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Der geriatrische Patient aus chirurgischer Sicht — Koronar- und Herzklappenchirurgie

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Der geriatrische Patient aus chirurgischer Sicht — Koronar- und Herzklappenchirurgie

Auteurs : Juliane Kilo ; H. Baumer ; M. Czerny ; P. Fasching ; E. Wolner ; M. Grimm

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RBID : ISTEX:E0F33080A11A7037F39AFD6C8ABB89AE2CDCD70B

English descriptors

Abstract

Zusammenfassung: Grundlagen: Im Rahmen der zunehmenden Lebenserwartung steigt die Zahl betagter Patienten (> 75 Jahre), die sich einer Herzoperation unterziehen müssen, stetig an. Methodik: Dieser Artikel gibt eine Übersicht über die Möglichkeiten und Risiken der Herzchirurgie bei Patienten über 75 Jahren. Ergebnisse: Da das höhere Lebensalter mit einem höheren operativen Risiko vergesellschaftet ist, ist gerade beim älteren Patienten eine exakte Indikationsstellung vonnöten. In der geriatrischen Patientenpopulation stellt das primäre Operationsziel nicht die Verlängerung des Lebens, sondern die Verbesserung der Lebensqualität dar. Da Komplikationen in der Regel von älteren Patienten schlechter toleriert werden, ist bei diesen ein unkomplizierter postoperativer Verlauf besonders wichtig. Eine sorgfältige Abklärung bestehender Komorbiditäten sowie eine umsichtige prä- und postoperative Betreuung verringern das Risiko postoperativer Komplikationen und senken die Mortalität. Die häufigste Herzoperation beim betagten Patienten stellt die aortokoronare Bypassoperation dar. Der operative Standard besteht hier in der kompletten Revaskularisierung aller erkrankten Gefäße unter Verwendung der Herz-Lungenmaschine, die allerdings aufgrund des massiven Eingriffes in die Physiologie des Körpers per se eine Quelle für eine Vielzahl von Komplikationen sein kann. Es hat sich gezeigt, daß aortokoronare Bypassoperationen am schlagenden Herzen von betagten Patienten gut toleriert werden und die operative Mortalität und Morbidität bei gleicher Lebensqualität gesenkt werden kann. Aufgrund des höheren operativen Risikos wird die Indikation zur Herzklappenoperation im Alter restriktiver gestellt. Dennoch werden auch diese zunehmend häufig durchgeführt, da die Lebensqualität betagter Patienten bei entsprechender Symptomatik durch eine Operation signifikant verbessert werden kann. Schlußfolgerungen: Herzchirurgie beim betagten Patienten ist mit einem höheren operativen Risiko behaftet als bei jüngeren Patienten. Dennoch kann durch exakte Indikationsstellung bei akzeptabler Mortalität und Morbidität die Lebensqualität verbessert werden.
Summary: Background: According to the increase in life expectancy, the number of elderly patients (> 75 years) undergoing cardiac surgery is rising. Methods: This article reviews possibilities and risk of cardiac surgery in patients over 75 years of age. Results: Since increasing age is associated with higher operative risk, the indication for surgery is to be made carefully. The primary operative goal in the geriatric population is improvement of quality of life rather than prolongation of life. Since complications are usually not well tolerated in elderly patients, an uneventful postoperative course is very important. Exact evaluation of comorbidities as well as attentive pre- and postoperative care may help to reduce postoperative complications and mortality. The most frequently performed cardiac operation in the elderly is aortocoronary bypass grafting. This is standardly performed as complete revascularisation of all dieseased vessels with the use of cardiopulmonary bypass. Due to the strong impact on the physiology of the body, cardiopulmonary bypass per se may be a source of complications itself. It has been shown that aortocoronary bypass grafting on the beating heart is well tolerated by elderly patients with reduced postoperative mortality and morbidity and a comparable quality of life. Due to a higher operative risk the indication for heart valve surgery is more restricted in elderly patients. However, valve surgery is getting more frequently performed, since quality of life can be improved in elderly patients with significant preoperative symptoms. Conclusions: Cardiac surgery in elderly patients is associated with higher operative risk as compared to younger patients. Providing an exact and careful indication, it can be performed with acceptable mortality and morbidity thus resulting in an improved quality of life.

Url:
DOI: 10.1007/BF02950334

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<p>Zusammenfassung: Grundlagen: Im Rahmen der zunehmenden Lebenserwartung steigt die Zahl betagter Patienten (> 75 Jahre), die sich einer Herzoperation unterziehen müssen, stetig an. Methodik: Dieser Artikel gibt eine Übersicht über die Möglichkeiten und Risiken der Herzchirurgie bei Patienten über 75 Jahren. Ergebnisse: Da das höhere Lebensalter mit einem höheren operativen Risiko vergesellschaftet ist, ist gerade beim älteren Patienten eine exakte Indikationsstellung vonnöten. In der geriatrischen Patientenpopulation stellt das primäre Operationsziel nicht die Verlängerung des Lebens, sondern die Verbesserung der Lebensqualität dar. Da Komplikationen in der Regel von älteren Patienten schlechter toleriert werden, ist bei diesen ein unkomplizierter postoperativer Verlauf besonders wichtig. Eine sorgfältige Abklärung bestehender Komorbiditäten sowie eine umsichtige prä- und postoperative Betreuung verringern das Risiko postoperativer Komplikationen und senken die Mortalität. Die häufigste Herzoperation beim betagten Patienten stellt die aortokoronare Bypassoperation dar. Der operative Standard besteht hier in der kompletten Revaskularisierung aller erkrankten Gefäße unter Verwendung der Herz-Lungenmaschine, die allerdings aufgrund des massiven Eingriffes in die Physiologie des Körpers per se eine Quelle für eine Vielzahl von Komplikationen sein kann. Es hat sich gezeigt, daß aortokoronare Bypassoperationen am schlagenden Herzen von betagten Patienten gut toleriert werden und die operative Mortalität und Morbidität bei gleicher Lebensqualität gesenkt werden kann. Aufgrund des höheren operativen Risikos wird die Indikation zur Herzklappenoperation im Alter restriktiver gestellt. Dennoch werden auch diese zunehmend häufig durchgeführt, da die Lebensqualität betagter Patienten bei entsprechender Symptomatik durch eine Operation signifikant verbessert werden kann. Schlußfolgerungen: Herzchirurgie beim betagten Patienten ist mit einem höheren operativen Risiko behaftet als bei jüngeren Patienten. Dennoch kann durch exakte Indikationsstellung bei akzeptabler Mortalität und Morbidität die Lebensqualität verbessert werden.</p>
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<p>Summary: Background: According to the increase in life expectancy, the number of elderly patients (> 75 years) undergoing cardiac surgery is rising. Methods: This article reviews possibilities and risk of cardiac surgery in patients over 75 years of age. Results: Since increasing age is associated with higher operative risk, the indication for surgery is to be made carefully. The primary operative goal in the geriatric population is improvement of quality of life rather than prolongation of life. Since complications are usually not well tolerated in elderly patients, an uneventful postoperative course is very important. Exact evaluation of comorbidities as well as attentive pre- and postoperative care may help to reduce postoperative complications and mortality. The most frequently performed cardiac operation in the elderly is aortocoronary bypass grafting. This is standardly performed as complete revascularisation of all dieseased vessels with the use of cardiopulmonary bypass. Due to the strong impact on the physiology of the body, cardiopulmonary bypass per se may be a source of complications itself. It has been shown that aortocoronary bypass grafting on the beating heart is well tolerated by elderly patients with reduced postoperative mortality and morbidity and a comparable quality of life. Due to a higher operative risk the indication for heart valve surgery is more restricted in elderly patients. However, valve surgery is getting more frequently performed, since quality of life can be improved in elderly patients with significant preoperative symptoms. Conclusions: Cardiac surgery in elderly patients is associated with higher operative risk as compared to younger patients. Providing an exact and careful indication, it can be performed with acceptable mortality and morbidity thus resulting in an improved quality of life.</p>
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<Emphasis Type="Underline">Grundlagen</Emphasis>
: Im Rahmen der zunehmenden Lebenserwartung steigt die Zahl betagter Patienten (> 75 Jahre), die sich einer Herzoperation unterziehen müssen, stetig an.</Para>
<Para>
<Emphasis Type="Underline">Methodik</Emphasis>
: Dieser Artikel gibt eine Übersicht über die Möglichkeiten und Risiken der Herzchirurgie bei Patienten über 75 Jahren.</Para>
<Para>
<Emphasis Type="Underline">Ergebnisse</Emphasis>
: Da das höhere Lebensalter mit einem höheren operativen Risiko vergesellschaftet ist, ist gerade beim älteren Patienten eine exakte Indikationsstellung vonnöten. In der geriatrischen Patientenpopulation stellt das primäre Operationsziel nicht die Verlängerung des Lebens, sondern die Verbesserung der Lebensqualität dar. Da Komplikationen in der Regel von älteren Patienten schlechter toleriert werden, ist bei diesen ein unkomplizierter postoperativer Verlauf besonders wichtig. Eine sorgfältige Abklärung bestehender Komorbiditäten sowie eine umsichtige prä- und postoperative Betreuung verringern das Risiko postoperativer Komplikationen und senken die Mortalität. Die häufigste Herzoperation beim betagten Patienten stellt die aortokoronare Bypassoperation dar. Der operative Standard besteht hier in der kompletten Revaskularisierung aller erkrankten Gefäße unter Verwendung der Herz-Lungenmaschine, die allerdings aufgrund des massiven Eingriffes in die Physiologie des Körpers per se eine Quelle für eine Vielzahl von Komplikationen sein kann. Es hat sich gezeigt, daß aortokoronare Bypassoperationen am schlagenden Herzen von betagten Patienten gut toleriert werden und die operative Mortalität und Morbidität bei gleicher Lebensqualität gesenkt werden kann. Aufgrund des höheren operativen Risikos wird die Indikation zur Herzklappenoperation im Alter restriktiver gestellt. Dennoch werden auch diese zunehmend häufig durchgeführt, da die Lebensqualität betagter Patienten bei entsprechender Symptomatik durch eine Operation signifikant verbessert werden kann.</Para>
<Para>
<Emphasis Type="Underline">Schlußfolgerungen</Emphasis>
: Herzchirurgie beim betagten Patienten ist mit einem höheren operativen Risiko behaftet als bei jüngeren Patienten. Dennoch kann durch exakte Indikationsstellung bei akzeptabler Mortalität und Morbidität die Lebensqualität verbessert werden.</Para>
</Abstract>
<Abstract ID="Abs2" Language="En">
<Heading>Summary</Heading>
<Para>
<Emphasis Type="Underline">Background</Emphasis>
: According to the increase in life expectancy, the number of elderly patients (> 75 years) undergoing cardiac surgery is rising.</Para>
<Para>
<Emphasis Type="Underline">Methods</Emphasis>
: This article reviews possibilities and risk of cardiac surgery in patients over 75 years of age.</Para>
<Para>
<Emphasis Type="Underline">Results</Emphasis>
: Since increasing age is associated with higher operative risk, the indication for surgery is to be made carefully. The primary operative goal in the geriatric population is improvement of quality of life rather than prolongation of life. Since complications are usually not well tolerated in elderly patients, an uneventful postoperative course is very important. Exact evaluation of comorbidities as well as attentive pre- and postoperative care may help to reduce postoperative complications and mortality.</Para>
<Para>The most frequently performed cardiac operation in the elderly is aortocoronary bypass grafting. This is standardly performed as complete revascularisation of all dieseased vessels with the use of cardiopulmonary bypass. Due to the strong impact on the physiology of the body, cardiopulmonary bypass per se may be a source of complications itself. It has been shown that aortocoronary bypass grafting on the beating heart is well tolerated by elderly patients with reduced postoperative mortality and morbidity and a comparable quality of life.</Para>
<Para>Due to a higher operative risk the indication for heart valve surgery is more restricted in elderly patients. However, valve surgery is getting more frequently performed, since quality of life can be improved in elderly patients with significant preoperative symptoms.</Para>
<Para>
<Emphasis Type="Underline">Conclusions</Emphasis>
: Cardiac surgery in elderly patients is associated with higher operative risk as compared to younger patients. Providing an exact and careful indication, it can be performed with acceptable mortality and morbidity thus resulting in an improved quality of life.</Para>
</Abstract>
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<title>Der geriatrische Patient aus chirurgischer Sicht — Koronar- und Herzklappenchirurgie</title>
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<title>Der geriatrische Patient aus chirurgischer Sicht — Koronar- und Herzklappenchirurgie</title>
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<title>The surgical point of view of the geriatric patient — Coronary and heart valve surgery</title>
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<title>The surgical point of view of the geriatric patient — Coronary and heart valve surgery</title>
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<abstract lang="en">Summary: Background: According to the increase in life expectancy, the number of elderly patients (> 75 years) undergoing cardiac surgery is rising. Methods: This article reviews possibilities and risk of cardiac surgery in patients over 75 years of age. Results: Since increasing age is associated with higher operative risk, the indication for surgery is to be made carefully. The primary operative goal in the geriatric population is improvement of quality of life rather than prolongation of life. Since complications are usually not well tolerated in elderly patients, an uneventful postoperative course is very important. Exact evaluation of comorbidities as well as attentive pre- and postoperative care may help to reduce postoperative complications and mortality. The most frequently performed cardiac operation in the elderly is aortocoronary bypass grafting. This is standardly performed as complete revascularisation of all dieseased vessels with the use of cardiopulmonary bypass. Due to the strong impact on the physiology of the body, cardiopulmonary bypass per se may be a source of complications itself. It has been shown that aortocoronary bypass grafting on the beating heart is well tolerated by elderly patients with reduced postoperative mortality and morbidity and a comparable quality of life. Due to a higher operative risk the indication for heart valve surgery is more restricted in elderly patients. However, valve surgery is getting more frequently performed, since quality of life can be improved in elderly patients with significant preoperative symptoms. Conclusions: Cardiac surgery in elderly patients is associated with higher operative risk as compared to younger patients. Providing an exact and careful indication, it can be performed with acceptable mortality and morbidity thus resulting in an improved quality of life.</abstract>
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