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Retrospective assessment of clinical and microbiological factors affecting periimplant tissue conditions

Identifieur interne : 003819 ( Istex/Corpus ); précédent : 003818; suivant : 003820

Retrospective assessment of clinical and microbiological factors affecting periimplant tissue conditions

Auteurs : Alexandra Rutar ; Niklaus P. Lang ; Daniel Buser ; Walter Bürgin ; Andrea Mombelli

Source :

RBID : ISTEX:717F1A7B1183FCBE6588D8AFCE82EC281F6A6BC6

English descriptors

Abstract

Abstract: An increasing number of studies point to the detrimental effect of plaque bacteria on periimplant tissue health. The purpose of this retrospective study was to explore a possible relationship between the clinical and microbiological periimplant conditions of osseointegrated oral implants after several years of service and the dental and medical history, as well as the conditions of the residual dentition. 45 partially edentulous patients (mean age: 51 years, range: 27–83 years), with a total of 64 implants participated in this retrospective analysis. The time between examination and the last dental visit ranged from 6 to 24 months (mean: 13 months) and the time since the last maintenance therapy appointment with a dental hygienist ranged between 3 and 24 months (mean 7 months). During 5 to 10 years between implant installation and examination, 9 implants experienced one episode and an additional 6 implants two episodes of periimplantitis. As a consequence of extensive bone loss associated with these infections, one of these implants, in a patient who had a history of diabetes, was lost. With this exception, the other episodes of periimplantitis were successfully treated employing the principles of the Cumulative Interceptive Supportive Therapy (CIST) protocol. At examination, 42 implants (66%) showed a probing pocket depth exceeding 4 mm. Of the periimplantitis sites, four implants showed cultural evidence for presence of Porphyromonas gingivalis, and 2 implants were positive for Actinobacillus actinomycetemcomitans. Statistical analysis revealed a significant relationship between periimplant probing depth and the total anaerobic cultivable microbiota as well as the frequency of detection of P. gingivalis.

Url:
DOI: 10.1034/j.1600-0501.2001.012003189.x

Links to Exploration step

ISTEX:717F1A7B1183FCBE6588D8AFCE82EC281F6A6BC6

Le document en format XML

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<div type="abstract">Abstract: An increasing number of studies point to the detrimental effect of plaque bacteria on periimplant tissue health. The purpose of this retrospective study was to explore a possible relationship between the clinical and microbiological periimplant conditions of osseointegrated oral implants after several years of service and the dental and medical history, as well as the conditions of the residual dentition. 45 partially edentulous patients (mean age: 51 years, range: 27–83 years), with a total of 64 implants participated in this retrospective analysis. The time between examination and the last dental visit ranged from 6 to 24 months (mean: 13 months) and the time since the last maintenance therapy appointment with a dental hygienist ranged between 3 and 24 months (mean 7 months). During 5 to 10 years between implant installation and examination, 9 implants experienced one episode and an additional 6 implants two episodes of periimplantitis. As a consequence of extensive bone loss associated with these infections, one of these implants, in a patient who had a history of diabetes, was lost. With this exception, the other episodes of periimplantitis were successfully treated employing the principles of the Cumulative Interceptive Supportive Therapy (CIST) protocol. At examination, 42 implants (66%) showed a probing pocket depth exceeding 4 mm. Of the periimplantitis sites, four implants showed cultural evidence for presence of Porphyromonas gingivalis, and 2 implants were positive for Actinobacillus actinomycetemcomitans. Statistical analysis revealed a significant relationship between periimplant probing depth and the total anaerobic cultivable microbiota as well as the frequency of detection of P. gingivalis.</div>
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<abstract>Abstract: An increasing number of studies point to the detrimental effect of plaque bacteria on periimplant tissue health. The purpose of this retrospective study was to explore a possible relationship between the clinical and microbiological periimplant conditions of osseointegrated oral implants after several years of service and the dental and medical history, as well as the conditions of the residual dentition. 45 partially edentulous patients (mean age: 51 years, range: 27–83 years), with a total of 64 implants participated in this retrospective analysis. The time between examination and the last dental visit ranged from 6 to 24 months (mean: 13 months) and the time since the last maintenance therapy appointment with a dental hygienist ranged between 3 and 24 months (mean 7 months). During 5 to 10 years between implant installation and examination, 9 implants experienced one episode and an additional 6 implants two episodes of periimplantitis. As a consequence of extensive bone loss associated with these infections, one of these implants, in a patient who had a history of diabetes, was lost. With this exception, the other episodes of periimplantitis were successfully treated employing the principles of the Cumulative Interceptive Supportive Therapy (CIST) protocol. At examination, 42 implants (66%) showed a probing pocket depth exceeding 4 mm. Of the periimplantitis sites, four implants showed cultural evidence for presence of Porphyromonas gingivalis, and 2 implants were positive for Actinobacillus actinomycetemcomitans. Statistical analysis revealed a significant relationship between periimplant probing depth and the total anaerobic cultivable microbiota as well as the frequency of detection of P. gingivalis.</abstract>
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<p>
<hi rend="bold">Abstract:</hi>
An increasing number of studies point to the detrimental effect of plaque bacteria on periimplant tissue health. The purpose of this retrospective study was to explore a possible relationship between the clinical and microbiological periimplant conditions of osseointegrated oral implants after several years of service and the dental and medical history, as well as the conditions of the residual dentition. 45 partially edentulous patients (mean age: 51 years, range: 27–83 years), with a total of 64 implants participated in this retrospective analysis. The time between examination and the last dental visit ranged from 6 to 24 months (mean: 13 months) and the time since the last maintenance therapy appointment with a dental hygienist ranged between 3 and 24 months (mean 7 months). During 5 to 10 years between implant installation and examination, 9 implants experienced one episode and an additional 6 implants two episodes of periimplantitis. As a consequence of extensive bone loss associated with these infections, one of these implants, in a patient who had a history of diabetes, was lost. With this exception, the other episodes of periimplantitis were successfully treated employing the principles of the Cumulative Interceptive Supportive Therapy (CIST) protocol. At examination, 42 implants (66%) showed a probing pocket depth exceeding 4 mm. Of the periimplantitis sites, four implants showed cultural evidence for presence of
<hi rend="italic">Porphyromonas gingivalis</hi>
, and 2 implants were positive for
<hi rend="italic">Actinobacillus actinomycetemcomitans</hi>
. Statistical analysis revealed a significant relationship between periimplant probing depth and the total anaerobic cultivable microbiota as well as the frequency of detection of
<hi rend="italic">P. gingivalis</hi>
.</p>
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<head>Résumé</head>
<p>Un nombre de plus en plus important d’études montrent l’effet négatif des bactéries de la plaque dentaire sur la santé des tissus paroïmplantaires. Le but de cette étude rétrospective était d’explorer une relation possible entre les conditions paroïmplantaires cliniques et microbiologiques des implants oraux ostéointégrés après plusieurs années de mise en fonction et l’histoire dentaire et médicale ainsi que les conditions du reste de la dentition. Quarante‐cinq patients partiellement édentés d’un âge moyen de 51 ans (de 27 à 83 ans) avec un total de 64 implants ont participéà cette étude rétrospective. La durée du temps entre l’examen et la dernière visite dentaire était de six à 24 mois (moyenne de treize mois) et le temps depuis la dermière thérapie de maintenance avec une hygièniste dentaire était lui de trois à 24 mois (moyenne de sept mois). Durant les cinq à dix années entre l’insertion de l’implant et l’examen neuf implants ont subi un épisode et six implants deux épisodes de paroïmplantite. Vu la perte osseuse importante associée à ces infections, un de ces implants en place chez un patient ayant un passé de diabète a été perdu. Mise à part cette exception, les autres épisodes de paroïmplantite ont été traités avec succès en employant le principe de la thérapie de support interceptive cumulative (CIST). Lors de l’examen, 42 implants (66%) ont montré une profondeur de poche au sondage de plus de 4 mm. Dans les sites paroïmplantaires quatre implants ont montré une culture bactérienne avec des
<hi rend="italic">Porphyromonas gingivalis, </hi>
deux implants étaient positifs pour l’
<hi rend="italic">Actinobacillus actinomycetemcomitans. </hi>
L’analyse statistique a révélé une relation significative entre la profondeur de poche paroïmplantaire et la microflore anaérobie cultivable totale ainsi que la fréquence de détection du
<hi rend="italic">P. gingivalis</hi>
.</p>
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<head>Zusammenfassung</head>
<p>Eine zunehmende Zahl von Studien streicht den schädlichen Einfluss der Plaquebakterien auf die Gesundheit der periimplantären Gewebe hervor. Das Ziel dieser rückblickenden Studie war es, einen möglichen Zusammenhang zwischen klinischen und mikrobiellen periimplantären Bedingungen von osseointegrierten oralen Implantaten nach mehreren Jahren in Funktion und der dentalen und medizinischen Begleitgeschichte herauszufinden. Ebenso interessierte uns der Zustand der übrigen Dentition. An diesen rückblickenden Untersuchungen nahmen 45 teilbezahnte Patienten (mittleres Alter: 51 Jahre, Mittelwert: 27–83 Jahre) mit insgesamt 64 Implantaten teil. Die Zeitspanne zwischen unserer Untersuchung und dem letzten Zahnarztbesuch variiert zwischen 6 und 24 Monaten (Mittelwert: 13 Monate) und die Zeitspanne seit der letzten Zahnreinigung bei einer Dentalhygienikerin betrug zwischen 3 und 24 Monaten (Mittelwert: 7 Monate). Während den 5 bis 10 Jahren zwischen der Implantation und der Untersuchung, machten 9 Implantate eine einzige und 6 weitere Implantate zwei Phasen mit einer Periimplantitis durch. Als Folge des ausgedehnten Knochenverlustes, der mit diesen infektionen einhergeht, ging eines dieser Implantate bei einem Diabetespatienten verloren. Abgesehen von diesem speziellen Fall konnten alle anderen Episoden der Periimplantitis erfolgreich nach dem Protokoll des Prinzips der Kumulativen Interceptiven Unterstützungs‐Therapie (CIST) behandelt werden. Bei der Untersuchung zeigten 42 Implantate (66%) eine 4 mm übersteigende Sondierungstiefe. Von den Stellen mit einer Periimplantitis zeigten 4 Implantate nachgewiesenermassen in der Kultur die Anwesenheit von
<hi rend="italic">Porphyromonas gingivalis</hi>
und bei 2 Implantaten konnte man
<hi rend="italic">Actinobacillus actinomycetemcomitans</hi>
nachweisen. Die statistischen Analysen zeigten eine signifikante Beziehung zwischen den periimplantären Sondierungstiefen und dem Total der kultivierbaren anaeroben Mikrobiota, wie auch zur Häufigkeit der Anwesenheit von
<hi rend="italic">P. gingivalis</hi>
.</p>
</abstract>
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<head>Resumen</head>
<p>Un número creciente de estudios apuntan hacia el efecto perjudicial de las bacterias de la placa en la salud del tejido periimplantario. La intención de este estudio retrospectivo fue explorar la posible relación entre las condiciones clínicas y microbiológicas periimplantarias de implantes orales osteointegrados tras varios años en servicio y la historia médica y dental, al igual que las condiciones de la dentición residual. En este análisis retrospectivo participaron 45 pacientes parcialmente edéntulos (media de edad: 51 años, entre 27–83 años), con un total de 64 implantes. El tiempo entre el exámen y la última visita dental varió de 6 a 24 meses (media: 13 meses) y el tiempo desde la última sesión de mantenimiento con una higienista dental varió entre 3 y 24 meses (media 7 meses). Durante los 5 a 10 años entre la instalación de los implantes y el examen, 9 implantes experimentaron un episodio y 6 implantes más dos episodios de periimplantitis. Como consecuencia de la pérdida extensiva de hueso asociada con estas infecciones, uno de estos implantes, en un paciente que tenía una historia de diabetes se perdió. Con esta excepción los otros episodios de periimplantitis fueron tratados con éxito emplean do los principios del protocolo de terapia interceptiva acumulativa de soporte (CIST). En el momento de examen, 42 implantes (66%) mostraron una profundidad de sondaje mayor de 4 mm. En los lugares de periimplantitis, 4 implantes mostraron evidencias de cultivo de presencia de
<hi rend="italic">Porphyromonas gingivalis</hi>
, dos implantes dieron positivo para
<hi rend="italic">Actinobacillus actinomycetemcomitans</hi>
. El análisis estadístico reveló una relación significativa entre la profundidad de sondaje periimplantaria y el total de microbios anaerobios cultivables al igual la frecuencia de detención
<hi rend="italic">P. gingivalis</hi>
.</p>
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Freiburgstrasse 7
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<b>Abstract:</b>
An increasing number of studies point to the detrimental effect of plaque bacteria on periimplant tissue health. The purpose of this retrospective study was to explore a possible relationship between the clinical and microbiological periimplant conditions of osseointegrated oral implants after several years of service and the dental and medical history, as well as the conditions of the residual dentition. 45 partially edentulous patients (mean age: 51 years, range: 27–83 years), with a total of 64 implants participated in this retrospective analysis. The time between examination and the last dental visit ranged from 6 to 24 months (mean: 13 months) and the time since the last maintenance therapy appointment with a dental hygienist ranged between 3 and 24 months (mean 7 months). During 5 to 10 years between implant installation and examination, 9 implants experienced one episode and an additional 6 implants two episodes of periimplantitis. As a consequence of extensive bone loss associated with these infections, one of these implants, in a patient who had a history of diabetes, was lost. With this exception, the other episodes of periimplantitis were successfully treated employing the principles of the Cumulative Interceptive Supportive Therapy (CIST) protocol. At examination, 42 implants (66%) showed a probing pocket depth exceeding 4 mm. Of the periimplantitis sites, four implants showed cultural evidence for presence of
<i>Porphyromonas gingivalis</i>
, and 2 implants were positive for
<i>Actinobacillus actinomycetemcomitans</i>
. Statistical analysis revealed a significant relationship between periimplant probing depth and the total anaerobic cultivable microbiota as well as the frequency of detection of
<i>P. gingivalis</i>
.</p>
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<abstract type="main" xml:lang="fr">
<title type="main">Résumé</title>
<p>Un nombre de plus en plus important d’études montrent l’effet négatif des bactéries de la plaque dentaire sur la santé des tissus paroïmplantaires. Le but de cette étude rétrospective était d’explorer une relation possible entre les conditions paroïmplantaires cliniques et microbiologiques des implants oraux ostéointégrés après plusieurs années de mise en fonction et l’histoire dentaire et médicale ainsi que les conditions du reste de la dentition. Quarante‐cinq patients partiellement édentés d’un âge moyen de 51 ans (de 27 à 83 ans) avec un total de 64 implants ont participéà cette étude rétrospective. La durée du temps entre l’examen et la dernière visite dentaire était de six à 24 mois (moyenne de treize mois) et le temps depuis la dermière thérapie de maintenance avec une hygièniste dentaire était lui de trois à 24 mois (moyenne de sept mois). Durant les cinq à dix années entre l’insertion de l’implant et l’examen neuf implants ont subi un épisode et six implants deux épisodes de paroïmplantite. Vu la perte osseuse importante associée à ces infections, un de ces implants en place chez un patient ayant un passé de diabète a été perdu. Mise à part cette exception, les autres épisodes de paroïmplantite ont été traités avec succès en employant le principe de la thérapie de support interceptive cumulative (CIST). Lors de l’examen, 42 implants (66%) ont montré une profondeur de poche au sondage de plus de 4 mm. Dans les sites paroïmplantaires quatre implants ont montré une culture bactérienne avec des
<i>Porphyromonas gingivalis, </i>
deux implants étaient positifs pour l’
<i>Actinobacillus actinomycetemcomitans. </i>
L’analyse statistique a révélé une relation significative entre la profondeur de poche paroïmplantaire et la microflore anaérobie cultivable totale ainsi que la fréquence de détection du
<i>P. gingivalis</i>
.</p>
</abstract>
<abstract type="main" xml:lang="de">
<title type="main">Zusammenfassung</title>
<p>Eine zunehmende Zahl von Studien streicht den schädlichen Einfluss der Plaquebakterien auf die Gesundheit der periimplantären Gewebe hervor. Das Ziel dieser rückblickenden Studie war es, einen möglichen Zusammenhang zwischen klinischen und mikrobiellen periimplantären Bedingungen von osseointegrierten oralen Implantaten nach mehreren Jahren in Funktion und der dentalen und medizinischen Begleitgeschichte herauszufinden. Ebenso interessierte uns der Zustand der übrigen Dentition. An diesen rückblickenden Untersuchungen nahmen 45 teilbezahnte Patienten (mittleres Alter: 51 Jahre, Mittelwert: 27–83 Jahre) mit insgesamt 64 Implantaten teil. Die Zeitspanne zwischen unserer Untersuchung und dem letzten Zahnarztbesuch variiert zwischen 6 und 24 Monaten (Mittelwert: 13 Monate) und die Zeitspanne seit der letzten Zahnreinigung bei einer Dentalhygienikerin betrug zwischen 3 und 24 Monaten (Mittelwert: 7 Monate). Während den 5 bis 10 Jahren zwischen der Implantation und der Untersuchung, machten 9 Implantate eine einzige und 6 weitere Implantate zwei Phasen mit einer Periimplantitis durch. Als Folge des ausgedehnten Knochenverlustes, der mit diesen infektionen einhergeht, ging eines dieser Implantate bei einem Diabetespatienten verloren. Abgesehen von diesem speziellen Fall konnten alle anderen Episoden der Periimplantitis erfolgreich nach dem Protokoll des Prinzips der Kumulativen Interceptiven Unterstützungs‐Therapie (CIST) behandelt werden. Bei der Untersuchung zeigten 42 Implantate (66%) eine 4 mm übersteigende Sondierungstiefe. Von den Stellen mit einer Periimplantitis zeigten 4 Implantate nachgewiesenermassen in der Kultur die Anwesenheit von
<i>Porphyromonas gingivalis</i>
und bei 2 Implantaten konnte man
<i>Actinobacillus actinomycetemcomitans</i>
nachweisen. Die statistischen Analysen zeigten eine signifikante Beziehung zwischen den periimplantären Sondierungstiefen und dem Total der kultivierbaren anaeroben Mikrobiota, wie auch zur Häufigkeit der Anwesenheit von
<i>P. gingivalis</i>
.</p>
</abstract>
<abstract type="main" xml:lang="es">
<title type="main">Resumen</title>
<p>Un número creciente de estudios apuntan hacia el efecto perjudicial de las bacterias de la placa en la salud del tejido periimplantario. La intención de este estudio retrospectivo fue explorar la posible relación entre las condiciones clínicas y microbiológicas periimplantarias de implantes orales osteointegrados tras varios años en servicio y la historia médica y dental, al igual que las condiciones de la dentición residual. En este análisis retrospectivo participaron 45 pacientes parcialmente edéntulos (media de edad: 51 años, entre 27–83 años), con un total de 64 implantes. El tiempo entre el exámen y la última visita dental varió de 6 a 24 meses (media: 13 meses) y el tiempo desde la última sesión de mantenimiento con una higienista dental varió entre 3 y 24 meses (media 7 meses). Durante los 5 a 10 años entre la instalación de los implantes y el examen, 9 implantes experimentaron un episodio y 6 implantes más dos episodios de periimplantitis. Como consecuencia de la pérdida extensiva de hueso asociada con estas infecciones, uno de estos implantes, en un paciente que tenía una historia de diabetes se perdió. Con esta excepción los otros episodios de periimplantitis fueron tratados con éxito emplean do los principios del protocolo de terapia interceptiva acumulativa de soporte (CIST). En el momento de examen, 42 implantes (66%) mostraron una profundidad de sondaje mayor de 4 mm. En los lugares de periimplantitis, 4 implantes mostraron evidencias de cultivo de presencia de
<i>Porphyromonas gingivalis</i>
, dos implantes dieron positivo para
<i>Actinobacillus actinomycetemcomitans</i>
. El análisis estadístico reveló una relación significativa entre la profundidad de sondaje periimplantaria y el total de microbios anaerobios cultivables al igual la frecuencia de detención
<i>P. gingivalis</i>
.</p>
</abstract>
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<title>Retrospective assessment of clinical and microbiological factors affecting periimplant tissue conditions</title>
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<title>Microbiota and periimplant status</title>
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<title>Retrospective assessment of clinical and microbiological factors affecting periimplant tissue conditions</title>
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<name type="personal">
<namePart type="given">Alexandra</namePart>
<namePart type="family">Rutar</namePart>
<affiliation>University of Berne School of Dental Medicine and University of Geneva School of Dental Medicine, Switzerland</affiliation>
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<roleTerm type="text">author</roleTerm>
</role>
</name>
<name type="personal">
<namePart type="given">Niklaus P.</namePart>
<namePart type="family">Lang</namePart>
<affiliation>University of Berne School of Dental Medicine and University of Geneva School of Dental Medicine, Switzerland</affiliation>
<role>
<roleTerm type="text">author</roleTerm>
</role>
</name>
<name type="personal">
<namePart type="given">Daniel</namePart>
<namePart type="family">Buser</namePart>
<affiliation>University of Berne School of Dental Medicine and University of Geneva School of Dental Medicine, Switzerland</affiliation>
<role>
<roleTerm type="text">author</roleTerm>
</role>
</name>
<name type="personal">
<namePart type="given">Walter</namePart>
<namePart type="family">Bürgin</namePart>
<affiliation>University of Berne School of Dental Medicine and University of Geneva School of Dental Medicine, Switzerland</affiliation>
<role>
<roleTerm type="text">author</roleTerm>
</role>
</name>
<name type="personal">
<namePart type="given">Andrea</namePart>
<namePart type="family">Mombelli</namePart>
<affiliation>University of Berne School of Dental Medicine and University of Geneva School of Dental Medicine, Switzerland</affiliation>
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<roleTerm type="text">author</roleTerm>
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<dateIssued encoding="w3cdtf">2001-06</dateIssued>
<edition>Date: Accepted 1 March 2000</edition>
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<abstract>Abstract: An increasing number of studies point to the detrimental effect of plaque bacteria on periimplant tissue health. The purpose of this retrospective study was to explore a possible relationship between the clinical and microbiological periimplant conditions of osseointegrated oral implants after several years of service and the dental and medical history, as well as the conditions of the residual dentition. 45 partially edentulous patients (mean age: 51 years, range: 27–83 years), with a total of 64 implants participated in this retrospective analysis. The time between examination and the last dental visit ranged from 6 to 24 months (mean: 13 months) and the time since the last maintenance therapy appointment with a dental hygienist ranged between 3 and 24 months (mean 7 months). During 5 to 10 years between implant installation and examination, 9 implants experienced one episode and an additional 6 implants two episodes of periimplantitis. As a consequence of extensive bone loss associated with these infections, one of these implants, in a patient who had a history of diabetes, was lost. With this exception, the other episodes of periimplantitis were successfully treated employing the principles of the Cumulative Interceptive Supportive Therapy (CIST) protocol. At examination, 42 implants (66%) showed a probing pocket depth exceeding 4 mm. Of the periimplantitis sites, four implants showed cultural evidence for presence of Porphyromonas gingivalis, and 2 implants were positive for Actinobacillus actinomycetemcomitans. Statistical analysis revealed a significant relationship between periimplant probing depth and the total anaerobic cultivable microbiota as well as the frequency of detection of P. gingivalis.</abstract>
<abstract lang="fr">Un nombre de plus en plus important d’études montrent l’effet négatif des bactéries de la plaque dentaire sur la santé des tissus paroïmplantaires. Le but de cette étude rétrospective était d’explorer une relation possible entre les conditions paroïmplantaires cliniques et microbiologiques des implants oraux ostéointégrés après plusieurs années de mise en fonction et l’histoire dentaire et médicale ainsi que les conditions du reste de la dentition. Quarante‐cinq patients partiellement édentés d’un âge moyen de 51 ans (de 27 à 83 ans) avec un total de 64 implants ont participéà cette étude rétrospective. La durée du temps entre l’examen et la dernière visite dentaire était de six à 24 mois (moyenne de treize mois) et le temps depuis la dermière thérapie de maintenance avec une hygièniste dentaire était lui de trois à 24 mois (moyenne de sept mois). Durant les cinq à dix années entre l’insertion de l’implant et l’examen neuf implants ont subi un épisode et six implants deux épisodes de paroïmplantite. Vu la perte osseuse importante associée à ces infections, un de ces implants en place chez un patient ayant un passé de diabète a été perdu. Mise à part cette exception, les autres épisodes de paroïmplantite ont été traités avec succès en employant le principe de la thérapie de support interceptive cumulative (CIST). Lors de l’examen, 42 implants (66%) ont montré une profondeur de poche au sondage de plus de 4 mm. Dans les sites paroïmplantaires quatre implants ont montré une culture bactérienne avec des Porphyromonas gingivalis, deux implants étaient positifs pour l’Actinobacillus actinomycetemcomitans. L’analyse statistique a révélé une relation significative entre la profondeur de poche paroïmplantaire et la microflore anaérobie cultivable totale ainsi que la fréquence de détection du P. gingivalis.</abstract>
<abstract lang="de">Eine zunehmende Zahl von Studien streicht den schädlichen Einfluss der Plaquebakterien auf die Gesundheit der periimplantären Gewebe hervor. Das Ziel dieser rückblickenden Studie war es, einen möglichen Zusammenhang zwischen klinischen und mikrobiellen periimplantären Bedingungen von osseointegrierten oralen Implantaten nach mehreren Jahren in Funktion und der dentalen und medizinischen Begleitgeschichte herauszufinden. Ebenso interessierte uns der Zustand der übrigen Dentition. An diesen rückblickenden Untersuchungen nahmen 45 teilbezahnte Patienten (mittleres Alter: 51 Jahre, Mittelwert: 27–83 Jahre) mit insgesamt 64 Implantaten teil. Die Zeitspanne zwischen unserer Untersuchung und dem letzten Zahnarztbesuch variiert zwischen 6 und 24 Monaten (Mittelwert: 13 Monate) und die Zeitspanne seit der letzten Zahnreinigung bei einer Dentalhygienikerin betrug zwischen 3 und 24 Monaten (Mittelwert: 7 Monate). Während den 5 bis 10 Jahren zwischen der Implantation und der Untersuchung, machten 9 Implantate eine einzige und 6 weitere Implantate zwei Phasen mit einer Periimplantitis durch. Als Folge des ausgedehnten Knochenverlustes, der mit diesen infektionen einhergeht, ging eines dieser Implantate bei einem Diabetespatienten verloren. Abgesehen von diesem speziellen Fall konnten alle anderen Episoden der Periimplantitis erfolgreich nach dem Protokoll des Prinzips der Kumulativen Interceptiven Unterstützungs‐Therapie (CIST) behandelt werden. Bei der Untersuchung zeigten 42 Implantate (66%) eine 4 mm übersteigende Sondierungstiefe. Von den Stellen mit einer Periimplantitis zeigten 4 Implantate nachgewiesenermassen in der Kultur die Anwesenheit von Porphyromonas gingivalis und bei 2 Implantaten konnte man Actinobacillus actinomycetemcomitans nachweisen. Die statistischen Analysen zeigten eine signifikante Beziehung zwischen den periimplantären Sondierungstiefen und dem Total der kultivierbaren anaeroben Mikrobiota, wie auch zur Häufigkeit der Anwesenheit von P. gingivalis.</abstract>
<abstract lang="es">Un número creciente de estudios apuntan hacia el efecto perjudicial de las bacterias de la placa en la salud del tejido periimplantario. La intención de este estudio retrospectivo fue explorar la posible relación entre las condiciones clínicas y microbiológicas periimplantarias de implantes orales osteointegrados tras varios años en servicio y la historia médica y dental, al igual que las condiciones de la dentición residual. En este análisis retrospectivo participaron 45 pacientes parcialmente edéntulos (media de edad: 51 años, entre 27–83 años), con un total de 64 implantes. El tiempo entre el exámen y la última visita dental varió de 6 a 24 meses (media: 13 meses) y el tiempo desde la última sesión de mantenimiento con una higienista dental varió entre 3 y 24 meses (media 7 meses). Durante los 5 a 10 años entre la instalación de los implantes y el examen, 9 implantes experimentaron un episodio y 6 implantes más dos episodios de periimplantitis. Como consecuencia de la pérdida extensiva de hueso asociada con estas infecciones, uno de estos implantes, en un paciente que tenía una historia de diabetes se perdió. Con esta excepción los otros episodios de periimplantitis fueron tratados con éxito emplean do los principios del protocolo de terapia interceptiva acumulativa de soporte (CIST). En el momento de examen, 42 implantes (66%) mostraron una profundidad de sondaje mayor de 4 mm. En los lugares de periimplantitis, 4 implantes mostraron evidencias de cultivo de presencia de Porphyromonas gingivalis, dos implantes dieron positivo para Actinobacillus actinomycetemcomitans. El análisis estadístico reveló una relación significativa entre la profundidad de sondaje periimplantaria y el total de microbios anaerobios cultivables al igual la frecuencia de detención P. gingivalis.</abstract>
<subject lang="en">
<genre>keywords</genre>
<topic>osseointegrated implants</topic>
<topic>microbiota</topic>
<topic>periimplantitis</topic>
<topic>supportive therapy</topic>
<topic>periimplant mucosa</topic>
</subject>
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<identifier type="eISSN">1600-0501</identifier>
<identifier type="DOI">10.1111/(ISSN)1600-0501</identifier>
<identifier type="PublisherID">CLR</identifier>
<part>
<date>2001</date>
<detail type="volume">
<caption>vol.</caption>
<number>12</number>
</detail>
<detail type="issue">
<caption>no.</caption>
<number>3</number>
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<start>189</start>
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