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Eine neue Influenza Subunit Vakzine: Hämagglutinations-hemmende Antikörper ein Jahr nach der Impfung

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Eine neue Influenza Subunit Vakzine: Hämagglutinations-hemmende Antikörper ein Jahr nach der Impfung

Auteurs : Ch. Kunz ; H. Hofmann ; A. Moritz ; H. Bachmayer ; E. Liehl

Source :

RBID : ISTEX:80597A02C425C3AF1E5CC6922D9C67D4DC35DB6C

Abstract

Zusammenfassung: Der Antikörperspiegel ein Jahr nach der Impfung mit einer Influenza Subunit-Vakzine wurde verglichen mit der Immunantwort, die durch zwei andere Influenzavakzinen hervorgerufen wurde. Die Subunit-Vakzine wurde mit einer hohen Dosierung von 2100 IE und in einer niedrigen Dosierung von 700 IE verabreicht. Im Vergleich dazu wurde eine Spaltvirus-Vakzine mit 800 IE und AL(OH)3 und eine Ganzvirus-Vakzine mit 2000 IE eingesetzt. Von den 399 geimpften Personen, welche an dieser Untersuchung teilgenommen haben, standen 151 für die Bestimmung der hämagglutinationshemmenden Antikörpertiter ein Jahr nach der Impfung zur Verfügung. Schutzraten für die jeweiligen Gruppen wurden bestimmt unter der Annahme, daß ein HAI-Titer von 1:32 oder darüber als schützend zu betrachten ist. Mit der hochdosierten Subunit-Vakzine waren ein Jahr nach der Impfung noch 85% der Geimpften im schützenden Titerbereich, im Vergleich dazu 77% der mit Ganzvirus-Vakzine geimpften Personen. Die hochdosierte Subunit-Vakzine und die Ganzvirus-Vakzine stimulierten ähnlich hohe Schutzraten, die über ein Jahr anhielten. Jedoch verursachte die Subunit-Vakzine signifikant weniger Nebenreaktionen. Die niedriger dosierte Subunit-Vakzine führte zu einer niedrigeren Schutzrate (60%) nach einem Jahr. Auch die Mittelwerte der HAI-Titer lagen niedriger im Vergleich zu jenen der hochdosierten Subunit-Vakzine. Trotzdem war sie in bezug auf Schutzrate besser als die Spaltvirus-Vakzine. Der Zusatz eines Adjuvans scheint daher nicht maßgeblich zu sein, um die Immunantwort von Influenza-Antigenen zu verbessern. Ein erhöhter Antigengehalt hingegen könnte als praktische Alternative angesehen werden, um höhere Antikörperspiegel zu erzielen. Die Subunit-Vakzine dürfte hiefür besonders geeignet sein, da sie auch bei höherer Dosierung zu keiner erhöhten Nebenwirkungsrate führt.
Summary: The antibody response to a new influenza subunit vaccine was compared one year after vaccination with the responses induced by two other influenza vaccines. The subunit vaccine was given either in a high dose form containing 2100 IU, or in a low dose form containing 700 IU. As comparison a split vaccine was used containing 800 IU and AI(OH)3 as adjuvant and a whole virus vaccine containing 2100 IU. Of the 399 vaccinated subjects which had taken part in this study 151 were available for hemagglutination inhibiting (HAI) antibody determinations one year after vaccination. Protection rates were assessed for the respective groups on the assumption that serum HAI titers of 1:32 or greater confer protection. With the high dose of subunit vaccine 85% of volunteers were considered still to have protective titers one year after vaccination, compared with 77% of those who received the whole virus vaccine. Although the high dose subunit vaccine and whole virus vaccine induced similarly high protective levels lasting at least one year, the reactions observed on vaccination were significantly less wit the subunit prepration. The lower dose of subunit vaccine induced lower levels of protection (60%) after one year, and lower mean HAI titers than the high dose subunit vaccine. Nevertheless protection was superior to that of the split virus adjuvant vaccine. The addition of adjuvant thus does not seem materially to improve the immune response to influenza virus antigens. An increase of antigen content can however be seen as a practical alternative for achieving higher antibody levels. The subunit vaccine would appear to be particularly suitable in this respect as even with a higher dose there is no increase in reactogenicity.

Url:
DOI: 10.1007/BF01642312

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<p>Summary: The antibody response to a new influenza subunit vaccine was compared one year after vaccination with the responses induced by two other influenza vaccines. The subunit vaccine was given either in a high dose form containing 2100 IU, or in a low dose form containing 700 IU. As comparison a split vaccine was used containing 800 IU and AI(OH)3 as adjuvant and a whole virus vaccine containing 2100 IU. Of the 399 vaccinated subjects which had taken part in this study 151 were available for hemagglutination inhibiting (HAI) antibody determinations one year after vaccination. Protection rates were assessed for the respective groups on the assumption that serum HAI titers of 1:32 or greater confer protection. With the high dose of subunit vaccine 85% of volunteers were considered still to have protective titers one year after vaccination, compared with 77% of those who received the whole virus vaccine. Although the high dose subunit vaccine and whole virus vaccine induced similarly high protective levels lasting at least one year, the reactions observed on vaccination were significantly less wit the subunit prepration. The lower dose of subunit vaccine induced lower levels of protection (60%) after one year, and lower mean HAI titers than the high dose subunit vaccine. Nevertheless protection was superior to that of the split virus adjuvant vaccine. The addition of adjuvant thus does not seem materially to improve the immune response to influenza virus antigens. An increase of antigen content can however be seen as a practical alternative for achieving higher antibody levels. The subunit vaccine would appear to be particularly suitable in this respect as even with a higher dose there is no increase in reactogenicity.</p>
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<Para>Der Antikörperspiegel ein Jahr nach der Impfung mit einer Influenza Subunit-Vakzine wurde verglichen mit der Immunantwort, die durch zwei andere Influenzavakzinen hervorgerufen wurde. Die Subunit-Vakzine wurde mit einer hohen Dosierung von 2100 IE und in einer niedrigen Dosierung von 700 IE verabreicht. Im Vergleich dazu wurde eine Spaltvirus-Vakzine mit 800 IE und AL(OH)
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und eine Ganzvirus-Vakzine mit 2000 IE eingesetzt. Von den 399 geimpften Personen, welche an dieser Untersuchung teilgenommen haben, standen 151 für die Bestimmung der hämagglutinationshemmenden Antikörpertiter ein Jahr nach der Impfung zur Verfügung. Schutzraten für die jeweiligen Gruppen wurden bestimmt unter der Annahme, daß ein HAI-Titer von 1:32 oder darüber als schützend zu betrachten ist. Mit der hochdosierten Subunit-Vakzine waren ein Jahr nach der Impfung noch 85% der Geimpften im schützenden Titerbereich, im Vergleich dazu 77% der mit Ganzvirus-Vakzine geimpften Personen. Die hochdosierte Subunit-Vakzine und die Ganzvirus-Vakzine stimulierten ähnlich hohe Schutzraten, die über ein Jahr anhielten. Jedoch verursachte die Subunit-Vakzine signifikant weniger Nebenreaktionen. Die niedriger dosierte Subunit-Vakzine führte zu einer niedrigeren Schutzrate (60%) nach einem Jahr. Auch die Mittelwerte der HAI-Titer lagen niedriger im Vergleich zu jenen der hochdosierten Subunit-Vakzine. Trotzdem war sie in bezug auf Schutzrate besser als die Spaltvirus-Vakzine. Der Zusatz eines Adjuvans scheint daher nicht maßgeblich zu sein, um die Immunantwort von Influenza-Antigenen zu verbessern. Ein erhöhter Antigengehalt hingegen könnte als praktische Alternative angesehen werden, um höhere Antikörperspiegel zu erzielen. Die Subunit-Vakzine dürfte hiefür besonders geeignet sein, da sie auch bei höherer Dosierung zu keiner erhöhten Nebenwirkungsrate führt.</Para>
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<Abstract ID="Abs2" Language="En">
<Heading>Summary</Heading>
<Para>The antibody response to a new influenza subunit vaccine was compared one year after vaccination with the responses induced by two other influenza vaccines. The subunit vaccine was given either in a high dose form containing 2100 IU, or in a low dose form containing 700 IU. As comparison a split vaccine was used containing 800 IU and AI(OH)
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as adjuvant and a whole virus vaccine containing 2100 IU. Of the 399 vaccinated subjects which had taken part in this study 151 were available for hemagglutination inhibiting (HAI) antibody determinations one year after vaccination. Protection rates were assessed for the respective groups on the assumption that serum HAI titers of 1:32 or greater confer protection. With the high dose of subunit vaccine 85% of volunteers were considered still to have protective titers one year after vaccination, compared with 77% of those who received the whole virus vaccine. Although the high dose subunit vaccine and whole virus vaccine induced similarly high protective levels lasting at least one year, the reactions observed on vaccination were significantly less wit the subunit prepration. The lower dose of subunit vaccine induced lower levels of protection (60%) after one year, and lower mean HAI titers than the high dose subunit vaccine. Nevertheless protection was superior to that of the split virus adjuvant vaccine. The addition of adjuvant thus does not seem materially to improve the immune response to influenza virus antigens. An increase of antigen content can however be seen as a practical alternative for achieving higher antibody levels. The subunit vaccine would appear to be particularly suitable in this respect as even with a higher dose there is no increase in reactogenicity.</Para>
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<title>Eine neue Influenza Subunit Vakzine: Hämagglutinations-hemmende Antikörper ein Jahr nach der Impfung</title>
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<title>Eine neue Influenza Subunit Vakzine: Hämagglutinations-hemmende Antikörper ein Jahr nach der Impfung</title>
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<abstract lang="en">Summary: The antibody response to a new influenza subunit vaccine was compared one year after vaccination with the responses induced by two other influenza vaccines. The subunit vaccine was given either in a high dose form containing 2100 IU, or in a low dose form containing 700 IU. As comparison a split vaccine was used containing 800 IU and AI(OH)3 as adjuvant and a whole virus vaccine containing 2100 IU. Of the 399 vaccinated subjects which had taken part in this study 151 were available for hemagglutination inhibiting (HAI) antibody determinations one year after vaccination. Protection rates were assessed for the respective groups on the assumption that serum HAI titers of 1:32 or greater confer protection. With the high dose of subunit vaccine 85% of volunteers were considered still to have protective titers one year after vaccination, compared with 77% of those who received the whole virus vaccine. Although the high dose subunit vaccine and whole virus vaccine induced similarly high protective levels lasting at least one year, the reactions observed on vaccination were significantly less wit the subunit prepration. The lower dose of subunit vaccine induced lower levels of protection (60%) after one year, and lower mean HAI titers than the high dose subunit vaccine. Nevertheless protection was superior to that of the split virus adjuvant vaccine. The addition of adjuvant thus does not seem materially to improve the immune response to influenza virus antigens. An increase of antigen content can however be seen as a practical alternative for achieving higher antibody levels. The subunit vaccine would appear to be particularly suitable in this respect as even with a higher dose there is no increase in reactogenicity.</abstract>
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