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Treatment of peri‐implantitis by local delivery of tetracycline

Identifieur interne : 004386 ( Istex/Corpus ); précédent : 004385; suivant : 004387

Treatment of peri‐implantitis by local delivery of tetracycline

Auteurs : Andrea Mombelli ; Andreas Feloutzis ; Urs Br Gger ; Niklaus P. Lang

Source :

RBID : ISTEX:88A2FE878CD6992FEAC118E763CE944D1151BD61

English descriptors

Abstract

Abstract: The purpose of this study was to investigate the clinical, microbiological and radiological effects of peri‐implantitis therapy by local delivery of tetracycline. In 25 partially edentulous patients, 30 implants with radiographic evidence of circumferential bone loss, and peri‐implant probing depths ≥5 mm were treated with polymeric tetracycline HCl‐containing fibers. Clinical and microbial parameters were recorded at baseline, and 1, 3, 6, and 12 months (M) after treatment. Standardized radiographs were obtained at baseline, M3, and one year after treatment. Two patients were discontinued from the study after 180 days because of persisting active peri‐implantitis with pus formation. The remaining subjects showed a significant decrease of mean peri‐implant probing depth from 6.0 to 4.1 mm (M1, P<0.001), which was maintained over 12 months. In comparison to baseline, the bleeding tendency was significantly reduced after one month, and thereafter (P<0.001). No significant recession of the mucosal margin was noted. The radiologically determined distance from the shoulder of the implant to the bottom of the bony defect decreased slightly, but not significantly, from 5.2 to 4.9 mm. At M1, M3 and M6, mean total anaerobic cultivable bacterial counts were significantly lower than at baseline (P<0.001). A significant decrease in frequency of detection was noted for Prevotella intermedia/nigrescens, Fusobacterium sp., Bacteroides forsythus, and Campylobacter rectus (P<0.01). Actinobacillus actinomycetemcomitans, Porphyromonas gingivalis, and Eikenella corrodens had very low baseline frequencies that could not be significantly suppressed further.

Url:
DOI: 10.1034/j.1600-0501.2001.012004287.x

Links to Exploration step

ISTEX:88A2FE878CD6992FEAC118E763CE944D1151BD61

Le document en format XML

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<forename type="first">Niklaus P.</forename>
<surname>Lang</surname>
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<abstract xml:lang="en" style="main">
<p>
<hi rend="bold">Abstract:</hi>
The purpose of this study was to investigate the clinical, microbiological and radiological effects of peri‐implantitis therapy by local delivery of tetracycline. In 25 partially edentulous patients, 30 implants with radiographic evidence of circumferential bone loss, and peri‐implant probing depths ≥5 mm were treated with polymeric tetracycline HCl‐containing fibers. Clinical and microbial parameters were recorded at baseline, and 1, 3, 6, and 12 months (M) after treatment. Standardized radiographs were obtained at baseline, M3, and one year after treatment. Two patients were discontinued from the study after 180 days because of persisting active peri‐implantitis with pus formation. The remaining subjects showed a significant decrease of mean peri‐implant probing depth from 6.0 to 4.1 mm (M1,
<hi rend="italic">P</hi>
<0.001), which was maintained over 12 months. In comparison to baseline, the bleeding tendency was significantly reduced after one month, and thereafter (
<hi rend="italic">P</hi>
<0.001). No significant recession of the mucosal margin was noted. The radiologically determined distance from the shoulder of the implant to the bottom of the bony defect decreased slightly, but not significantly, from 5.2 to 4.9 mm. At M1, M3 and M6, mean total anaerobic cultivable bacterial counts were significantly lower than at baseline (
<hi rend="italic">P</hi>
<0.001). A significant decrease in frequency of detection was noted for
<hi rend="italic">Prevotella intermedia/nigrescens</hi>
,
<hi rend="italic">Fusobacterium</hi>
sp.,
<hi rend="italic">Bacteroides forsythus,</hi>
and
<hi rend="italic">Campylobacter rectus</hi>
(
<hi rend="italic">P</hi>
<0.01).
<hi rend="italic">Actinobacillus actinomycetemcomitans</hi>
,
<hi rend="italic">Porphyromonas gingivalis</hi>
, and
<hi rend="italic">Eikenella corrodens</hi>
had very low baseline frequencies that could not be significantly suppressed further.</p>
<p>In conclusion, therapy of peri‐implantitis by local delivery of tetracycline had a positive effect on clinical and microbiological parameters.</p>
</abstract>
<abstract xml:lang="fr" style="main">
<head>Résumé</head>
<p>Le but de cette étude a été d’analyser les effets cliniques, microbiologiques et radiologiques du traitement de la paroïmplantite par libération locale de tétracycline. Chez 25 patients partiellement édentés, trente implants avec une évidence radiologique de perte osseuse circonférencielle et des profondeurs au sondage autour de l’implant ≥5 mm ont été traités par des fibres contenant du HCL tétracycline polymérique. Les paramètres cliniques et microbiologiques ont été relevés lors de l’examen initial et après 1, 3, 6 et 12 mois (M) après le traitement. Des radiographies standards ont été obtenues lors de l’examen initial, à M3 et M12. Deux patients ont dû arrêter cette étude après 180 jours parce qu’une paroïmplantite persistante et active avec formation de pus avait été observée. Les sujets restants ont montré une diminution significative de la profondeur au sondage paroïmplantaire de 6.0 à 4.1 mm (M1:
<hi rend="italic">P</hi>
<0.001) qui a été maintenue jusqu’à M12. En comparaison avec M0, la tendance au saignement était significativement réduite au M1 et après (
<hi rend="italic">P</hi>
<0.001). Aucune récession significative de la muqueuse marginale n’a été notée. La distance déterminée par radiographie de l’épaule de l’imlant jusqu’au bas de la lésion osseuse diminuait faiblement mais pas significativement de 5.2 à 4.9 mm. A M1, M3 et M6 les comptages bactériens cultivables anaéraobies totaux étaient significativement inférieurs à ceux observés à M0 (
<hi rend="italic">P</hi>
<0.001). Une diminution significative dans la fréquence de détection a été notée pour
<hi rend="italic">Prevotella intermedia/nigrescens, Fusobacterium</hi>
sp.,
<hi rend="italic">Bacteroides forsythus</hi>
et
<hi rend="italic">Campylobacter rectus</hi>
(
<hi rend="italic">P</hi>
<0.01).
<hi rend="italic">Actinobacillus actinomycetemcomitans, Porphyromonas gingivalis</hi>
et
<hi rend="italic">Eikenella corrodens</hi>
se préentaient a de très basses fréquences au M0 qui n’ont pas pûêtre significativement supprimées par après. Le traitement de la paroïmplantite par libération locale de tétracycline a donc un effet positif tant sur les paramètres cliniques que microbiologiques.</p>
</abstract>
<abstract xml:lang="de" style="main">
<head>Zusammenfassung</head>
<p>Es war das Ziel dieser Studie, die klinischen, mikrobiologischen und radiologischen Auswirkungen der Periimplantitistherapie mittels lokaler Applikation von Tetrazyklin zu untersuchen. Bei 25 Patienten wurden 30 Implantate, welche radiologisch sichtbaren zirkulären Knochenverlust und periimplantäre Sondierungstiefen von ≥5 mm aufwiesen, mit Fasern, welche polimeres Tetrazyklin‐HCI enthielten, behandelt. Klinische und mikrobiologische Parameter wurden bei der Ausgangsuntersuchung und nach 1, 3, 6 und 12 Monaten (M) nach der Behandlung aufgenommen. Standardisierte Röntgenbilder wurden bei der Ausgangsuntersuchung, bei M3 und ein Jahr nach der Behandlung angefertigt. Zwei Patienten mussten nach 180 Tagen wegen persistierender Periimplantitis mit Pusbildung aus der Untersuchung ausgeschlossen werden. Die verbliebenen Probanden zeigten eine signifikante Reduktion der mittleren periimplantären Sondierungstiefen von 6.0 auf 4.1 mm (M1,
<hi rend="italic">P</hi>
<0.001), welche über 12 Monate erhalten blieb. Im Vergleich zur Ausgangsuntersuchung zeigte die Blutungstendenz nach einem Monat und auch in der Folge eine signifikante Reduktion (
<hi rend="italic">P</hi>
<0.001). Es wurde keine signifikante Rezession des mukosalen Randes festgestellt. Die radiologisch bestimmte Distanz von der Implantatschulter zum Boden des Knochendefekts nahm von 5.2 auf 4.9 mm leicht, jedoch nicht signifikant ab. Bei M1, M3 und M6 war die mittlere totale Anzahl der kultivierbaren anaeroben Bakterien signifikant tiefer als bei der Ausgangsuntersuchung (
<hi rend="italic">P</hi>
<0.001). Eine signifikante Abnahme in der Entdeckungsfrequenz wurde für
<hi rend="italic">Prevotella intermedia/nigrescens, Fusobacterium</hi>
sp.,
<hi rend="italic">Bacteroides forsythus</hi>
und
<hi rend="italic">Campylobacter rectus</hi>
gefunden (
<hi rend="italic">P</hi>
<0.01).
<hi rend="italic">Actinobacillus actinomycetemcomitans, Porphyromonas gingivalis</hi>
und
<hi rend="italic">Eikenella corrodens</hi>
wiesen sehr tiefe Entdeckungsfrequenzen bei der Ausgangsuntersuchung auf, welche im Verlauf nicht signifikant weiter reduziert werden konnten. Es wird die Schlussfolgerung gezogen, dass die Behandlung der Periimplantitis mittels lokaler Applikation von Tetrazyklin einen positiven Effekt auf die klinischen und mikrobiologischen Parameter hatte.</p>
</abstract>
<abstract xml:lang="es" style="main">
<head>Resumen</head>
<p>El propósito de este estudio fue investigar los efectos clínicos, microbiológicos y radiológicos de la terapia de periimplantitis por medio de liberación de tetraciclina. Se trataron 25 pacientes edéntulos con 30 implantes con evidencia radiográfica de perdida ósea circunferencial y profundidades de sondaje periimplantaria ≥5 mm con fibras conteniendo HCI de tetraciclina polimérica. Se registraron los parámetros clínicos y microbiológicos al inicio y a los 1, 3, 6 y 12 meses (M) tras el tratamiento. Se tomaron radiografias estandarizadas al inicio M3 y un año tras el tratamiento. Dos pacientes se fueron eliminados del estudio después de 180 días a causa de periimplantitis activa persistente con formación de pus. Los sujetos restantes mostraron una disminución significativa de la profundidad de sondaje media de 6.0 a 4.1 mm (M1,
<hi rend="italic">P</hi>
<0.001), la cual se mantuvo a lo largo de 12 meses. En comparación con el inicio la tendencia al sangrado fue reducida significativamente tras un mes y posteriormente (
<hi rend="italic">P</hi>
<0.001). No se notó recesión significativa del margen mucoso. La distancia determinada radiologicamente desde el hombro del implante al fondo del defecto óseo disminuyó ligeramente, pero no significativamente de 5.2 a 4.9 mm. Los recuentos bacterianos cultivables anaerobios totales medios en M1, M3 y M6 fueron significativamente menores que al inicio (
<hi rend="italic">P</hi>
<0.001). Se notó una disminución significativa en la frecuencia de detección de
<hi rend="italic">Prevotella intermedia/nigrescens, Fusobacterium</hi>
sp.,
<hi rend="italic">Bacteroides forsythus,</hi>
y
<hi rend="italic">Campylobacter rectus</hi>
(
<hi rend="italic">P</hi>
<0.01).
<hi rend="italic">Actinobacillus actinomycetemcomitans, Porphyromonas gingivalis</hi>
y
<hi rend="italic">Eikenella corrodens</hi>
tuvieron unas frecuencias gingivales muy bajas que no pudieron ser significativamente suprimidas posteriormente. En conclusión la terapia de periimplantitis por liberación local de tetraciclina tiene un efecto positivo en los parámetros clínicos y microbiológicos.</p>
</abstract>
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<correspondenceTo>
<i>Andrea Mombelli, Prof. Dr. med. dent.</i>
,
University of Geneva
School of Dental Medicine
19 rue Barthélemy‐Menn
CH‐1211 Geneva 4
Switzerland
Tel: +41 22 382 91 45
Fax: +41 22 382 99 92
e‐mail:
<email>andrea.mombelli@medecine.unige.ch</email>
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Accepted 17 July 2000</unparsedEditorialHistory>
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<title type="main">Treatment of peri‐implantitis by local delivery of tetracycline</title>
<title type="subtitle">Clinical, microbiological and radiological results</title>
<title type="shortAuthors">Mombelli et al</title>
<title type="short">Treatment of peri‐implantitis</title>
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<p>
<b>Abstract:</b>
The purpose of this study was to investigate the clinical, microbiological and radiological effects of peri‐implantitis therapy by local delivery of tetracycline. In 25 partially edentulous patients, 30 implants with radiographic evidence of circumferential bone loss, and peri‐implant probing depths ≥5 mm were treated with polymeric tetracycline HCl‐containing fibers. Clinical and microbial parameters were recorded at baseline, and 1, 3, 6, and 12 months (M) after treatment. Standardized radiographs were obtained at baseline, M3, and one year after treatment. Two patients were discontinued from the study after 180 days because of persisting active peri‐implantitis with pus formation. The remaining subjects showed a significant decrease of mean peri‐implant probing depth from 6.0 to 4.1 mm (M1,
<i>P</i>
<0.001), which was maintained over 12 months. In comparison to baseline, the bleeding tendency was significantly reduced after one month, and thereafter (
<i>P</i>
<0.001). No significant recession of the mucosal margin was noted. The radiologically determined distance from the shoulder of the implant to the bottom of the bony defect decreased slightly, but not significantly, from 5.2 to 4.9 mm. At M1, M3 and M6, mean total anaerobic cultivable bacterial counts were significantly lower than at baseline (
<i>P</i>
<0.001). A significant decrease in frequency of detection was noted for
<i>Prevotella intermedia/nigrescens</i>
,
<i>Fusobacterium</i>
sp.,
<i>Bacteroides forsythus,</i>
and
<i>Campylobacter rectus</i>
(
<i>P</i>
<0.01).
<i>Actinobacillus actinomycetemcomitans</i>
,
<i>Porphyromonas gingivalis</i>
, and
<i>Eikenella corrodens</i>
had very low baseline frequencies that could not be significantly suppressed further.</p>
<p>In conclusion, therapy of peri‐implantitis by local delivery of tetracycline had a positive effect on clinical and microbiological parameters.</p>
</abstract>
<abstract type="main" xml:lang="fr">
<title type="main">Résumé</title>
<p>Le but de cette étude a été d’analyser les effets cliniques, microbiologiques et radiologiques du traitement de la paroïmplantite par libération locale de tétracycline. Chez 25 patients partiellement édentés, trente implants avec une évidence radiologique de perte osseuse circonférencielle et des profondeurs au sondage autour de l’implant ≥5 mm ont été traités par des fibres contenant du HCL tétracycline polymérique. Les paramètres cliniques et microbiologiques ont été relevés lors de l’examen initial et après 1, 3, 6 et 12 mois (M) après le traitement. Des radiographies standards ont été obtenues lors de l’examen initial, à M3 et M12. Deux patients ont dû arrêter cette étude après 180 jours parce qu’une paroïmplantite persistante et active avec formation de pus avait été observée. Les sujets restants ont montré une diminution significative de la profondeur au sondage paroïmplantaire de 6.0 à 4.1 mm (M1:
<i>P</i>
<0.001) qui a été maintenue jusqu’à M12. En comparaison avec M0, la tendance au saignement était significativement réduite au M1 et après (
<i>P</i>
<0.001). Aucune récession significative de la muqueuse marginale n’a été notée. La distance déterminée par radiographie de l’épaule de l’imlant jusqu’au bas de la lésion osseuse diminuait faiblement mais pas significativement de 5.2 à 4.9 mm. A M1, M3 et M6 les comptages bactériens cultivables anaéraobies totaux étaient significativement inférieurs à ceux observés à M0 (
<i>P</i>
<0.001). Une diminution significative dans la fréquence de détection a été notée pour
<i>Prevotella intermedia/nigrescens, Fusobacterium</i>
sp.,
<i>Bacteroides forsythus</i>
et
<i>Campylobacter rectus</i>
(
<i>P</i>
<0.01).
<i>Actinobacillus actinomycetemcomitans, Porphyromonas gingivalis</i>
et
<i>Eikenella corrodens</i>
se préentaient a de très basses fréquences au M0 qui n’ont pas pûêtre significativement supprimées par après. Le traitement de la paroïmplantite par libération locale de tétracycline a donc un effet positif tant sur les paramètres cliniques que microbiologiques.</p>
</abstract>
<abstract type="main" xml:lang="de">
<title type="main">Zusammenfassung</title>
<p>Es war das Ziel dieser Studie, die klinischen, mikrobiologischen und radiologischen Auswirkungen der Periimplantitistherapie mittels lokaler Applikation von Tetrazyklin zu untersuchen. Bei 25 Patienten wurden 30 Implantate, welche radiologisch sichtbaren zirkulären Knochenverlust und periimplantäre Sondierungstiefen von ≥5 mm aufwiesen, mit Fasern, welche polimeres Tetrazyklin‐HCI enthielten, behandelt. Klinische und mikrobiologische Parameter wurden bei der Ausgangsuntersuchung und nach 1, 3, 6 und 12 Monaten (M) nach der Behandlung aufgenommen. Standardisierte Röntgenbilder wurden bei der Ausgangsuntersuchung, bei M3 und ein Jahr nach der Behandlung angefertigt. Zwei Patienten mussten nach 180 Tagen wegen persistierender Periimplantitis mit Pusbildung aus der Untersuchung ausgeschlossen werden. Die verbliebenen Probanden zeigten eine signifikante Reduktion der mittleren periimplantären Sondierungstiefen von 6.0 auf 4.1 mm (M1,
<i>P</i>
<0.001), welche über 12 Monate erhalten blieb. Im Vergleich zur Ausgangsuntersuchung zeigte die Blutungstendenz nach einem Monat und auch in der Folge eine signifikante Reduktion (
<i>P</i>
<0.001). Es wurde keine signifikante Rezession des mukosalen Randes festgestellt. Die radiologisch bestimmte Distanz von der Implantatschulter zum Boden des Knochendefekts nahm von 5.2 auf 4.9 mm leicht, jedoch nicht signifikant ab. Bei M1, M3 und M6 war die mittlere totale Anzahl der kultivierbaren anaeroben Bakterien signifikant tiefer als bei der Ausgangsuntersuchung (
<i>P</i>
<0.001). Eine signifikante Abnahme in der Entdeckungsfrequenz wurde für
<i>Prevotella intermedia/nigrescens, Fusobacterium</i>
sp.,
<i>Bacteroides forsythus</i>
und
<i>Campylobacter rectus</i>
gefunden (
<i>P</i>
<0.01).
<i>Actinobacillus actinomycetemcomitans, Porphyromonas gingivalis</i>
und
<i>Eikenella corrodens</i>
wiesen sehr tiefe Entdeckungsfrequenzen bei der Ausgangsuntersuchung auf, welche im Verlauf nicht signifikant weiter reduziert werden konnten. Es wird die Schlussfolgerung gezogen, dass die Behandlung der Periimplantitis mittels lokaler Applikation von Tetrazyklin einen positiven Effekt auf die klinischen und mikrobiologischen Parameter hatte.</p>
</abstract>
<abstract type="main" xml:lang="es">
<title type="main">Resumen</title>
<p>El propósito de este estudio fue investigar los efectos clínicos, microbiológicos y radiológicos de la terapia de periimplantitis por medio de liberación de tetraciclina. Se trataron 25 pacientes edéntulos con 30 implantes con evidencia radiográfica de perdida ósea circunferencial y profundidades de sondaje periimplantaria ≥5 mm con fibras conteniendo HCI de tetraciclina polimérica. Se registraron los parámetros clínicos y microbiológicos al inicio y a los 1, 3, 6 y 12 meses (M) tras el tratamiento. Se tomaron radiografias estandarizadas al inicio M3 y un año tras el tratamiento. Dos pacientes se fueron eliminados del estudio después de 180 días a causa de periimplantitis activa persistente con formación de pus. Los sujetos restantes mostraron una disminución significativa de la profundidad de sondaje media de 6.0 a 4.1 mm (M1,
<i>P</i>
<0.001), la cual se mantuvo a lo largo de 12 meses. En comparación con el inicio la tendencia al sangrado fue reducida significativamente tras un mes y posteriormente (
<i>P</i>
<0.001). No se notó recesión significativa del margen mucoso. La distancia determinada radiologicamente desde el hombro del implante al fondo del defecto óseo disminuyó ligeramente, pero no significativamente de 5.2 a 4.9 mm. Los recuentos bacterianos cultivables anaerobios totales medios en M1, M3 y M6 fueron significativamente menores que al inicio (
<i>P</i>
<0.001). Se notó una disminución significativa en la frecuencia de detección de
<i>Prevotella intermedia/nigrescens, Fusobacterium</i>
sp.,
<i>Bacteroides forsythus,</i>
y
<i>Campylobacter rectus</i>
(
<i>P</i>
<0.01).
<i>Actinobacillus actinomycetemcomitans, Porphyromonas gingivalis</i>
y
<i>Eikenella corrodens</i>
tuvieron unas frecuencias gingivales muy bajas que no pudieron ser significativamente suprimidas posteriormente. En conclusión la terapia de periimplantitis por liberación local de tetraciclina tiene un efecto positivo en los parámetros clínicos y microbiológicos.</p>
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<title>Treatment of peri‐implantitis by local delivery of tetracycline</title>
<subTitle>Clinical, microbiological and radiological results</subTitle>
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<title>Treatment of peri‐implantitis</title>
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<title>Treatment of peri‐implantitis by local delivery of tetracycline</title>
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<name type="personal">
<namePart type="given">Andrea</namePart>
<namePart type="family">Mombelli</namePart>
<affiliation>School of Dental Medicine, University of Geneva, Geneva</affiliation>
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</role>
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<name type="personal">
<namePart type="given">Andreas</namePart>
<namePart type="family">Feloutzis</namePart>
<affiliation>School of Dental Medicine, University of Berne, Berne, Switzerland</affiliation>
<role>
<roleTerm type="text">author</roleTerm>
</role>
</name>
<name type="personal">
<namePart type="given">Urs</namePart>
<namePart type="family">Brägger</namePart>
<affiliation>School of Dental Medicine, University of Berne, Berne, Switzerland</affiliation>
<role>
<roleTerm type="text">author</roleTerm>
</role>
</name>
<name type="personal">
<namePart type="given">Niklaus P.</namePart>
<namePart type="family">Lang</namePart>
<affiliation>School of Dental Medicine, University of Berne, Berne, Switzerland</affiliation>
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<roleTerm type="text">author</roleTerm>
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<dateIssued encoding="w3cdtf">2001-08</dateIssued>
<edition>Date: Accepted 17 July 2000</edition>
<copyrightDate encoding="w3cdtf">2001</copyrightDate>
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<abstract>Abstract: The purpose of this study was to investigate the clinical, microbiological and radiological effects of peri‐implantitis therapy by local delivery of tetracycline. In 25 partially edentulous patients, 30 implants with radiographic evidence of circumferential bone loss, and peri‐implant probing depths ≥5 mm were treated with polymeric tetracycline HCl‐containing fibers. Clinical and microbial parameters were recorded at baseline, and 1, 3, 6, and 12 months (M) after treatment. Standardized radiographs were obtained at baseline, M3, and one year after treatment. Two patients were discontinued from the study after 180 days because of persisting active peri‐implantitis with pus formation. The remaining subjects showed a significant decrease of mean peri‐implant probing depth from 6.0 to 4.1 mm (M1, P<0.001), which was maintained over 12 months. In comparison to baseline, the bleeding tendency was significantly reduced after one month, and thereafter (P<0.001). No significant recession of the mucosal margin was noted. The radiologically determined distance from the shoulder of the implant to the bottom of the bony defect decreased slightly, but not significantly, from 5.2 to 4.9 mm. At M1, M3 and M6, mean total anaerobic cultivable bacterial counts were significantly lower than at baseline (P<0.001). A significant decrease in frequency of detection was noted for Prevotella intermedia/nigrescens, Fusobacterium sp., Bacteroides forsythus, and Campylobacter rectus (P<0.01). Actinobacillus actinomycetemcomitans, Porphyromonas gingivalis, and Eikenella corrodens had very low baseline frequencies that could not be significantly suppressed further.</abstract>
<abstract>In conclusion, therapy of peri‐implantitis by local delivery of tetracycline had a positive effect on clinical and microbiological parameters.</abstract>
<abstract lang="fr">Le but de cette étude a été d’analyser les effets cliniques, microbiologiques et radiologiques du traitement de la paroïmplantite par libération locale de tétracycline. Chez 25 patients partiellement édentés, trente implants avec une évidence radiologique de perte osseuse circonférencielle et des profondeurs au sondage autour de l’implant ≥5 mm ont été traités par des fibres contenant du HCL tétracycline polymérique. Les paramètres cliniques et microbiologiques ont été relevés lors de l’examen initial et après 1, 3, 6 et 12 mois (M) après le traitement. Des radiographies standards ont été obtenues lors de l’examen initial, à M3 et M12. Deux patients ont dû arrêter cette étude après 180 jours parce qu’une paroïmplantite persistante et active avec formation de pus avait été observée. Les sujets restants ont montré une diminution significative de la profondeur au sondage paroïmplantaire de 6.0 à 4.1 mm (M1: P<0.001) qui a été maintenue jusqu’à M12. En comparaison avec M0, la tendance au saignement était significativement réduite au M1 et après (P<0.001). Aucune récession significative de la muqueuse marginale n’a été notée. La distance déterminée par radiographie de l’épaule de l’imlant jusqu’au bas de la lésion osseuse diminuait faiblement mais pas significativement de 5.2 à 4.9 mm. A M1, M3 et M6 les comptages bactériens cultivables anaéraobies totaux étaient significativement inférieurs à ceux observés à M0 (P<0.001). Une diminution significative dans la fréquence de détection a été notée pour Prevotella intermedia/nigrescens, Fusobacterium sp., Bacteroides forsythus et Campylobacter rectus (P<0.01). Actinobacillus actinomycetemcomitans, Porphyromonas gingivalis et Eikenella corrodens se préentaient a de très basses fréquences au M0 qui n’ont pas pûêtre significativement supprimées par après. Le traitement de la paroïmplantite par libération locale de tétracycline a donc un effet positif tant sur les paramètres cliniques que microbiologiques.</abstract>
<abstract lang="de">Es war das Ziel dieser Studie, die klinischen, mikrobiologischen und radiologischen Auswirkungen der Periimplantitistherapie mittels lokaler Applikation von Tetrazyklin zu untersuchen. Bei 25 Patienten wurden 30 Implantate, welche radiologisch sichtbaren zirkulären Knochenverlust und periimplantäre Sondierungstiefen von ≥5 mm aufwiesen, mit Fasern, welche polimeres Tetrazyklin‐HCI enthielten, behandelt. Klinische und mikrobiologische Parameter wurden bei der Ausgangsuntersuchung und nach 1, 3, 6 und 12 Monaten (M) nach der Behandlung aufgenommen. Standardisierte Röntgenbilder wurden bei der Ausgangsuntersuchung, bei M3 und ein Jahr nach der Behandlung angefertigt. Zwei Patienten mussten nach 180 Tagen wegen persistierender Periimplantitis mit Pusbildung aus der Untersuchung ausgeschlossen werden. Die verbliebenen Probanden zeigten eine signifikante Reduktion der mittleren periimplantären Sondierungstiefen von 6.0 auf 4.1 mm (M1, P<0.001), welche über 12 Monate erhalten blieb. Im Vergleich zur Ausgangsuntersuchung zeigte die Blutungstendenz nach einem Monat und auch in der Folge eine signifikante Reduktion (P<0.001). Es wurde keine signifikante Rezession des mukosalen Randes festgestellt. Die radiologisch bestimmte Distanz von der Implantatschulter zum Boden des Knochendefekts nahm von 5.2 auf 4.9 mm leicht, jedoch nicht signifikant ab. Bei M1, M3 und M6 war die mittlere totale Anzahl der kultivierbaren anaeroben Bakterien signifikant tiefer als bei der Ausgangsuntersuchung (P<0.001). Eine signifikante Abnahme in der Entdeckungsfrequenz wurde für Prevotella intermedia/nigrescens, Fusobacterium sp., Bacteroides forsythus und Campylobacter rectus gefunden (P<0.01). Actinobacillus actinomycetemcomitans, Porphyromonas gingivalis und Eikenella corrodens wiesen sehr tiefe Entdeckungsfrequenzen bei der Ausgangsuntersuchung auf, welche im Verlauf nicht signifikant weiter reduziert werden konnten. Es wird die Schlussfolgerung gezogen, dass die Behandlung der Periimplantitis mittels lokaler Applikation von Tetrazyklin einen positiven Effekt auf die klinischen und mikrobiologischen Parameter hatte.</abstract>
<abstract lang="es">El propósito de este estudio fue investigar los efectos clínicos, microbiológicos y radiológicos de la terapia de periimplantitis por medio de liberación de tetraciclina. Se trataron 25 pacientes edéntulos con 30 implantes con evidencia radiográfica de perdida ósea circunferencial y profundidades de sondaje periimplantaria ≥5 mm con fibras conteniendo HCI de tetraciclina polimérica. Se registraron los parámetros clínicos y microbiológicos al inicio y a los 1, 3, 6 y 12 meses (M) tras el tratamiento. Se tomaron radiografias estandarizadas al inicio M3 y un año tras el tratamiento. Dos pacientes se fueron eliminados del estudio después de 180 días a causa de periimplantitis activa persistente con formación de pus. Los sujetos restantes mostraron una disminución significativa de la profundidad de sondaje media de 6.0 a 4.1 mm (M1, P<0.001), la cual se mantuvo a lo largo de 12 meses. En comparación con el inicio la tendencia al sangrado fue reducida significativamente tras un mes y posteriormente (P<0.001). No se notó recesión significativa del margen mucoso. La distancia determinada radiologicamente desde el hombro del implante al fondo del defecto óseo disminuyó ligeramente, pero no significativamente de 5.2 a 4.9 mm. Los recuentos bacterianos cultivables anaerobios totales medios en M1, M3 y M6 fueron significativamente menores que al inicio (P<0.001). Se notó una disminución significativa en la frecuencia de detección de Prevotella intermedia/nigrescens, Fusobacterium sp., Bacteroides forsythus, y Campylobacter rectus (P<0.01). Actinobacillus actinomycetemcomitans, Porphyromonas gingivalis y Eikenella corrodens tuvieron unas frecuencias gingivales muy bajas que no pudieron ser significativamente suprimidas posteriormente. En conclusión la terapia de periimplantitis por liberación local de tetraciclina tiene un efecto positivo en los parámetros clínicos y microbiológicos.</abstract>
<subject lang="en">
<genre>keywords</genre>
<topic>Peri‐implantitis</topic>
<topic>tetracycline</topic>
<topic>microbiology</topic>
<topic>infection</topic>
</subject>
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<identifier type="eISSN">1600-0501</identifier>
<identifier type="DOI">10.1111/(ISSN)1600-0501</identifier>
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<part>
<date>2001</date>
<detail type="volume">
<caption>vol.</caption>
<number>12</number>
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