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Sinus lifting procedure

Identifieur interne : 004521 ( Istex/Corpus ); précédent : 004520; suivant : 004522

Sinus lifting procedure

Auteurs : Karl-Erik Kahnberg ; Peter Nilsson ; Jan-Michaél Hirsch ; Annika Ekestubbe ; Kerstin Gröndahl

Source :

RBID : ISTEX:8AFF836F330DDEB19A814370230EBBA64F2497D7

English descriptors

Abstract

Abstract: A prospective study of one‐stage surgery with intrasinus bone transplant and implants has been performed in 26 patients (13 males and 13 females). The aim of the study was to evaluate the success rate with the one‐stage sinus lifting procedure in patients with a need for bony augmentation of the alveolar process. Fifteen patients were partially dentate and 11 edentulous. The mean height of the alveolar ridge was 2.5 mm preoperatively (range 1–5.5 mm). 126 fixtures were inserted, 93 in grafted bone and 33 in alveolar bone. Twenty‐two patients have been followed for three years, 21 for four years and 11 for five years. The clinical overall survival rate was 69.6% although only 61.2% in grafted bone. Ten of the patients had varying degree of sinusitis post‐fixture installation. At the end of the study, 23 patients had permanent bridges. The survival rate was low for inlay supported implants when the one‐stage surgical technique was applied. Two‐stage surgery may be a safer method.

Url:
DOI: 10.1034/j.1600-0501.2001.120508.x

Links to Exploration step

ISTEX:8AFF836F330DDEB19A814370230EBBA64F2497D7

Le document en format XML

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<div type="abstract">Abstract: A prospective study of one‐stage surgery with intrasinus bone transplant and implants has been performed in 26 patients (13 males and 13 females). The aim of the study was to evaluate the success rate with the one‐stage sinus lifting procedure in patients with a need for bony augmentation of the alveolar process. Fifteen patients were partially dentate and 11 edentulous. The mean height of the alveolar ridge was 2.5 mm preoperatively (range 1–5.5 mm). 126 fixtures were inserted, 93 in grafted bone and 33 in alveolar bone. Twenty‐two patients have been followed for three years, 21 for four years and 11 for five years. The clinical overall survival rate was 69.6% although only 61.2% in grafted bone. Ten of the patients had varying degree of sinusitis post‐fixture installation. At the end of the study, 23 patients had permanent bridges. The survival rate was low for inlay supported implants when the one‐stage surgical technique was applied. Two‐stage surgery may be a safer method.</div>
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<p>Une étude prospective d’une chirurgie en une étape avec un transplant osseux intrasinusal et des implants a été effectuée chez 26 patients (treize hommes et treize femmes). Le but de cette étude a été d’évaluer le taux de succès dans un processus d’épaississement du plancher sinusal en une étape chez des patients qui nécessitaient un épaississement osseux du processus alvéolaire. Quinze patients étaient partiellement édentés et onze édentés. La hauteur osseuse restante était de 2.5 mm avant l’opération (1–5.5 mm). Cent vingt‐six implants ont été insérés, 93 dans l’os greffé et 33 dans l’os alvéolaire. Vingt‐deux patients ont été suivis pendant trois années, 21 pendant quatre années et onze pendant cinq ans. Le taux de survie général clinique était de 70% bien que seulement de 61% dans l’os greffé. Dix des patients avaient un degré variable de sinusite après le placement des implants. A la fin de l’étude, 20 patients ont pû obtenir des bridges permanents. Le taux de survie était bas pour les implants appuyés sur inlay lorsque la technique de chirurgie était effectuée en une étape. La chirurgie en deux étapes semblerait une méthode plus sûre.</p>
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<p>Bei 26 Patienten (13 männliche und 13 weibliche) wurde eine prospektive Studie über die Anhebung des Sinus durchgeführt, bei welcher in einem einzigen chirurigischen Eingriff ein Knochentransplantat in den Sinus eingebracht und Implantate eingesetzt wurden. Es war das Ziel der Studie, die Erfolgsrate der Anhebung des Sinus in einem einzigen chirurgischen Eingriff bei Patienten, welche eine Augmentation des Alveolarfortsatzes benötigten, zu untersuchen. Fünfzehn Patienten waren teilbezaht und 11 waren zahnlos. Die mittere Höhe des Alveolarfortsatzes betrug vor der Operation 2.5 mm (Bandbreite 1–5.5 mm). Es wurden insgesamt 126 Implantate eingesetzt, 93 davon in transplantierten Knochen und 33 in bestehenden Alveolarknochen. Zweiundzwanzig Patienten konnten über 3 Jahre, 21 über 4 Jahre und 11 über 5 Jahre nachuntersucht werden. Die gesamte klinische Ueberlebensrate der Implantate betrug 69.6%, während die Ueberlebensrate im transplantierten Knochen lediglich 61.2% erreichte. Zehn der Patienten litten nach der Implantation an unterschiedlich ausgeprägten Sinusitiden. Beim Abschluss der Studie trugen 20 Patienten festsitzende Rekonstruktionen. Die Ueberlebensrate für die im Transplantat verankerten Implantate war tief, wenn die Behandlung in einem einzigen chirurgischen Eingriff durchgeführt wurde. Das Vorgehen in zwei chirurgischen Eingriffen könnte die sicherere Methode darstellen.</p>
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<p>Se llevó a cabo un estudio prospectivo de cirurgía de una sola fase con transplante de hueso intrasinusal e implantes en 26 pacientes (13 varones y 13 hembras). La intención del estudio fue evaluar el índice de éxito con el procedimiento de elevación del seno en una sola fase en pacientes con necesidad de aumento del proceso alveolar. Quince pacientes estaban parcialmente dentados y 11 edéntulos. La altura media de la cresta alveolar fue de 2.5 mm preoperatoriamente (rango 1–5.5 mm). Se insertaron 126 fijaciones, 93 en hueso injertado y 33 en hueso alveolar. Veintidós pacientes han sido seguidos durante tres años, 21 durante cuatro años y 11 durante cinco años. El indice total de supervivencia clínica fue del 69.6% aunque solo 61.2% en hueso injertado. Diez de los pacientes tuvieron diversos grados de sinusitis tras la instalación de la fijación. Al final del estudio 20 pacientes tenían puentes permanentes. El índice de supervivencia fue bajo para implantes colocados aplicando la técnica quirúrgica de una sola fase. La cirugía de dos fases puede ser un método mas seguro.</p>
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Box 450, SE 405 30 Göteborg
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<b>Abstract:</b>
A prospective study of one‐stage surgery with intrasinus bone transplant and implants has been performed in 26 patients (13 males and 13 females). The aim of the study was to evaluate the success rate with the one‐stage sinus lifting procedure in patients with a need for bony augmentation of the alveolar process. Fifteen patients were partially dentate and 11 edentulous. The mean height of the alveolar ridge was 2.5 mm preoperatively (range 1–5.5 mm). 126 fixtures were inserted, 93 in grafted bone and 33 in alveolar bone. Twenty‐two patients have been followed for three years, 21 for four years and 11 for five years. The clinical overall survival rate was 69.6% although only 61.2% in grafted bone. Ten of the patients had varying degree of sinusitis post‐fixture installation. At the end of the study, 23 patients had permanent bridges. The survival rate was low for inlay supported implants when the one‐stage surgical technique was applied. Two‐stage surgery may be a safer method.</p>
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<p>Une étude prospective d’une chirurgie en une étape avec un transplant osseux intrasinusal et des implants a été effectuée chez 26 patients (treize hommes et treize femmes). Le but de cette étude a été d’évaluer le taux de succès dans un processus d’épaississement du plancher sinusal en une étape chez des patients qui nécessitaient un épaississement osseux du processus alvéolaire. Quinze patients étaient partiellement édentés et onze édentés. La hauteur osseuse restante était de 2.5 mm avant l’opération (1–5.5 mm). Cent vingt‐six implants ont été insérés, 93 dans l’os greffé et 33 dans l’os alvéolaire. Vingt‐deux patients ont été suivis pendant trois années, 21 pendant quatre années et onze pendant cinq ans. Le taux de survie général clinique était de 70% bien que seulement de 61% dans l’os greffé. Dix des patients avaient un degré variable de sinusite après le placement des implants. A la fin de l’étude, 20 patients ont pû obtenir des bridges permanents. Le taux de survie était bas pour les implants appuyés sur inlay lorsque la technique de chirurgie était effectuée en une étape. La chirurgie en deux étapes semblerait une méthode plus sûre.</p>
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<title type="main">Zusammenfassung</title>
<p>Bei 26 Patienten (13 männliche und 13 weibliche) wurde eine prospektive Studie über die Anhebung des Sinus durchgeführt, bei welcher in einem einzigen chirurigischen Eingriff ein Knochentransplantat in den Sinus eingebracht und Implantate eingesetzt wurden. Es war das Ziel der Studie, die Erfolgsrate der Anhebung des Sinus in einem einzigen chirurgischen Eingriff bei Patienten, welche eine Augmentation des Alveolarfortsatzes benötigten, zu untersuchen. Fünfzehn Patienten waren teilbezaht und 11 waren zahnlos. Die mittere Höhe des Alveolarfortsatzes betrug vor der Operation 2.5 mm (Bandbreite 1–5.5 mm). Es wurden insgesamt 126 Implantate eingesetzt, 93 davon in transplantierten Knochen und 33 in bestehenden Alveolarknochen. Zweiundzwanzig Patienten konnten über 3 Jahre, 21 über 4 Jahre und 11 über 5 Jahre nachuntersucht werden. Die gesamte klinische Ueberlebensrate der Implantate betrug 69.6%, während die Ueberlebensrate im transplantierten Knochen lediglich 61.2% erreichte. Zehn der Patienten litten nach der Implantation an unterschiedlich ausgeprägten Sinusitiden. Beim Abschluss der Studie trugen 20 Patienten festsitzende Rekonstruktionen. Die Ueberlebensrate für die im Transplantat verankerten Implantate war tief, wenn die Behandlung in einem einzigen chirurgischen Eingriff durchgeführt wurde. Das Vorgehen in zwei chirurgischen Eingriffen könnte die sicherere Methode darstellen.</p>
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<namePart type="given">Karl‐Erik</namePart>
<namePart type="family">Kahnberg</namePart>
<affiliation>Department of Oral and Maxillofacial Surgery, Faculty of Odontology, Göteborg</affiliation>
<affiliation>E-mail: k‐e_kahnberg@odontologi.gu.se</affiliation>
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<namePart type="given">Peter</namePart>
<namePart type="family">Nilsson</namePart>
<affiliation>Department of Oral and Maxillofacial Surgery, Faculty of Odontology, Göteborg</affiliation>
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<name type="personal">
<namePart type="given">Jan‐Michaél</namePart>
<namePart type="family">Hirsch</namePart>
<affiliation>Department of Oral and Maxillofacial Surgery, Faculty of Odontology, Göteborg</affiliation>
<affiliation>Department of Surgical Sciences, Uppsala University Hospital, Uppsala, Sweden</affiliation>
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<namePart type="given">Annika</namePart>
<namePart type="family">Ekestubbe</namePart>
<affiliation>Department of Oral and Maxillofacial Radiology, Faculty of Odontology, Göteborg University, Göteborg, Sweden</affiliation>
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<name type="personal">
<namePart type="given">Kerstin</namePart>
<namePart type="family">Gröndahl</namePart>
<affiliation>Department of Oral and Maxillofacial Radiology, Faculty of Odontology, Göteborg University, Göteborg, Sweden</affiliation>
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<dateIssued encoding="w3cdtf">2001-10</dateIssued>
<edition>Date: Accepted 18 September 2000</edition>
<copyrightDate encoding="w3cdtf">2001</copyrightDate>
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<abstract>Abstract: A prospective study of one‐stage surgery with intrasinus bone transplant and implants has been performed in 26 patients (13 males and 13 females). The aim of the study was to evaluate the success rate with the one‐stage sinus lifting procedure in patients with a need for bony augmentation of the alveolar process. Fifteen patients were partially dentate and 11 edentulous. The mean height of the alveolar ridge was 2.5 mm preoperatively (range 1–5.5 mm). 126 fixtures were inserted, 93 in grafted bone and 33 in alveolar bone. Twenty‐two patients have been followed for three years, 21 for four years and 11 for five years. The clinical overall survival rate was 69.6% although only 61.2% in grafted bone. Ten of the patients had varying degree of sinusitis post‐fixture installation. At the end of the study, 23 patients had permanent bridges. The survival rate was low for inlay supported implants when the one‐stage surgical technique was applied. Two‐stage surgery may be a safer method.</abstract>
<abstract lang="fr">Une étude prospective d’une chirurgie en une étape avec un transplant osseux intrasinusal et des implants a été effectuée chez 26 patients (treize hommes et treize femmes). Le but de cette étude a été d’évaluer le taux de succès dans un processus d’épaississement du plancher sinusal en une étape chez des patients qui nécessitaient un épaississement osseux du processus alvéolaire. Quinze patients étaient partiellement édentés et onze édentés. La hauteur osseuse restante était de 2.5 mm avant l’opération (1–5.5 mm). Cent vingt‐six implants ont été insérés, 93 dans l’os greffé et 33 dans l’os alvéolaire. Vingt‐deux patients ont été suivis pendant trois années, 21 pendant quatre années et onze pendant cinq ans. Le taux de survie général clinique était de 70% bien que seulement de 61% dans l’os greffé. Dix des patients avaient un degré variable de sinusite après le placement des implants. A la fin de l’étude, 20 patients ont pû obtenir des bridges permanents. Le taux de survie était bas pour les implants appuyés sur inlay lorsque la technique de chirurgie était effectuée en une étape. La chirurgie en deux étapes semblerait une méthode plus sûre.</abstract>
<abstract lang="de">Bei 26 Patienten (13 männliche und 13 weibliche) wurde eine prospektive Studie über die Anhebung des Sinus durchgeführt, bei welcher in einem einzigen chirurigischen Eingriff ein Knochentransplantat in den Sinus eingebracht und Implantate eingesetzt wurden. Es war das Ziel der Studie, die Erfolgsrate der Anhebung des Sinus in einem einzigen chirurgischen Eingriff bei Patienten, welche eine Augmentation des Alveolarfortsatzes benötigten, zu untersuchen. Fünfzehn Patienten waren teilbezaht und 11 waren zahnlos. Die mittere Höhe des Alveolarfortsatzes betrug vor der Operation 2.5 mm (Bandbreite 1–5.5 mm). Es wurden insgesamt 126 Implantate eingesetzt, 93 davon in transplantierten Knochen und 33 in bestehenden Alveolarknochen. Zweiundzwanzig Patienten konnten über 3 Jahre, 21 über 4 Jahre und 11 über 5 Jahre nachuntersucht werden. Die gesamte klinische Ueberlebensrate der Implantate betrug 69.6%, während die Ueberlebensrate im transplantierten Knochen lediglich 61.2% erreichte. Zehn der Patienten litten nach der Implantation an unterschiedlich ausgeprägten Sinusitiden. Beim Abschluss der Studie trugen 20 Patienten festsitzende Rekonstruktionen. Die Ueberlebensrate für die im Transplantat verankerten Implantate war tief, wenn die Behandlung in einem einzigen chirurgischen Eingriff durchgeführt wurde. Das Vorgehen in zwei chirurgischen Eingriffen könnte die sicherere Methode darstellen.</abstract>
<abstract lang="es">Se llevó a cabo un estudio prospectivo de cirurgía de una sola fase con transplante de hueso intrasinusal e implantes en 26 pacientes (13 varones y 13 hembras). La intención del estudio fue evaluar el índice de éxito con el procedimiento de elevación del seno en una sola fase en pacientes con necesidad de aumento del proceso alveolar. Quince pacientes estaban parcialmente dentados y 11 edéntulos. La altura media de la cresta alveolar fue de 2.5 mm preoperatoriamente (rango 1–5.5 mm). Se insertaron 126 fijaciones, 93 en hueso injertado y 33 en hueso alveolar. Veintidós pacientes han sido seguidos durante tres años, 21 durante cuatro años y 11 durante cinco años. El indice total de supervivencia clínica fue del 69.6% aunque solo 61.2% en hueso injertado. Diez de los pacientes tuvieron diversos grados de sinusitis tras la instalación de la fijación. Al final del estudio 20 pacientes tenían puentes permanentes. El índice de supervivencia fue bajo para implantes colocados aplicando la técnica quirúrgica de una sola fase. La cirugía de dos fases puede ser un método mas seguro.</abstract>
<subject lang="en">
<genre>keywords</genre>
<topic>implants</topic>
<topic>bone</topic>
<topic>transplant</topic>
<topic>sinus lifting</topic>
<topic>intrasinus implant</topic>
</subject>
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<title>Clinical Oral Implants Research</title>
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<identifier type="ISSN">0905-7161</identifier>
<identifier type="eISSN">1600-0501</identifier>
<identifier type="DOI">10.1111/(ISSN)1600-0501</identifier>
<identifier type="PublisherID">CLR</identifier>
<part>
<date>2001</date>
<detail type="volume">
<caption>vol.</caption>
<number>12</number>
</detail>
<detail type="issue">
<caption>no.</caption>
<number>5</number>
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<start>479</start>
<end>487</end>
<total>9</total>
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<identifier type="DOI">10.1034/j.1600-0501.2001.120508.x</identifier>
<identifier type="ArticleID">CLR120508</identifier>
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