human</s0>
<s5>10</s5>
</fC03>
<fC03 i1="05" i2="X" l="SPA"><s0>Hombre</s0>
<s5>10</s5>
</fC03>
<fC03 i1="06" i2="X" l="FRE"><s0>Interface utilisateur</s0>
<s5>11</s5>
</fC03>
<fC03 i1="06" i2="X" l="ENG"><s0>User interface</s0>
<s5>11</s5>
</fC03>
<fC03 i1="06" i2="X" l="SPA"><s0>Interfase usuario</s0>
<s5>11</s5>
</fC03>
<fC03 i1="07" i2="X" l="FRE"><s0>Forme géométrique</s0>
<s5>20</s5>
</fC03>
<fC03 i1="07" i2="X" l="ENG"><s0>Geometrical shape</s0>
<s5>20</s5>
</fC03>
<fC03 i1="07" i2="X" l="SPA"><s0>Forma geométrica</s0>
<s5>20</s5>
</fC03>
<fC03 i1="08" i2="X" l="FRE"><s0>Modélisation</s0>
<s5>27</s5>
</fC03>
<fC03 i1="08" i2="X" l="ENG"><s0>Modeling</s0>
<s5>27</s5>
</fC03>
<fC03 i1="08" i2="X" l="SPA"><s0>Modelización</s0>
<s5>27</s5>
</fC03>
<fC03 i1="09" i2="X" l="FRE"><s0>Modèle géométrique</s0>
<s5>28</s5>
</fC03>
<fC03 i1="09" i2="X" l="ENG"><s0>Geometrical model</s0>
<s5>28</s5>
</fC03>
<fC03 i1="09" i2="X" l="SPA"><s0>Modelo geométrico</s0>
<s5>28</s5>
</fC03>
<fC03 i1="10" i2="X" l="FRE"><s0>Théorie implicite</s0>
<s5>29</s5>
</fC03>
<fC03 i1="10" i2="X" l="ENG"><s0>Implicit theory</s0>
<s5>29</s5>
</fC03>
<fC03 i1="10" i2="X" l="SPA"><s0>Teoría implícita</s0>
<s5>29</s5>
</fC03>
<fN21><s1>310</s1>
</fN21>
<fN44 i1="01"><s1>OTO</s1>
</fN44>
<fN82><s1>OTO</s1>
</fN82>
</pA>
</standard>
<server><NO>PASCAL 06-0469617 INIST</NO>
<FT>Modélisation haptique de formes organiques par métaballes assistée de périphériques de réalité virtuelle</FT>
<AU>OTT (Renaud); THALMANN (Daniel); VEXO (Frédéric); PERRIN (Estelle)</AU>
<AF>Virtual Reality Laboratory (VRlab) École Polytechnique Fédérale de Lausanne (EPFL) Lausanne/Suisse 1015/Suisse (1 aut., 2 aut., 3 aut.); Université Paul Verlaine Metz/Metz/France (1 aut.); IFTS - CReSTIC, Université Reims Champagne Ardenne/France (1 aut.)</AF>
<DT>Publication en série; Niveau analytique</DT>
<SO>Revue internationale d'ingénierie numérique; France; Da. 2005; Vol. 1; No. 2; Pp. 185-199; Abs. anglais; Bibl. 1 P.3/4</SO>
<LA>Français</LA>
<EA>This paper describes a modeling system for prototyping geometric shapes. It uses a variety of virtual reality devices. On the hardware side, there is a Haptic Workstation, a device conveying force feedback to the upper limbs, and a Head-Mounted Display. VR devices help creating an intuitive modeling interface. On the software side, we use implicit surfaces and metaballs. Designers appreciate this kind of geometric primitives because they are particularly useful to create organic shapes such as humans. Our system provides an efficient and rapid alternative for producing advanced prototypes of geometric shapes. The resulting prototypes can be further refined within other modeling systems.</EA>
<CC>001D02C03; 001D02B11</CC>
<FD>Réalité virtuelle; Sensibilité tactile; Membre supérieur; Tête; Homme; Interface utilisateur; Forme géométrique; Modélisation; Modèle géométrique; Théorie implicite</FD>
<ED>Virtual reality; Tactile sensitivity; Upper limb; Head; Human; User interface; Geometrical shape; Modeling; Geometrical model; Implicit theory</ED>
<SD>Realidad virtual; Sensibilidad tactil; Miembro superior; Cabeza; Hombre; Interfase usuario; Forma geométrica; Modelización; Modelo geométrico; Teoría implícita</SD>
<LO>INIST-21639.354000142212700040</LO>
<ID>06-0469617</ID>
</server>
</inist>
</record>
Pour manipuler ce document sous Unix (Dilib)
EXPLOR_STEP=$WICRI_ROOT/Ticri/CIDE/explor/HapticV1/Data/PascalFrancis/Corpus
HfdSelect -h $EXPLOR_STEP/biblio.hfd -nk 000C36 | SxmlIndent | more
Ou
HfdSelect -h $EXPLOR_AREA/Data/PascalFrancis/Corpus/biblio.hfd -nk 000C36 | SxmlIndent | more
Pour mettre un lien sur cette page dans le réseau Wicri
{{Explor lien |wiki= Ticri/CIDE |area= HapticV1 |flux= PascalFrancis |étape= Corpus |type= RBID |clé= Pascal:06-0469617 |texte= Modélisation haptique de formes organiques par métaballes assistée de périphériques de réalité virtuelle }}
![]() | This area was generated with Dilib version V0.6.23. | ![]() |