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Food selection and perceptions of chewing ability following provision of implant and conventional prostheses in complete denture wearers

Identifieur interne : 006969 ( Istex/Corpus ); précédent : 006968; suivant : 006970

Food selection and perceptions of chewing ability following provision of implant and conventional prostheses in complete denture wearers

Auteurs : Finbarr Allen ; Anne Mcmillan

Source :

RBID : ISTEX:D48A365A5AA1835E4D2551A74EB882C6714AFE1F

English descriptors

Abstract

Abstract: The loss of natural teeth compromises chewing efficiency, and edentulous patients often have a diet that is deficient in fibre and vitamins. Prostheses that are retained on implants offer the possibility of overcoming some of the limitations of conventional dentures in terms of chewing efficiency. The aim of this study was to test the hypothesis that improvement in satisfaction with oral prostheses would result in improved food selection in edentulous patients. This prospective study involved three groups, namely (i) subjects who requested and received implants to stabilise a complete fixed or removable prosthesis (IG, n = 26), (ii) edentulous subjects who requested implant prostheses, but received conventional dentures (CDG1, n = 22), and (iii) edentulous subjects who requested and received conventional dentures (CDG2, n = 35). Data were collected using validated questionnaires pre‐ and postoperatively. Prior to treatment, all subjects were asked whether they ate a variety of hard and soft foods, to indicate the degree of difficulty they experienced when chewing these foods, and to rate their satisfaction with various aspects of their maxillary and mandibular complete dentures. Following the completion of treatment, subjects completed the questionnaires again. Pre‐ and postoperative data were compared. Subjects who received implant prostheses reported significant improvement in chewing hard and soft foods. CDG2 subjects also reported improvement, but CDG1 subjects reported no change or even deterioration following treatment. Despite reported improvement in satisfaction with comfort and ability to chew food, 30–50% of IG and CDG2 subjects still avoided eating foods such as carrot and apple. This suggests that, in the absence of tailored dietary advice, apparently successful prosthetic rehabilitation does not necessarily result in a satisfactory diet.

Url:
DOI: 10.1034/j.1600-0501.2002.130313.x

Links to Exploration step

ISTEX:D48A365A5AA1835E4D2551A74EB882C6714AFE1F

Le document en format XML

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<div type="abstract">Abstract: The loss of natural teeth compromises chewing efficiency, and edentulous patients often have a diet that is deficient in fibre and vitamins. Prostheses that are retained on implants offer the possibility of overcoming some of the limitations of conventional dentures in terms of chewing efficiency. The aim of this study was to test the hypothesis that improvement in satisfaction with oral prostheses would result in improved food selection in edentulous patients. This prospective study involved three groups, namely (i) subjects who requested and received implants to stabilise a complete fixed or removable prosthesis (IG, n = 26), (ii) edentulous subjects who requested implant prostheses, but received conventional dentures (CDG1, n = 22), and (iii) edentulous subjects who requested and received conventional dentures (CDG2, n = 35). Data were collected using validated questionnaires pre‐ and postoperatively. Prior to treatment, all subjects were asked whether they ate a variety of hard and soft foods, to indicate the degree of difficulty they experienced when chewing these foods, and to rate their satisfaction with various aspects of their maxillary and mandibular complete dentures. Following the completion of treatment, subjects completed the questionnaires again. Pre‐ and postoperative data were compared. Subjects who received implant prostheses reported significant improvement in chewing hard and soft foods. CDG2 subjects also reported improvement, but CDG1 subjects reported no change or even deterioration following treatment. Despite reported improvement in satisfaction with comfort and ability to chew food, 30–50% of IG and CDG2 subjects still avoided eating foods such as carrot and apple. This suggests that, in the absence of tailored dietary advice, apparently successful prosthetic rehabilitation does not necessarily result in a satisfactory diet.</div>
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<p>
<hi rend="bold">Abstract:</hi>
The loss of natural teeth compromises chewing efficiency, and edentulous patients often have a diet that is deficient in fibre and vitamins. Prostheses that are retained on implants offer the possibility of overcoming some of the limitations of conventional dentures in terms of chewing efficiency. The aim of this study was to test the hypothesis that improvement in satisfaction with oral prostheses would result in improved food selection in edentulous patients. This prospective study involved three groups, namely (i) subjects who requested and received implants to stabilise a complete fixed or removable prosthesis (IG,
<hi rend="italic">n</hi>
 = 26), (ii) edentulous subjects who requested implant prostheses, but received conventional dentures (CDG1,
<hi rend="italic">n</hi>
 = 22), and (iii) edentulous subjects who requested and received conventional dentures (CDG2,
<hi rend="italic">n</hi>
 = 35). Data were collected using validated questionnaires pre‐ and postoperatively. Prior to treatment, all subjects were asked whether they ate a variety of hard and soft foods, to indicate the degree of difficulty they experienced when chewing these foods, and to rate their satisfaction with various aspects of their maxillary and mandibular complete dentures. Following the completion of treatment, subjects completed the questionnaires again. Pre‐ and postoperative data were compared. Subjects who received implant prostheses reported significant improvement in chewing hard and soft foods. CDG2 subjects also reported improvement, but CDG1 subjects reported no change or even deterioration following treatment. Despite reported improvement in satisfaction with comfort and ability to chew food, 30–50% of IG and CDG2 subjects still avoided eating foods such as carrot and apple. This suggests that, in the absence of tailored dietary advice, apparently successful prosthetic rehabilitation does not necessarily result in a satisfactory diet.</p>
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<head>Résumé</head>
<p>La perte des dents naturelles compromet l'efficacité de la mastication, et les patients édentés ont souvent une diète déficiente en fibres et en vitamines. Les prothèses sur implants peuvent aider les prothèses conventionnelles pour améliorer la mastication. Le but de cette étude a été de tester l'hypothèse selon laquelle l'amélioration de la satisfaction des prothèses buccales pouvaient induire une amélioration de la sélection de la nourriture par les patients édentés. Cette étude prospective comprenait trois groupes, c.‐à‐d. 1) des sujets qui avaient besoin et qui ont reçu des implants pour stabiliser des prothèses complètes fixées ou amovibles (IG : n=26); 2) des sujets édentés qui avaient besoin de prothèses sur implants mais qui ont reçu des prothèses conventionnelles (CDG1 : n=22) et des sujets édentés qui avaient besoin et qui ont reçu des prothèses conventionnelles (CDG2: n=35). Les données ont été collectées à l'aide de questionnaires distribués avant et après l'opération. Avant le traitement, tous les sujets ont été interrogés pour savoir s'ils mangeaient une variété de nourriture dure et tendre, afin de cerner le degré de difficulté de mastication de cette nourriture et pour quantifier leur satisfaction en vis‐à‐vis des prothèses complètes supérieures et inférieures. A la suite du traitement les sujets ont à nouveau complété un questionnaire et les données pré‐ et post‐opératoires ont été comparées. Les sujets qui avaient reçu une prothèse sur implants ont décrit une amélioration significative de la mastication de nourriture tant dure que tendre. Les sujets CDG2 avaient également une amélioration, mais les sujets CDG1 déclaraient n'obtenir ni changement ni même détérioration à la suite du traitement. Malgré l'amélioration de la satisfaction du confort et de l'habilitéà mâcher la nourriture, 30–50% des IG et CDG2 évitaient toujours de manger de la nourriture telle que des carottes ou des pommes. En l'absence d'un avis diététique ajusté une diète satisfaisante n'est donc pas impossible à la suite d'une réhabilitation prothétique apparemment réussie.</p>
</abstract>
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<head>Zusammenfassung</head>
<p>Der Verlust der eigenen Zähne beeinträchtigt die Kaufähigkeit, und zahnlose Patienten nehmen oft eine an Fasern und Vitaminen arme Diät zu sich. An Implantaten fixierte Prothesen ermöglichen es nun aber gewisse Einschränkungen in der Kaufähigkeit mit dem konventionellen Gebiss zu überwinden. Ziel dieser Studie war es, die Hypothese zu testen, dass eine Verbesserung der Zufriedenheit mit Zahnprothesen sich in einer veränderten Auswahl der Nahrungsmittel eines zahnlosen Patienten zeigt. Diese Langzeitstudie schloss drei Patientengruppen ein, nähmlich 1) Personen, die zur Stabilisierung von festsitzenden oder abnehmbaren Prothesen Implantate wünschten und auch erhielten (IG, n=26); 2) zahnlose Personen, die eigentlich implantatgetragene Prothesen wünschten, aber konventionelle Gebisse erhielten (CDG1, n=22), und; 3) Personen, die konventionelle Gebisse wünschten und auch erhielten (CDG2, n=35). Die Angaben sammelte man vor und nach der Therapie mit ausgetesteten Fragekatalogen. Vor Behandlungsbeginn wurden alle Personen gebeten, verschiedene harte und weiche Nahrungsmitteln zu essen, um einerseits Schwierigkeiten festzustellen, diese Nahrungsmittel zu zerkauen, und um andererseits ihre Zufriedenheit mit den aktuellen Ober‐ und Unterkieferprothesen einzuordnen. Nach Abschluss der Behandlung füllten die Versuchspersonen den Fragekatalog nochmals aus, und anschliessend wurden die Ergebnisse vor und nach der Behandlung verglichen. Personen, die eine implantatgetragene Prothese erhalten hatten, berichteten über eine signifikante Verbesserung der Kaufähigkeit von harten und weichen Nahrungsmitteln. Die CDG2‐Gruppe berichtete auch über eine Verbesserung, die CDG1‐Gruppe jedoch konnte keine Veränderungen feststellen, ja musste teils sogar über eine Verschlechterung nach der Behandlung berichten. Trotz erwiesener grösserer Zufriedenheit mit Kaukomfort und ‐fähigkeit, vermieden es 30–50% aller Personen der Gruppen IG und CDG2 weiterhin, Nahrungsmittel wie Karotten und Äpfel zu essen. Dies lässt vermuten, dass es ohne massgeschneiderte Diätanweisungen nach erfolgreicher prothetischer Rehabilitation nicht unbedingt zu einer zufriedenstellenden Umstellung des Speisezettels kommt.</p>
</abstract>
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<head>Resumen</head>
<p>La pérdida de los dientes naturales compromete la eficiencia masticatoria, y los pacientes edéntulos tienen con frecuencia una dieta que es deficiente en fibra y vitaminas. Las prótesis retenidas sobre implantes ofrecen la posibilidad de superar algunas de las limitaciones de las dentaduras convencionales en términos de eficiencia masticatoria. La intención con prótesis orales resultaría en una mejora en la selección de comida en el paciente edétulo. Este estudio prospectivo implicó tres grupos, es decir, 1) sujetos que solicitaron y recibieron implantes para estabilizar una prótesis completa fija o removible (IG, n=26); 2) sujetos edéntulos que solicitaron prótesis implantosoportadas y recibieron dentaduras convencionales (CDG1, n=22), y; 3) pacientes edéntulos que solicitaron y recibieron dentaduras convencionales (CDG2, n=35). Los datos se recogieron usando cuestionarios convalidados pre y postoperatoriamente. Previo al tratamiento, se les preguntó a todos los sujetos si comían una variedad de comida dura o blanda, para indicar el grado de dificultat al masticar esas comidas y valorar su satisfacción con aspectos de sus dentaduras completas maxilares o mandibulares. Tras la terminación del tratamiento, los sujetos completaron los cuestionarios otra vez y se compararon los datos pre y postoperatorios. Los sujetos que recibieron una prótesis implantosoportada informaron sobre mejoras significativas en la masticación de comidas duras y blandas. Los sujetos CDG2 también informaron sobre mejoras, pero los sujetos CDG1 informaron que no se había producido ningún cambio o incuso que hubo deterioro tras el tratamiento. A pesar de informar sobre una mejora en la satisfacción con confort y habilidad para masticar comida, 30–50% de los sujetos IG y CDG2 aun evitaban comer alimentos tales como zanahorias y manzanas. Esto sugiere que, en ausencia de un asesoramiento dietético a medida, una dieta satisfactoria no es inevitable tras una aparentemente exitosa rehabilitación prostética.</p>
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<i>Dr Finbarr Allen</i>

Department of Restorative Dentistry 
University Dental School & Hospital 
Wilton, Cork 
Ireland 
Tel: + 353 21 490 1186 
Fax: + 353 21 434 5737 
e‐mail:
<email>finbarrallen@hotmail.com</email>
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<title type="main">Food selection and perceptions of chewing ability following provision of implant and conventional prostheses in complete denture wearers</title>
<title type="shortAuthors">Allen & McMillan</title>
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<p>
<b>Abstract:</b>
The loss of natural teeth compromises chewing efficiency, and edentulous patients often have a diet that is deficient in fibre and vitamins. Prostheses that are retained on implants offer the possibility of overcoming some of the limitations of conventional dentures in terms of chewing efficiency. The aim of this study was to test the hypothesis that improvement in satisfaction with oral prostheses would result in improved food selection in edentulous patients. This prospective study involved three groups, namely (i) subjects who requested and received implants to stabilise a complete fixed or removable prosthesis (IG,
<i>n</i>
 = 26), (ii) edentulous subjects who requested implant prostheses, but received conventional dentures (CDG1,
<i>n</i>
 = 22), and (iii) edentulous subjects who requested and received conventional dentures (CDG2,
<i>n</i>
 = 35). Data were collected using validated questionnaires pre‐ and postoperatively. Prior to treatment, all subjects were asked whether they ate a variety of hard and soft foods, to indicate the degree of difficulty they experienced when chewing these foods, and to rate their satisfaction with various aspects of their maxillary and mandibular complete dentures. Following the completion of treatment, subjects completed the questionnaires again. Pre‐ and postoperative data were compared. Subjects who received implant prostheses reported significant improvement in chewing hard and soft foods. CDG2 subjects also reported improvement, but CDG1 subjects reported no change or even deterioration following treatment. Despite reported improvement in satisfaction with comfort and ability to chew food, 30–50% of IG and CDG2 subjects still avoided eating foods such as carrot and apple. This suggests that, in the absence of tailored dietary advice, apparently successful prosthetic rehabilitation does not necessarily result in a satisfactory diet.</p>
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<title type="main">Résumé</title>
<p>La perte des dents naturelles compromet l'efficacité de la mastication, et les patients édentés ont souvent une diète déficiente en fibres et en vitamines. Les prothèses sur implants peuvent aider les prothèses conventionnelles pour améliorer la mastication. Le but de cette étude a été de tester l'hypothèse selon laquelle l'amélioration de la satisfaction des prothèses buccales pouvaient induire une amélioration de la sélection de la nourriture par les patients édentés. Cette étude prospective comprenait trois groupes, c.‐à‐d. 1) des sujets qui avaient besoin et qui ont reçu des implants pour stabiliser des prothèses complètes fixées ou amovibles (IG : n=26); 2) des sujets édentés qui avaient besoin de prothèses sur implants mais qui ont reçu des prothèses conventionnelles (CDG1 : n=22) et des sujets édentés qui avaient besoin et qui ont reçu des prothèses conventionnelles (CDG2: n=35). Les données ont été collectées à l'aide de questionnaires distribués avant et après l'opération. Avant le traitement, tous les sujets ont été interrogés pour savoir s'ils mangeaient une variété de nourriture dure et tendre, afin de cerner le degré de difficulté de mastication de cette nourriture et pour quantifier leur satisfaction en vis‐à‐vis des prothèses complètes supérieures et inférieures. A la suite du traitement les sujets ont à nouveau complété un questionnaire et les données pré‐ et post‐opératoires ont été comparées. Les sujets qui avaient reçu une prothèse sur implants ont décrit une amélioration significative de la mastication de nourriture tant dure que tendre. Les sujets CDG2 avaient également une amélioration, mais les sujets CDG1 déclaraient n'obtenir ni changement ni même détérioration à la suite du traitement. Malgré l'amélioration de la satisfaction du confort et de l'habilitéà mâcher la nourriture, 30–50% des IG et CDG2 évitaient toujours de manger de la nourriture telle que des carottes ou des pommes. En l'absence d'un avis diététique ajusté une diète satisfaisante n'est donc pas impossible à la suite d'une réhabilitation prothétique apparemment réussie.</p>
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<title type="main">Zusammenfassung</title>
<p>Der Verlust der eigenen Zähne beeinträchtigt die Kaufähigkeit, und zahnlose Patienten nehmen oft eine an Fasern und Vitaminen arme Diät zu sich. An Implantaten fixierte Prothesen ermöglichen es nun aber gewisse Einschränkungen in der Kaufähigkeit mit dem konventionellen Gebiss zu überwinden. Ziel dieser Studie war es, die Hypothese zu testen, dass eine Verbesserung der Zufriedenheit mit Zahnprothesen sich in einer veränderten Auswahl der Nahrungsmittel eines zahnlosen Patienten zeigt. Diese Langzeitstudie schloss drei Patientengruppen ein, nähmlich 1) Personen, die zur Stabilisierung von festsitzenden oder abnehmbaren Prothesen Implantate wünschten und auch erhielten (IG, n=26); 2) zahnlose Personen, die eigentlich implantatgetragene Prothesen wünschten, aber konventionelle Gebisse erhielten (CDG1, n=22), und; 3) Personen, die konventionelle Gebisse wünschten und auch erhielten (CDG2, n=35). Die Angaben sammelte man vor und nach der Therapie mit ausgetesteten Fragekatalogen. Vor Behandlungsbeginn wurden alle Personen gebeten, verschiedene harte und weiche Nahrungsmitteln zu essen, um einerseits Schwierigkeiten festzustellen, diese Nahrungsmittel zu zerkauen, und um andererseits ihre Zufriedenheit mit den aktuellen Ober‐ und Unterkieferprothesen einzuordnen. Nach Abschluss der Behandlung füllten die Versuchspersonen den Fragekatalog nochmals aus, und anschliessend wurden die Ergebnisse vor und nach der Behandlung verglichen. Personen, die eine implantatgetragene Prothese erhalten hatten, berichteten über eine signifikante Verbesserung der Kaufähigkeit von harten und weichen Nahrungsmitteln. Die CDG2‐Gruppe berichtete auch über eine Verbesserung, die CDG1‐Gruppe jedoch konnte keine Veränderungen feststellen, ja musste teils sogar über eine Verschlechterung nach der Behandlung berichten. Trotz erwiesener grösserer Zufriedenheit mit Kaukomfort und ‐fähigkeit, vermieden es 30–50% aller Personen der Gruppen IG und CDG2 weiterhin, Nahrungsmittel wie Karotten und Äpfel zu essen. Dies lässt vermuten, dass es ohne massgeschneiderte Diätanweisungen nach erfolgreicher prothetischer Rehabilitation nicht unbedingt zu einer zufriedenstellenden Umstellung des Speisezettels kommt.</p>
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<p>La pérdida de los dientes naturales compromete la eficiencia masticatoria, y los pacientes edéntulos tienen con frecuencia una dieta que es deficiente en fibra y vitaminas. Las prótesis retenidas sobre implantes ofrecen la posibilidad de superar algunas de las limitaciones de las dentaduras convencionales en términos de eficiencia masticatoria. La intención con prótesis orales resultaría en una mejora en la selección de comida en el paciente edétulo. Este estudio prospectivo implicó tres grupos, es decir, 1) sujetos que solicitaron y recibieron implantes para estabilizar una prótesis completa fija o removible (IG, n=26); 2) sujetos edéntulos que solicitaron prótesis implantosoportadas y recibieron dentaduras convencionales (CDG1, n=22), y; 3) pacientes edéntulos que solicitaron y recibieron dentaduras convencionales (CDG2, n=35). Los datos se recogieron usando cuestionarios convalidados pre y postoperatoriamente. Previo al tratamiento, se les preguntó a todos los sujetos si comían una variedad de comida dura o blanda, para indicar el grado de dificultat al masticar esas comidas y valorar su satisfacción con aspectos de sus dentaduras completas maxilares o mandibulares. Tras la terminación del tratamiento, los sujetos completaron los cuestionarios otra vez y se compararon los datos pre y postoperatorios. Los sujetos que recibieron una prótesis implantosoportada informaron sobre mejoras significativas en la masticación de comidas duras y blandas. Los sujetos CDG2 también informaron sobre mejoras, pero los sujetos CDG1 informaron que no se había producido ningún cambio o incuso que hubo deterioro tras el tratamiento. A pesar de informar sobre una mejora en la satisfacción con confort y habilidad para masticar comida, 30–50% de los sujetos IG y CDG2 aun evitaban comer alimentos tales como zanahorias y manzanas. Esto sugiere que, en ausencia de un asesoramiento dietético a medida, una dieta satisfactoria no es inevitable tras una aparentemente exitosa rehabilitación prostética.</p>
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<abstract>Abstract: The loss of natural teeth compromises chewing efficiency, and edentulous patients often have a diet that is deficient in fibre and vitamins. Prostheses that are retained on implants offer the possibility of overcoming some of the limitations of conventional dentures in terms of chewing efficiency. The aim of this study was to test the hypothesis that improvement in satisfaction with oral prostheses would result in improved food selection in edentulous patients. This prospective study involved three groups, namely (i) subjects who requested and received implants to stabilise a complete fixed or removable prosthesis (IG, n = 26), (ii) edentulous subjects who requested implant prostheses, but received conventional dentures (CDG1, n = 22), and (iii) edentulous subjects who requested and received conventional dentures (CDG2, n = 35). Data were collected using validated questionnaires pre‐ and postoperatively. Prior to treatment, all subjects were asked whether they ate a variety of hard and soft foods, to indicate the degree of difficulty they experienced when chewing these foods, and to rate their satisfaction with various aspects of their maxillary and mandibular complete dentures. Following the completion of treatment, subjects completed the questionnaires again. Pre‐ and postoperative data were compared. Subjects who received implant prostheses reported significant improvement in chewing hard and soft foods. CDG2 subjects also reported improvement, but CDG1 subjects reported no change or even deterioration following treatment. Despite reported improvement in satisfaction with comfort and ability to chew food, 30–50% of IG and CDG2 subjects still avoided eating foods such as carrot and apple. This suggests that, in the absence of tailored dietary advice, apparently successful prosthetic rehabilitation does not necessarily result in a satisfactory diet.</abstract>
<abstract lang="fr">La perte des dents naturelles compromet l'efficacité de la mastication, et les patients édentés ont souvent une diète déficiente en fibres et en vitamines. Les prothèses sur implants peuvent aider les prothèses conventionnelles pour améliorer la mastication. Le but de cette étude a été de tester l'hypothèse selon laquelle l'amélioration de la satisfaction des prothèses buccales pouvaient induire une amélioration de la sélection de la nourriture par les patients édentés. Cette étude prospective comprenait trois groupes, c.‐à‐d. 1) des sujets qui avaient besoin et qui ont reçu des implants pour stabiliser des prothèses complètes fixées ou amovibles (IG : n=26); 2) des sujets édentés qui avaient besoin de prothèses sur implants mais qui ont reçu des prothèses conventionnelles (CDG1 : n=22) et des sujets édentés qui avaient besoin et qui ont reçu des prothèses conventionnelles (CDG2: n=35). Les données ont été collectées à l'aide de questionnaires distribués avant et après l'opération. Avant le traitement, tous les sujets ont été interrogés pour savoir s'ils mangeaient une variété de nourriture dure et tendre, afin de cerner le degré de difficulté de mastication de cette nourriture et pour quantifier leur satisfaction en vis‐à‐vis des prothèses complètes supérieures et inférieures. A la suite du traitement les sujets ont à nouveau complété un questionnaire et les données pré‐ et post‐opératoires ont été comparées. Les sujets qui avaient reçu une prothèse sur implants ont décrit une amélioration significative de la mastication de nourriture tant dure que tendre. Les sujets CDG2 avaient également une amélioration, mais les sujets CDG1 déclaraient n'obtenir ni changement ni même détérioration à la suite du traitement. Malgré l'amélioration de la satisfaction du confort et de l'habilitéà mâcher la nourriture, 30–50% des IG et CDG2 évitaient toujours de manger de la nourriture telle que des carottes ou des pommes. En l'absence d'un avis diététique ajusté une diète satisfaisante n'est donc pas impossible à la suite d'une réhabilitation prothétique apparemment réussie.</abstract>
<abstract lang="de">Der Verlust der eigenen Zähne beeinträchtigt die Kaufähigkeit, und zahnlose Patienten nehmen oft eine an Fasern und Vitaminen arme Diät zu sich. An Implantaten fixierte Prothesen ermöglichen es nun aber gewisse Einschränkungen in der Kaufähigkeit mit dem konventionellen Gebiss zu überwinden. Ziel dieser Studie war es, die Hypothese zu testen, dass eine Verbesserung der Zufriedenheit mit Zahnprothesen sich in einer veränderten Auswahl der Nahrungsmittel eines zahnlosen Patienten zeigt. Diese Langzeitstudie schloss drei Patientengruppen ein, nähmlich 1) Personen, die zur Stabilisierung von festsitzenden oder abnehmbaren Prothesen Implantate wünschten und auch erhielten (IG, n=26); 2) zahnlose Personen, die eigentlich implantatgetragene Prothesen wünschten, aber konventionelle Gebisse erhielten (CDG1, n=22), und; 3) Personen, die konventionelle Gebisse wünschten und auch erhielten (CDG2, n=35). Die Angaben sammelte man vor und nach der Therapie mit ausgetesteten Fragekatalogen. Vor Behandlungsbeginn wurden alle Personen gebeten, verschiedene harte und weiche Nahrungsmitteln zu essen, um einerseits Schwierigkeiten festzustellen, diese Nahrungsmittel zu zerkauen, und um andererseits ihre Zufriedenheit mit den aktuellen Ober‐ und Unterkieferprothesen einzuordnen. Nach Abschluss der Behandlung füllten die Versuchspersonen den Fragekatalog nochmals aus, und anschliessend wurden die Ergebnisse vor und nach der Behandlung verglichen. Personen, die eine implantatgetragene Prothese erhalten hatten, berichteten über eine signifikante Verbesserung der Kaufähigkeit von harten und weichen Nahrungsmitteln. Die CDG2‐Gruppe berichtete auch über eine Verbesserung, die CDG1‐Gruppe jedoch konnte keine Veränderungen feststellen, ja musste teils sogar über eine Verschlechterung nach der Behandlung berichten. Trotz erwiesener grösserer Zufriedenheit mit Kaukomfort und ‐fähigkeit, vermieden es 30–50% aller Personen der Gruppen IG und CDG2 weiterhin, Nahrungsmittel wie Karotten und Äpfel zu essen. Dies lässt vermuten, dass es ohne massgeschneiderte Diätanweisungen nach erfolgreicher prothetischer Rehabilitation nicht unbedingt zu einer zufriedenstellenden Umstellung des Speisezettels kommt.</abstract>
<abstract lang="es">La pérdida de los dientes naturales compromete la eficiencia masticatoria, y los pacientes edéntulos tienen con frecuencia una dieta que es deficiente en fibra y vitaminas. Las prótesis retenidas sobre implantes ofrecen la posibilidad de superar algunas de las limitaciones de las dentaduras convencionales en términos de eficiencia masticatoria. La intención con prótesis orales resultaría en una mejora en la selección de comida en el paciente edétulo. Este estudio prospectivo implicó tres grupos, es decir, 1) sujetos que solicitaron y recibieron implantes para estabilizar una prótesis completa fija o removible (IG, n=26); 2) sujetos edéntulos que solicitaron prótesis implantosoportadas y recibieron dentaduras convencionales (CDG1, n=22), y; 3) pacientes edéntulos que solicitaron y recibieron dentaduras convencionales (CDG2, n=35). Los datos se recogieron usando cuestionarios convalidados pre y postoperatoriamente. Previo al tratamiento, se les preguntó a todos los sujetos si comían una variedad de comida dura o blanda, para indicar el grado de dificultat al masticar esas comidas y valorar su satisfacción con aspectos de sus dentaduras completas maxilares o mandibulares. Tras la terminación del tratamiento, los sujetos completaron los cuestionarios otra vez y se compararon los datos pre y postoperatorios. Los sujetos que recibieron una prótesis implantosoportada informaron sobre mejoras significativas en la masticación de comidas duras y blandas. Los sujetos CDG2 también informaron sobre mejoras, pero los sujetos CDG1 informaron que no se había producido ningún cambio o incuso que hubo deterioro tras el tratamiento. A pesar de informar sobre una mejora en la satisfacción con confort y habilidad para masticar comida, 30–50% de los sujetos IG y CDG2 aun evitaban comer alimentos tales como zanahorias y manzanas. Esto sugiere que, en ausencia de un asesoramiento dietético a medida, una dieta satisfactoria no es inevitable tras una aparentemente exitosa rehabilitación prostética.</abstract>
<subject lang="en">
<genre>keywords</genre>
<topic>implants</topic>
<topic>food selection</topic>
<topic>mastication</topic>
<topic>edentulousness</topic>
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<title>Clinical Oral Implants Research</title>
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<identifier type="eISSN">1600-0501</identifier>
<identifier type="DOI">10.1111/(ISSN)1600-0501</identifier>
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<date>2002</date>
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<caption>vol.</caption>
<number>13</number>
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