IMS&CPS
IMS&CPS | |
Titre : | Innovative Material Synergies & Composite Processing Strategies |
Budget : | 6 939 k€ |
Subventions : | FP7-NMP (4 925 k€) |
Sous-programme : | NMP-2009-2.5-1 |
Type de contrat : | LARGE |
Début : | 1er octobre 2010 |
Fin : | 30 septembre 2013 |
Site officiel : | http://www.imscps.eu/ |
IMS&CPS est l'acronyme du projet européen Innovative Material Synergies & Composite Processing Strategies, qui a pour référence sur le service CORDIS 246243[1].
La mutation de l'industrie du transport de carbone renforcé de fibres de polymère (CRFC) est maintenant inéluctable, afin de réduire l'empreinte environnementale issue de nos déplacements. Ce secteur est à un tournant de sa conversion en passant du métal au composite, qui devrait imposer une remise en question radicale de la chaîne d'approvisionnement. Les développements combinés de matériaux et de procédés adaptés, est la principale stratégie du projet IMS&CPS, seule une action concertée peut favoriser une meilleure synergie dans la partie finale d'un processus rentable.
Note : les éléments ci-dessus ont été traduits de la description du projet sur CORDIS.
Note : Les objectifs suivants sont repris de la fiche du projet sur Cordis
- Objective
Mutation of transport industry to carbon fibre reinforced polymer (CFRC) is now ineluctable in order to reduce our mobility environmental imprint. This sector is at a turn of its conversion from metal to composite, which should impose a radical rethinking of the whole supply chain. Combined developments of materials and matched processes is the main strategy of IMS&CPS project, only such a concerted effort may favor best synergies in the final part within a cost-effective process.
The Main challenges for definitive conversion of transport sector to CFRC remains: (1) improvement of mechanical properties (mainly impact properties and interlaminar failure) (2) development of cost-effective manufacturing processes.
IMS&CPS will address both challenges: - by positioning of CNT at specific locations (in the reinforcing fibre, at the fibre surface and/or in the matrix) and with specific orientations (random or 1D, 2D-orientated) as predicted by advanced engineering and innovative modeling tools for optimized properties. - by manufacturing CFRC by closed mould technologies : adapted RTM, SQRTM(RTM with prepreg) and Quickset processes, the today most competitive processing alternatives to autoclaves. Cheap and/or automated 3D-preform will be also developed for offering highest and easiest part integration in order to reduce at maximum assembly costs, which counts for one third of a CFRC part costs.
CNT offers other opportunities to the designers: electrical, thermal conductivities, fire- and wear-resistance as well as sensing capabilities. Such performance improvements will be studied in IMS&CPS. A special effort will be focused on CFRC electrical conductivity enhancement by CNT insertions for lightning degradation prevention, for EMI shielding, which are today aerospace important issues. Sensing properties offered by CNT insertion will be also investigated. One highly-integrated part will be finally elected in order to demonstrate all IMS&CPS achievements.Les partenaires du projet
Coordinateur du projet
- Coexpair SA - Spy (Région wallonne - Belgique)
Partenaires
- Société lorraine de construction aéronautique - Florange (Lorraine, France) - Contact : Bernard Anne
- Fundacion para la investigation, Desarollo y aplicacion de materiales compuestos - Getafe (Espagne)
- The chancellor, Masters ans scholars of the University of Cambridge - Cambridge (Royaume-Uni)
- Institut für Verbundwerkstoffe GMBH - Kaiserslautern (Rhénanie-Palatinat - Allemagne)
- Alstom transport S.A. - Levallois-Perret (Île-de-France, France)
- Katholieke Universiteit Leuven - Louvain (Belgique)
- Institut national des sciences appliquées de Lyon (INSA Lyon) - Lyon (Rhône-Alpes, France)
- Vyzkumny a zkusebni letecky ustav A.S. - Prague (République tchèque)
- Nanocycl S.A. - Sambreville (Région wallonne - Belgique)
- European Aeronautic Defence and Space Company (EADS) France SAS - Paris (Île-de-France, France)
- Queen Mary and Westfield college, University of London - Londres (Royaume-Uni)
- Fundacion IMDEA materiales - Madrid (Espagne)
- Quickstep GMBH - Ottobrunn (Bavière - Allemagne)
- Composites testing laboratory (CTL) Tastail teoranta limited - Galway (Irlande)
- École nationale supérieure des arts et industries textiles - Roubaix (Nord-Pas-de-Calais, France)
Financement
- Coût total du projet : 6 939 224 €
- Subvention de la Commission européenne (programme FP7-NMP) : 4 925 707 €
Dates importantes
- Date de début : 1er octobre 2010
- Date de fin : 30 septembre 2013
Voir aussi
Liens externes
Notes
- ↑ La fiche du projet sur CORDIS