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A comparison of hydroxylapatite coated implant retained fixed and removable mandibular prostheses over 4 to 6 years

Identifieur interne : 006275 ( Istex/Corpus ); précédent : 006274; suivant : 006276

A comparison of hydroxylapatite coated implant retained fixed and removable mandibular prostheses over 4 to 6 years

Auteurs : David Tinsley ; Christopher J. Watson ; John L. Russell

Source :

RBID : ISTEX:C6D78FE3F70FD851FE8C086E9971BAB8EC6C0A7A

English descriptors

Abstract

Abstract: In a 6‐year prospective clinical study, 181 hydroxylapatite coated endosseous dental implants were placed into the anterior mandible of 48 patients. Twenty‐one patients were treated with fixed prostheses and 27 patients with an overdenture. When the implants were exposed all 181 had integrated. To date, there is 100% survival of all implants and they all retain a functioning prostheses. The initial results were very promising, in both groups the interval success was over 95% in the first 4 years of the study. However, by year 6, the interval success rates had fallen to 83% for both the fixed and removable groups. This study also compares the construction and maintenance complications for the two types of restorations. The clinical time taken, after implant exposure, to construct the prostheses was similar whether the fixed (mean of 8 visits) or removable option (mean of 7 visits) was chosen. However, the removable restoration cost less than half the price of the fixed when both technical time and implant component costs were evaluated. Maintenance for both groups was higher than expected, but patients required more appointments in the removable group both in the first year and beyond. Regarding the prostheses itself, the incidence of remakes, relines and general adjustments was higher in the removable group. This study has shown that the overdenture offers an effective and initially a more economical alternative to the fixed prostheses, in the treatment of the edentulous mandible. However, long‐term maintenance of such a prosthesis can be significant.

Url:
DOI: 10.1034/j.1600-0501.2001.012002159.x

Links to Exploration step

ISTEX:C6D78FE3F70FD851FE8C086E9971BAB8EC6C0A7A

Le document en format XML

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<div type="abstract">Abstract: In a 6‐year prospective clinical study, 181 hydroxylapatite coated endosseous dental implants were placed into the anterior mandible of 48 patients. Twenty‐one patients were treated with fixed prostheses and 27 patients with an overdenture. When the implants were exposed all 181 had integrated. To date, there is 100% survival of all implants and they all retain a functioning prostheses. The initial results were very promising, in both groups the interval success was over 95% in the first 4 years of the study. However, by year 6, the interval success rates had fallen to 83% for both the fixed and removable groups. This study also compares the construction and maintenance complications for the two types of restorations. The clinical time taken, after implant exposure, to construct the prostheses was similar whether the fixed (mean of 8 visits) or removable option (mean of 7 visits) was chosen. However, the removable restoration cost less than half the price of the fixed when both technical time and implant component costs were evaluated. Maintenance for both groups was higher than expected, but patients required more appointments in the removable group both in the first year and beyond. Regarding the prostheses itself, the incidence of remakes, relines and general adjustments was higher in the removable group. This study has shown that the overdenture offers an effective and initially a more economical alternative to the fixed prostheses, in the treatment of the edentulous mandible. However, long‐term maintenance of such a prosthesis can be significant.</div>
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Tel.: +44 0113 233 6316
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<hi rend="bold">Abstract:</hi>
In a 6‐year prospective clinical study, 181 hydroxylapatite coated endosseous dental implants were placed into the anterior mandible of 48 patients. Twenty‐one patients were treated with fixed prostheses and 27 patients with an overdenture. When the implants were exposed all 181 had integrated. To date, there is 100% survival of all implants and they all retain a functioning prostheses. The initial results were very promising, in both groups the interval success was over 95% in the first 4 years of the study. However, by year 6, the interval success rates had fallen to 83% for both the fixed and removable groups. This study also compares the construction and maintenance complications for the two types of restorations. The clinical time taken, after implant exposure, to construct the prostheses was similar whether the fixed (mean of 8 visits) or removable option (mean of 7 visits) was chosen. However, the removable restoration cost less than half the price of the fixed when both technical time and implant component costs were evaluated. Maintenance for both groups was higher than expected, but patients required more appointments in the removable group both in the first year and beyond. Regarding the prostheses itself, the incidence of remakes, relines and general adjustments was higher in the removable group. This study has shown that the overdenture offers an effective and initially a more economical alternative to the fixed prostheses, in the treatment of the edentulous mandible. However, long‐term maintenance of such a prosthesis can be significant.</p>
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<p>Dans une étude clinique prospective de six années, 181 implants dentaires recouverts d’hydroxyapatite ont été placés dans la partie antérieure de la mandibule chez 48 patients. Vingt‐et‐un patients ont été traités avec des prothèses fixées et 27 par prothèse amovible. Lorsque les implants ont été exposés, ils étaient tous intégrés. Pour l’instant, le pourcentage de survie est de 100% pour tous les implants et tous retiennent les prosthèses de manière fonctionnelle. Les premiers résultats étaient très prometteurs; dans les deux groupes le succès était de plus de 95% durant les quatre premières années de l’étude. Cependant, après six ans les taux de succès étaient tombés à 83% dans les deux groupes. Cette étude a aussi comparé les complications de construction et de maintenance des deux types de restauration. Le temps clinique pris après la mise à nu de l’implant pour construire les prosthèses était semblable que se soit pour les fixées (en moyenne huit visites) ou les amovibles (en moyenne sept visites). Cependant, la prothèse amovible coûtait moins de la moitié du coût de la prothèse fixe quant les coûts du temps technique et des composants de l’implant étaient pris en considération. La maintenance dans les deux groupes était supérieure à celle estimée mais les patients nécessitaient davantage de rendez‐vous dans le groupe avec prothèses amovibles dès la première année. En ce qui concerne les prothèses elles‐mêmes, l’incidence de refabriquation, de réalignement et d’ajustement était plus importante dans le groupe avec prothèse amovible. La prothèse amovible offrait donc une alternative effective et initialement plus économique que les prothèses fixées dans le traitement de la mandibule édentée. Cependant la maintenance à long terme de telles prothèses peut être important.</p>
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<p>Im Rahmen einer prospektiven klinischen Studie über einen Zeitraum von 6 Jahren wurden bei 48 Patienten 181 hydroxylapatitbeschichtete enossale Implantate im anterioren Anteil des Unterkiefers eingesetzt. Einundzwanzig Patienten wurden mit einer festsitzenden Brücke und 27 Patienten wurden mit einer Hybridprothese rekonstruiert. Bei der Freilegung waren alle 181 Implantate osseointegriert. Bis heute zeigen die Implantate eine Ueberlebensrate von 100% und alle tragen eine funktionierende Rekonstruktion. Die ursprünglichen Resultate waren sehr vielversprechend, in beiden Gruppen betrug die Intervall‐Erfolgsrate während der ersten vier Jahre der Untersuchung mehr als 95%. Jedoch war nach 6 Jahren die Intervall‐Erfolgsrate sowohl für die festsitzende als auch für die abnehmbare Gruppe auf 83% gefallen. Diese Studie vergleicht auch die Konstruktionen und die Komplikationen im Unterhalt zwischen den zwei Typen der Rekonstruktionen. Die klinische Zeit nach dem Freilegen der Implantate, welche für die Anfertigung der Rekonstruktionen benötigt wurde, war ähnlich sowohl wenn die festsitzende (Mittelwert 8 Sitzungen) als auch wenn die abnehmbare Variante (Mittelwert 7 Sitzungen) gewählt wurde. Jedoch betrugen die Kosten für die abnehmbare Versorgung nur die Hälfte der festsitzenden Rekonstruktion, wenn sowohl die zahntechnischen Kosten als auch die Kosten der Implantatkomponenten einbezogen wurden. Der Unterhaltsbedarf war bei beiden Gruppen grösser als erwartet, aber Patienten der Gruppe mit abnehmbaren Versorgungen benötigten mehr Termine sowohl während des ersten Jahres als auch danach. Wenn die Prosthesen betrachtet wurden, so war das Auftreten von Neuanfertigungen, Unterfütterungen und allgemeinen Anpassungsarbeiten bei der abnehmbaren Gruppe grösser. Diese Studie hat gezeigt, dass die Hybridprothese bei der Behandlung des zahnlosen Unterkiefers eine effiziente und initial ökonomischere Alternative zur festsitzenden Versorgung darstellt. Jedoch können die Unterhaltsarbeiten einer solchen Prosthese über einen längerern Zeitraum beträchtlich werden.</p>
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<p>En un estudio prospectivo de 6 años, se colocaron 181 implantes dentales endoóseos cubiertos de hidroxiapatita en la mandíbula de 48 pacientes. Se trararon 21 pacientes con prótesis fija y 27 con sobredentadura. Cuando los implantes se expusieron todos los 181 se habían integrado. Hasta la fecha existe una supervivencia del 100% de todos los implantes y todos retienen una prótesis funcionante. Los resultados inciales fueron muy prometedores, en ambos grupos el intervalo de éxito fue mayor del 95% en los primeros cuatro años del estudio. De todos modos, en el año seis los indices del intervalo de éxito habían caído al 83% para tanto del grupo fijo como removible. Este estudio también compara la construcción y las complicaciones del mantenimiente de los dos tipos de restauración. El tiempo clínico tomado después de la exposición del implante, para construir la prótesis fue similar tanto si se eligió la opción fija (media de 8 visitas) ó removible (media de 7 visitas). De todos modos, la restauración removible costó menos de la mitad que la fija cuando se evaluaron coste del tiempo técnico y de los componentes de implantes. El mantenimiento para ambos grupos fue mayor del esperado, pero los pacientes requirieron más citas en grupos removible tanto en el primer año como posteriormente. Respecto a la prótesis misma, la incidencia de repeticiones, retoques y ajustes generales fue mayor en el grupo removible. Este estudio ha mostrado que la sobredentadura ofrece una alternativa efectiva e inicialmente más económica a las prótesis fijas en el tratamiento de la mandíbula edéntula. De todos modos el mantenimiento a largo plazo de dichas prótesis puede ser importante.</p>
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Tel.: +44 0113 233 6316
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<b>Abstract:</b>
In a 6‐year prospective clinical study, 181 hydroxylapatite coated endosseous dental implants were placed into the anterior mandible of 48 patients. Twenty‐one patients were treated with fixed prostheses and 27 patients with an overdenture. When the implants were exposed all 181 had integrated. To date, there is 100% survival of all implants and they all retain a functioning prostheses. The initial results were very promising, in both groups the interval success was over 95% in the first 4 years of the study. However, by year 6, the interval success rates had fallen to 83% for both the fixed and removable groups. This study also compares the construction and maintenance complications for the two types of restorations. The clinical time taken, after implant exposure, to construct the prostheses was similar whether the fixed (mean of 8 visits) or removable option (mean of 7 visits) was chosen. However, the removable restoration cost less than half the price of the fixed when both technical time and implant component costs were evaluated. Maintenance for both groups was higher than expected, but patients required more appointments in the removable group both in the first year and beyond. Regarding the prostheses itself, the incidence of remakes, relines and general adjustments was higher in the removable group. This study has shown that the overdenture offers an effective and initially a more economical alternative to the fixed prostheses, in the treatment of the edentulous mandible. However, long‐term maintenance of such a prosthesis can be significant.</p>
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<p>Dans une étude clinique prospective de six années, 181 implants dentaires recouverts d’hydroxyapatite ont été placés dans la partie antérieure de la mandibule chez 48 patients. Vingt‐et‐un patients ont été traités avec des prothèses fixées et 27 par prothèse amovible. Lorsque les implants ont été exposés, ils étaient tous intégrés. Pour l’instant, le pourcentage de survie est de 100% pour tous les implants et tous retiennent les prosthèses de manière fonctionnelle. Les premiers résultats étaient très prometteurs; dans les deux groupes le succès était de plus de 95% durant les quatre premières années de l’étude. Cependant, après six ans les taux de succès étaient tombés à 83% dans les deux groupes. Cette étude a aussi comparé les complications de construction et de maintenance des deux types de restauration. Le temps clinique pris après la mise à nu de l’implant pour construire les prosthèses était semblable que se soit pour les fixées (en moyenne huit visites) ou les amovibles (en moyenne sept visites). Cependant, la prothèse amovible coûtait moins de la moitié du coût de la prothèse fixe quant les coûts du temps technique et des composants de l’implant étaient pris en considération. La maintenance dans les deux groupes était supérieure à celle estimée mais les patients nécessitaient davantage de rendez‐vous dans le groupe avec prothèses amovibles dès la première année. En ce qui concerne les prothèses elles‐mêmes, l’incidence de refabriquation, de réalignement et d’ajustement était plus importante dans le groupe avec prothèse amovible. La prothèse amovible offrait donc une alternative effective et initialement plus économique que les prothèses fixées dans le traitement de la mandibule édentée. Cependant la maintenance à long terme de telles prothèses peut être important.</p>
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<title type="main">Zusammenfassung</title>
<p>Im Rahmen einer prospektiven klinischen Studie über einen Zeitraum von 6 Jahren wurden bei 48 Patienten 181 hydroxylapatitbeschichtete enossale Implantate im anterioren Anteil des Unterkiefers eingesetzt. Einundzwanzig Patienten wurden mit einer festsitzenden Brücke und 27 Patienten wurden mit einer Hybridprothese rekonstruiert. Bei der Freilegung waren alle 181 Implantate osseointegriert. Bis heute zeigen die Implantate eine Ueberlebensrate von 100% und alle tragen eine funktionierende Rekonstruktion. Die ursprünglichen Resultate waren sehr vielversprechend, in beiden Gruppen betrug die Intervall‐Erfolgsrate während der ersten vier Jahre der Untersuchung mehr als 95%. Jedoch war nach 6 Jahren die Intervall‐Erfolgsrate sowohl für die festsitzende als auch für die abnehmbare Gruppe auf 83% gefallen. Diese Studie vergleicht auch die Konstruktionen und die Komplikationen im Unterhalt zwischen den zwei Typen der Rekonstruktionen. Die klinische Zeit nach dem Freilegen der Implantate, welche für die Anfertigung der Rekonstruktionen benötigt wurde, war ähnlich sowohl wenn die festsitzende (Mittelwert 8 Sitzungen) als auch wenn die abnehmbare Variante (Mittelwert 7 Sitzungen) gewählt wurde. Jedoch betrugen die Kosten für die abnehmbare Versorgung nur die Hälfte der festsitzenden Rekonstruktion, wenn sowohl die zahntechnischen Kosten als auch die Kosten der Implantatkomponenten einbezogen wurden. Der Unterhaltsbedarf war bei beiden Gruppen grösser als erwartet, aber Patienten der Gruppe mit abnehmbaren Versorgungen benötigten mehr Termine sowohl während des ersten Jahres als auch danach. Wenn die Prosthesen betrachtet wurden, so war das Auftreten von Neuanfertigungen, Unterfütterungen und allgemeinen Anpassungsarbeiten bei der abnehmbaren Gruppe grösser. Diese Studie hat gezeigt, dass die Hybridprothese bei der Behandlung des zahnlosen Unterkiefers eine effiziente und initial ökonomischere Alternative zur festsitzenden Versorgung darstellt. Jedoch können die Unterhaltsarbeiten einer solchen Prosthese über einen längerern Zeitraum beträchtlich werden.</p>
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<p>En un estudio prospectivo de 6 años, se colocaron 181 implantes dentales endoóseos cubiertos de hidroxiapatita en la mandíbula de 48 pacientes. Se trararon 21 pacientes con prótesis fija y 27 con sobredentadura. Cuando los implantes se expusieron todos los 181 se habían integrado. Hasta la fecha existe una supervivencia del 100% de todos los implantes y todos retienen una prótesis funcionante. Los resultados inciales fueron muy prometedores, en ambos grupos el intervalo de éxito fue mayor del 95% en los primeros cuatro años del estudio. De todos modos, en el año seis los indices del intervalo de éxito habían caído al 83% para tanto del grupo fijo como removible. Este estudio también compara la construcción y las complicaciones del mantenimiente de los dos tipos de restauración. El tiempo clínico tomado después de la exposición del implante, para construir la prótesis fue similar tanto si se eligió la opción fija (media de 8 visitas) ó removible (media de 7 visitas). De todos modos, la restauración removible costó menos de la mitad que la fija cuando se evaluaron coste del tiempo técnico y de los componentes de implantes. El mantenimiento para ambos grupos fue mayor del esperado, pero los pacientes requirieron más citas en grupos removible tanto en el primer año como posteriormente. Respecto a la prótesis misma, la incidencia de repeticiones, retoques y ajustes generales fue mayor en el grupo removible. Este estudio ha mostrado que la sobredentadura ofrece una alternativa efectiva e inicialmente más económica a las prótesis fijas en el tratamiento de la mandíbula edéntula. De todos modos el mantenimiento a largo plazo de dichas prótesis puede ser importante.</p>
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<abstract>Abstract: In a 6‐year prospective clinical study, 181 hydroxylapatite coated endosseous dental implants were placed into the anterior mandible of 48 patients. Twenty‐one patients were treated with fixed prostheses and 27 patients with an overdenture. When the implants were exposed all 181 had integrated. To date, there is 100% survival of all implants and they all retain a functioning prostheses. The initial results were very promising, in both groups the interval success was over 95% in the first 4 years of the study. However, by year 6, the interval success rates had fallen to 83% for both the fixed and removable groups. This study also compares the construction and maintenance complications for the two types of restorations. The clinical time taken, after implant exposure, to construct the prostheses was similar whether the fixed (mean of 8 visits) or removable option (mean of 7 visits) was chosen. However, the removable restoration cost less than half the price of the fixed when both technical time and implant component costs were evaluated. Maintenance for both groups was higher than expected, but patients required more appointments in the removable group both in the first year and beyond. Regarding the prostheses itself, the incidence of remakes, relines and general adjustments was higher in the removable group. This study has shown that the overdenture offers an effective and initially a more economical alternative to the fixed prostheses, in the treatment of the edentulous mandible. However, long‐term maintenance of such a prosthesis can be significant.</abstract>
<abstract lang="fr">Dans une étude clinique prospective de six années, 181 implants dentaires recouverts d’hydroxyapatite ont été placés dans la partie antérieure de la mandibule chez 48 patients. Vingt‐et‐un patients ont été traités avec des prothèses fixées et 27 par prothèse amovible. Lorsque les implants ont été exposés, ils étaient tous intégrés. Pour l’instant, le pourcentage de survie est de 100% pour tous les implants et tous retiennent les prosthèses de manière fonctionnelle. Les premiers résultats étaient très prometteurs; dans les deux groupes le succès était de plus de 95% durant les quatre premières années de l’étude. Cependant, après six ans les taux de succès étaient tombés à 83% dans les deux groupes. Cette étude a aussi comparé les complications de construction et de maintenance des deux types de restauration. Le temps clinique pris après la mise à nu de l’implant pour construire les prosthèses était semblable que se soit pour les fixées (en moyenne huit visites) ou les amovibles (en moyenne sept visites). Cependant, la prothèse amovible coûtait moins de la moitié du coût de la prothèse fixe quant les coûts du temps technique et des composants de l’implant étaient pris en considération. La maintenance dans les deux groupes était supérieure à celle estimée mais les patients nécessitaient davantage de rendez‐vous dans le groupe avec prothèses amovibles dès la première année. En ce qui concerne les prothèses elles‐mêmes, l’incidence de refabriquation, de réalignement et d’ajustement était plus importante dans le groupe avec prothèse amovible. La prothèse amovible offrait donc une alternative effective et initialement plus économique que les prothèses fixées dans le traitement de la mandibule édentée. Cependant la maintenance à long terme de telles prothèses peut être important.</abstract>
<abstract lang="de">Im Rahmen einer prospektiven klinischen Studie über einen Zeitraum von 6 Jahren wurden bei 48 Patienten 181 hydroxylapatitbeschichtete enossale Implantate im anterioren Anteil des Unterkiefers eingesetzt. Einundzwanzig Patienten wurden mit einer festsitzenden Brücke und 27 Patienten wurden mit einer Hybridprothese rekonstruiert. Bei der Freilegung waren alle 181 Implantate osseointegriert. Bis heute zeigen die Implantate eine Ueberlebensrate von 100% und alle tragen eine funktionierende Rekonstruktion. Die ursprünglichen Resultate waren sehr vielversprechend, in beiden Gruppen betrug die Intervall‐Erfolgsrate während der ersten vier Jahre der Untersuchung mehr als 95%. Jedoch war nach 6 Jahren die Intervall‐Erfolgsrate sowohl für die festsitzende als auch für die abnehmbare Gruppe auf 83% gefallen. Diese Studie vergleicht auch die Konstruktionen und die Komplikationen im Unterhalt zwischen den zwei Typen der Rekonstruktionen. Die klinische Zeit nach dem Freilegen der Implantate, welche für die Anfertigung der Rekonstruktionen benötigt wurde, war ähnlich sowohl wenn die festsitzende (Mittelwert 8 Sitzungen) als auch wenn die abnehmbare Variante (Mittelwert 7 Sitzungen) gewählt wurde. Jedoch betrugen die Kosten für die abnehmbare Versorgung nur die Hälfte der festsitzenden Rekonstruktion, wenn sowohl die zahntechnischen Kosten als auch die Kosten der Implantatkomponenten einbezogen wurden. Der Unterhaltsbedarf war bei beiden Gruppen grösser als erwartet, aber Patienten der Gruppe mit abnehmbaren Versorgungen benötigten mehr Termine sowohl während des ersten Jahres als auch danach. Wenn die Prosthesen betrachtet wurden, so war das Auftreten von Neuanfertigungen, Unterfütterungen und allgemeinen Anpassungsarbeiten bei der abnehmbaren Gruppe grösser. Diese Studie hat gezeigt, dass die Hybridprothese bei der Behandlung des zahnlosen Unterkiefers eine effiziente und initial ökonomischere Alternative zur festsitzenden Versorgung darstellt. Jedoch können die Unterhaltsarbeiten einer solchen Prosthese über einen längerern Zeitraum beträchtlich werden.</abstract>
<abstract lang="es">En un estudio prospectivo de 6 años, se colocaron 181 implantes dentales endoóseos cubiertos de hidroxiapatita en la mandíbula de 48 pacientes. Se trararon 21 pacientes con prótesis fija y 27 con sobredentadura. Cuando los implantes se expusieron todos los 181 se habían integrado. Hasta la fecha existe una supervivencia del 100% de todos los implantes y todos retienen una prótesis funcionante. Los resultados inciales fueron muy prometedores, en ambos grupos el intervalo de éxito fue mayor del 95% en los primeros cuatro años del estudio. De todos modos, en el año seis los indices del intervalo de éxito habían caído al 83% para tanto del grupo fijo como removible. Este estudio también compara la construcción y las complicaciones del mantenimiente de los dos tipos de restauración. El tiempo clínico tomado después de la exposición del implante, para construir la prótesis fue similar tanto si se eligió la opción fija (media de 8 visitas) ó removible (media de 7 visitas). De todos modos, la restauración removible costó menos de la mitad que la fija cuando se evaluaron coste del tiempo técnico y de los componentes de implantes. El mantenimiento para ambos grupos fue mayor del esperado, pero los pacientes requirieron más citas en grupos removible tanto en el primer año como posteriormente. Respecto a la prótesis misma, la incidencia de repeticiones, retoques y ajustes generales fue mayor en el grupo removible. Este estudio ha mostrado que la sobredentadura ofrece una alternativa efectiva e inicialmente más económica a las prótesis fijas en el tratamiento de la mandíbula edéntula. De todos modos el mantenimiento a largo plazo de dichas prótesis puede ser importante.</abstract>
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<topic>dental implants</topic>
<topic>endosseous</topic>
<topic>hydroxylapatite</topic>
<topic>overdentures</topic>
<topic>fixed prostheses</topic>
<topic>failure rates</topic>
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<identifier type="DOI">10.1111/(ISSN)1600-0501</identifier>
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<date>2001</date>
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