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The immediate rehabilitation by means of a ready‐made final fixed prosthesis in the edentulous mandible: a 1‐year follow‐up study on 50 consecutive patients

Identifieur interne : 003200 ( Istex/Corpus ); précédent : 003199; suivant : 003201

The immediate rehabilitation by means of a ready‐made final fixed prosthesis in the edentulous mandible: a 1‐year follow‐up study on 50 consecutive patients

Auteurs : D. Van Steenberghe ; L. Molly ; R. Jacobs ; B. Vandekerckhove ; M. Quirynen ; I. Naert

Source :

RBID : ISTEX:656E924C1BFA09B2F30A732A6072982B9026346B

English descriptors

Abstract

Abstract: Although a two‐stage procedure with symphyseal oral implants can lead to a long‐term (15 years) 99% cumulative survival rate, a one‐stage approach with immediate loading via prefabricated elements seems to offer a short‐term acceptable outcome with significantly lower costs. A series of 50 consecutive patients, not eliminated for any systemic or smoking condition, received at the department of periodontology three implants in the symphyseal area, connected by a very rigid horse shoe‐shaped titanium bar. A final screw retained prosthetic framework was placed on top of it at the department of prosthetic dentistry within 2 days after surgery (44) or after a delay, due to purely external factors, of up to 10 days (6). Forty‐five patients were followed for 1 year. In one patient, all three implants failed and another four patients were lost to follow‐up. The cumulative failure rates for implants and prostheses at 1 year were, respectively, 7.3% and 5%. The mean marginal bone loss at 1 year was 1.08 mm (SD: 1.62; range −5.68 to +2.55). This study shows that stable marginal bone levels can be maintained around immediately loaded implants in the lower jaw in an average patient population for at least 1 year. The survival rate is, however, lower than for a staged approach.

Url:
DOI: 10.1111/j.1600-0501.2004.01069.x

Links to Exploration step

ISTEX:656E924C1BFA09B2F30A732A6072982B9026346B

Le document en format XML

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<div type="abstract">Abstract: Although a two‐stage procedure with symphyseal oral implants can lead to a long‐term (15 years) 99% cumulative survival rate, a one‐stage approach with immediate loading via prefabricated elements seems to offer a short‐term acceptable outcome with significantly lower costs. A series of 50 consecutive patients, not eliminated for any systemic or smoking condition, received at the department of periodontology three implants in the symphyseal area, connected by a very rigid horse shoe‐shaped titanium bar. A final screw retained prosthetic framework was placed on top of it at the department of prosthetic dentistry within 2 days after surgery (44) or after a delay, due to purely external factors, of up to 10 days (6). Forty‐five patients were followed for 1 year. In one patient, all three implants failed and another four patients were lost to follow‐up. The cumulative failure rates for implants and prostheses at 1 year were, respectively, 7.3% and 5%. The mean marginal bone loss at 1 year was 1.08 mm (SD: 1.62; range −5.68 to +2.55). This study shows that stable marginal bone levels can be maintained around immediately loaded implants in the lower jaw in an average patient population for at least 1 year. The survival rate is, however, lower than for a staged approach.</div>
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Although a two‐stage procedure with symphyseal oral implants can lead to a long‐term (15 years) 99% cumulative survival rate, a one‐stage approach with immediate loading via prefabricated elements seems to offer a short‐term acceptable outcome with significantly lower costs. A series of 50 consecutive patients, not eliminated for any systemic or smoking condition, received at the department of periodontology three implants in the symphyseal area, connected by a very rigid horse shoe‐shaped titanium bar. A final screw retained prosthetic framework was placed on top of it at the department of prosthetic dentistry within 2 days after surgery (44) or after a delay, due to purely external factors, of up to 10 days (6). Forty‐five patients were followed for 1 year. In one patient, all three implants failed and another four patients were lost to follow‐up. The cumulative failure rates for implants and prostheses at 1 year were, respectively, 7.3% and 5%. The mean marginal bone loss at 1 year was 1.08 mm (SD: 1.62; range −5.68 to +2.55). This study shows that stable marginal bone levels can be maintained around immediately loaded implants in the lower jaw in an average patient population for at least 1 year. The survival rate is, however, lower than for a staged approach.</p>
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<p>Bien qu'un processus en deux étapes pour les implants buccaux peut crééer un taux de survie cumulatif de 99% après quinze années, une approche en une étape avec charge immédiate via des éléments préfabriqués semble offrir une issue acceptable à long terme à des coûts significativement inférieurs. Une série de 50 patients, non‐éliminés pour conditions systémique ou tabagisme, ont reçu dans le département de parodontologie trois implants dans l'aire symphyséale reliés par une barre très rigide en titane en forme de fer à cheval. Une vis retenant la prothèse a enfin été placée à son sommet dans le département de prothèse dans les deux jours après la chirurgie (44) ou après une attente (dûe à des facteurs tout à fait externes) jusqu'à 10 jours (6). Quarante‐cinq patients ont été suivis pendant une année. Chez un patient les trois implants ont échoués et quatre patients ont été perdus durant le suivi. Le taux d'échec cumulatif pour les implants et les prothèses après une année était respectivement de 7,3 et 5,0%. La perte osseuse marginale moyenne après un an était de 1,08 mm (Sd : 1,62; de −5,68 à+2,55). Cette étude montre que des niveaux osseux marginaux stables peuvent être maintenus autour des implants mis en charge immédiatement dans la mandibule dans une population normale pour au minimum un an. Le taux de survie est cependant inférieur à celui obtenu à l'aide d'une approche par étapes.</p>
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<hi rend="italic">Die sofortige Wiederherstellung mittels einer vorfabrizierten definitiven festsitzenden Rekonstruktion im zahnlosen Unterkiefer: eine Studie über 1 Jahr an 50 aufeinander folgenden Patienten</hi>
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<p>Obwohl das Vorgehen in 2 Phasen mit zweiteiligen oralen Implantaten zu kumulativen Ueberlebensraten von 99%über einen langen Zeitraum (15 Jahre) führen kann, scheint auch das Vorgehen in einer Phase mit Sofortbelastung durch vorfabrizierte Elemente über einen kurzen Zeitraum zu akzeptablen Resultaten mit signifikant geringeren Kosten zu führen.</p>
<p>Eine Serie von 50 aufeinander folgenden Patienten, ohne Elimination bezüglich systemischen Problemen oder Rauchen, erhielten an der Abteilung für Parodontologie 3 Implantate in der Region der UK‐Symphyse, welche durch einen sehr steifen hufeisenförmigen Titansteg verbunden wurden. Das definitive verschraubte prothetische Gerüst wurde auf der Abteilung für prothetische Zahnmedizin innerhalb von zwei Tagen nach der Chirurgie (44) oder aufgrund externer Faktoren mit einer Verzögerung bis zu 10 Tagen (6) auf den Implantaten befestigt.</p>
<p>45 Patienten konnten über ein Jahr beobachtet werden. Bei einem Patienten zeigten alle 3 Implantate Misserfolge und bei 4 anderen Patienten konnten keine Nachkontrollen durchgeführt werden. Die kumulative Misserfolgsrate nach 1 Jahr betrug für die Implantate 7.3% und für die Rekonstruktionen 5.0%. Der mittlere marginale Knochenverlust nach einem Jahr betrug 1.08mm (sd: 1.62; Bandbreite −5.68 bis +2.55).</p>
<p>Diese Studie zeigt, dass stabile marginale Knochenniveaus um sofort belastete Implantate im Unterkiefer bei einer durchschnittlichen Patientenpopulation zumindest für ein Jahr erhalten werden können. Die Ueberlebensrate ist aber tiefer als beim Vorgehen in 2 Phasen.</p>
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<p>Aunque un procedimiento de dos fases con implantes orales sinfisales puede conducir a una tasa de supervivencia acumulativa a largo plazo (15 años) del 99%, un enfoque de una sola fase con carga inmediata vía elementos prefabricados parece ofrecer unos resultados a corto plazo aceptables con unos costes significativamente mas bajos.</p>
<p>Una serie de 50 pacientes consecutivos, no eliminados por ninguna condición sistémica o tabáquica, recibieron en el departamento de periodoncia 3 implantes en el área sinfisal, conectados por una barra de titanio, muy rígida con forma de herradura. Se colocó una estructura prostética final retenida por tornillos sobre esta en el departamento de prótesis a los dos días de la cirugía (44) o tras un retraso, debido puramente a factores externos, de hasta 10 días.</p>
<p>Se siguió a 45 pacientes durante 1 año. En un paciente los 3 implantes fracasaron y en otros 4 pacientes se desaparecieron en el seguimiento. El índice acumulativo de fracaso para los implantes y las prótesis al año fue respectivamente de 7.3% y 5.0%. La pérdida de hueso marginal media al año fue de 1.08 mm (sd: 1.62; rango −5.68 a +2.55).</p>
<p>Este estudio muestra que se pueden mantener niveles de hueso marginal estables alrededor de implantes cargados inmediatamente en el maxilar inferior en una población de pacientes media por lo menos durante un año. El índice de supervivencia es de todos modos más bajo que para un enfoque por fases.</p>
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Department of Periodontology 
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B‐3000 Leuven 
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<b>Abstract: </b>
Although a two‐stage procedure with symphyseal oral implants can lead to a long‐term (15 years) 99% cumulative survival rate, a one‐stage approach with immediate loading via prefabricated elements seems to offer a short‐term acceptable outcome with significantly lower costs. A series of 50 consecutive patients, not eliminated for any systemic or smoking condition, received at the department of periodontology three implants in the symphyseal area, connected by a very rigid horse shoe‐shaped titanium bar. A final screw retained prosthetic framework was placed on top of it at the department of prosthetic dentistry within 2 days after surgery (44) or after a delay, due to purely external factors, of up to 10 days (6). Forty‐five patients were followed for 1 year. In one patient, all three implants failed and another four patients were lost to follow‐up. The cumulative failure rates for implants and prostheses at 1 year were, respectively, 7.3% and 5%. The mean marginal bone loss at 1 year was 1.08 mm (SD: 1.62; range −5.68 to +2.55). This study shows that stable marginal bone levels can be maintained around immediately loaded implants in the lower jaw in an average patient population for at least 1 year. The survival rate is, however, lower than for a staged approach.</p>
<!--

To cite this article:

van Steenberghe D, Molly L, Jacobs R, Vandekerckhove B, Quirynen M, Naert I. The immediate rehabilitation by means of a ready-made final fixed prosthesis in the edentulous mandible: a 1-year follow-up study on 50 consecutive patients.

Clin. Oral Impl. Res. 15, 2004; 360–365

--></abstract>
<abstract type="main" xml:lang="fr">
<title type="main">Résumé</title>
<p>Bien qu'un processus en deux étapes pour les implants buccaux peut crééer un taux de survie cumulatif de 99% après quinze années, une approche en une étape avec charge immédiate via des éléments préfabriqués semble offrir une issue acceptable à long terme à des coûts significativement inférieurs. Une série de 50 patients, non‐éliminés pour conditions systémique ou tabagisme, ont reçu dans le département de parodontologie trois implants dans l'aire symphyséale reliés par une barre très rigide en titane en forme de fer à cheval. Une vis retenant la prothèse a enfin été placée à son sommet dans le département de prothèse dans les deux jours après la chirurgie (44) ou après une attente (dûe à des facteurs tout à fait externes) jusqu'à 10 jours (6). Quarante‐cinq patients ont été suivis pendant une année. Chez un patient les trois implants ont échoués et quatre patients ont été perdus durant le suivi. Le taux d'échec cumulatif pour les implants et les prothèses après une année était respectivement de 7,3 et 5,0%. La perte osseuse marginale moyenne après un an était de 1,08 mm (Sd : 1,62; de −5,68 à+2,55). Cette étude montre que des niveaux osseux marginaux stables peuvent être maintenus autour des implants mis en charge immédiatement dans la mandibule dans une population normale pour au minimum un an. Le taux de survie est cependant inférieur à celui obtenu à l'aide d'une approche par étapes.</p>
</abstract>
<abstract type="main" xml:lang="de">
<title type="main">Zusammenfassung</title>
<p>
<i>Die sofortige Wiederherstellung mittels einer vorfabrizierten definitiven festsitzenden Rekonstruktion im zahnlosen Unterkiefer: eine Studie über 1 Jahr an 50 aufeinander folgenden Patienten</i>
</p>
<p>Obwohl das Vorgehen in 2 Phasen mit zweiteiligen oralen Implantaten zu kumulativen Ueberlebensraten von 99%über einen langen Zeitraum (15 Jahre) führen kann, scheint auch das Vorgehen in einer Phase mit Sofortbelastung durch vorfabrizierte Elemente über einen kurzen Zeitraum zu akzeptablen Resultaten mit signifikant geringeren Kosten zu führen.</p>
<p>Eine Serie von 50 aufeinander folgenden Patienten, ohne Elimination bezüglich systemischen Problemen oder Rauchen, erhielten an der Abteilung für Parodontologie 3 Implantate in der Region der UK‐Symphyse, welche durch einen sehr steifen hufeisenförmigen Titansteg verbunden wurden. Das definitive verschraubte prothetische Gerüst wurde auf der Abteilung für prothetische Zahnmedizin innerhalb von zwei Tagen nach der Chirurgie (44) oder aufgrund externer Faktoren mit einer Verzögerung bis zu 10 Tagen (6) auf den Implantaten befestigt.</p>
<p>45 Patienten konnten über ein Jahr beobachtet werden. Bei einem Patienten zeigten alle 3 Implantate Misserfolge und bei 4 anderen Patienten konnten keine Nachkontrollen durchgeführt werden. Die kumulative Misserfolgsrate nach 1 Jahr betrug für die Implantate 7.3% und für die Rekonstruktionen 5.0%. Der mittlere marginale Knochenverlust nach einem Jahr betrug 1.08mm (sd: 1.62; Bandbreite −5.68 bis +2.55).</p>
<p>Diese Studie zeigt, dass stabile marginale Knochenniveaus um sofort belastete Implantate im Unterkiefer bei einer durchschnittlichen Patientenpopulation zumindest für ein Jahr erhalten werden können. Die Ueberlebensrate ist aber tiefer als beim Vorgehen in 2 Phasen.</p>
</abstract>
<abstract type="main" xml:lang="es">
<title type="main">Resumen</title>
<p>Aunque un procedimiento de dos fases con implantes orales sinfisales puede conducir a una tasa de supervivencia acumulativa a largo plazo (15 años) del 99%, un enfoque de una sola fase con carga inmediata vía elementos prefabricados parece ofrecer unos resultados a corto plazo aceptables con unos costes significativamente mas bajos.</p>
<p>Una serie de 50 pacientes consecutivos, no eliminados por ninguna condición sistémica o tabáquica, recibieron en el departamento de periodoncia 3 implantes en el área sinfisal, conectados por una barra de titanio, muy rígida con forma de herradura. Se colocó una estructura prostética final retenida por tornillos sobre esta en el departamento de prótesis a los dos días de la cirugía (44) o tras un retraso, debido puramente a factores externos, de hasta 10 días.</p>
<p>Se siguió a 45 pacientes durante 1 año. En un paciente los 3 implantes fracasaron y en otros 4 pacientes se desaparecieron en el seguimiento. El índice acumulativo de fracaso para los implantes y las prótesis al año fue respectivamente de 7.3% y 5.0%. La pérdida de hueso marginal media al año fue de 1.08 mm (sd: 1.62; rango −5.68 a +2.55).</p>
<p>Este estudio muestra que se pueden mantener niveles de hueso marginal estables alrededor de implantes cargados inmediatamente en el maxilar inferior en una población de pacientes media por lo menos durante un año. El índice de supervivencia es de todos modos más bajo que para un enfoque por fases.</p>
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<title>The immediate rehabilitation by means of a ready‐made final fixed prosthesis in the edentulous mandible: a 1‐year follow‐up study on 50 consecutive patients</title>
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<title>Immediate rehabilitation in edentulous mandible</title>
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<title>The immediate rehabilitation by means of a ready‐made final fixed prosthesis in the edentulous mandible: a 1‐year follow‐up study on 50 consecutive patients</title>
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<name type="personal">
<namePart type="given">D.</namePart>
<namePart type="family">Van Steenberghe</namePart>
<affiliation>Department of Periodontology, School of Dentistry, Oral Pathology and Maxillo‐Facial Surgery, Faculty of Medicine, Catholic University of Leuven, Leuven, BelgiumD. van Steenberghe is holder of the P.I. Brånemark chair in Osseointegration</affiliation>
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<roleTerm type="text">author</roleTerm>
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<name type="personal">
<namePart type="given">L.</namePart>
<namePart type="family">Molly</namePart>
<affiliation>Department of Periodontology, School of Dentistry, Oral Pathology and Maxillo‐Facial Surgery, Faculty of Medicine, Catholic University of Leuven, Leuven, BelgiumD. van Steenberghe is holder of the P.I. Brånemark chair in Osseointegration</affiliation>
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<namePart type="given">R.</namePart>
<namePart type="family">Jacobs</namePart>
<affiliation>Department of Periodontology, School of Dentistry, Oral Pathology and Maxillo‐Facial Surgery, Faculty of Medicine, Catholic University of Leuven, Leuven, BelgiumD. van Steenberghe is holder of the P.I. Brånemark chair in Osseointegration</affiliation>
<affiliation>Oral Imaging Center, School of Dentistry, Oral Pathology and Maxillo‐Facial Surgery, Faculty of Medicine, Catholic University of Leuven, Leuven, Belgium</affiliation>
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<name type="personal">
<namePart type="given">B.</namePart>
<namePart type="family">Vandekerckhove</namePart>
<affiliation>Department of Periodontology, School of Dentistry, Oral Pathology and Maxillo‐Facial Surgery, Faculty of Medicine, Catholic University of Leuven, Leuven, BelgiumD. van Steenberghe is holder of the P.I. Brånemark chair in Osseointegration</affiliation>
<role>
<roleTerm type="text">author</roleTerm>
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<name type="personal">
<namePart type="given">M.</namePart>
<namePart type="family">Quirynen</namePart>
<affiliation>Department of Periodontology, School of Dentistry, Oral Pathology and Maxillo‐Facial Surgery, Faculty of Medicine, Catholic University of Leuven, Leuven, BelgiumD. van Steenberghe is holder of the P.I. Brånemark chair in Osseointegration</affiliation>
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<namePart type="family">Naert</namePart>
<affiliation>BIOMAT Research Group, Department of Prosthetic Dentistry, School of Dentistry, Oral Pathology and Maxillo‐Facial Surgery, Faculty of Medicine, Catholic University of Leuven, Leuven, Belgium</affiliation>
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<edition>Date: Accepted 5 January 2004</edition>
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<abstract>Abstract: Although a two‐stage procedure with symphyseal oral implants can lead to a long‐term (15 years) 99% cumulative survival rate, a one‐stage approach with immediate loading via prefabricated elements seems to offer a short‐term acceptable outcome with significantly lower costs. A series of 50 consecutive patients, not eliminated for any systemic or smoking condition, received at the department of periodontology three implants in the symphyseal area, connected by a very rigid horse shoe‐shaped titanium bar. A final screw retained prosthetic framework was placed on top of it at the department of prosthetic dentistry within 2 days after surgery (44) or after a delay, due to purely external factors, of up to 10 days (6). Forty‐five patients were followed for 1 year. In one patient, all three implants failed and another four patients were lost to follow‐up. The cumulative failure rates for implants and prostheses at 1 year were, respectively, 7.3% and 5%. The mean marginal bone loss at 1 year was 1.08 mm (SD: 1.62; range −5.68 to +2.55). This study shows that stable marginal bone levels can be maintained around immediately loaded implants in the lower jaw in an average patient population for at least 1 year. The survival rate is, however, lower than for a staged approach.</abstract>
<abstract lang="fr">Bien qu'un processus en deux étapes pour les implants buccaux peut crééer un taux de survie cumulatif de 99% après quinze années, une approche en une étape avec charge immédiate via des éléments préfabriqués semble offrir une issue acceptable à long terme à des coûts significativement inférieurs. Une série de 50 patients, non‐éliminés pour conditions systémique ou tabagisme, ont reçu dans le département de parodontologie trois implants dans l'aire symphyséale reliés par une barre très rigide en titane en forme de fer à cheval. Une vis retenant la prothèse a enfin été placée à son sommet dans le département de prothèse dans les deux jours après la chirurgie (44) ou après une attente (dûe à des facteurs tout à fait externes) jusqu'à 10 jours (6). Quarante‐cinq patients ont été suivis pendant une année. Chez un patient les trois implants ont échoués et quatre patients ont été perdus durant le suivi. Le taux d'échec cumulatif pour les implants et les prothèses après une année était respectivement de 7,3 et 5,0%. La perte osseuse marginale moyenne après un an était de 1,08 mm (Sd : 1,62; de −5,68 à+2,55). Cette étude montre que des niveaux osseux marginaux stables peuvent être maintenus autour des implants mis en charge immédiatement dans la mandibule dans une population normale pour au minimum un an. Le taux de survie est cependant inférieur à celui obtenu à l'aide d'une approche par étapes.</abstract>
<abstract lang="de">Die sofortige Wiederherstellung mittels einer vorfabrizierten definitiven festsitzenden Rekonstruktion im zahnlosen Unterkiefer: eine Studie über 1 Jahr an 50 aufeinander folgenden Patienten Obwohl das Vorgehen in 2 Phasen mit zweiteiligen oralen Implantaten zu kumulativen Ueberlebensraten von 99%über einen langen Zeitraum (15 Jahre) führen kann, scheint auch das Vorgehen in einer Phase mit Sofortbelastung durch vorfabrizierte Elemente über einen kurzen Zeitraum zu akzeptablen Resultaten mit signifikant geringeren Kosten zu führen. Eine Serie von 50 aufeinander folgenden Patienten, ohne Elimination bezüglich systemischen Problemen oder Rauchen, erhielten an der Abteilung für Parodontologie 3 Implantate in der Region der UK‐Symphyse, welche durch einen sehr steifen hufeisenförmigen Titansteg verbunden wurden. Das definitive verschraubte prothetische Gerüst wurde auf der Abteilung für prothetische Zahnmedizin innerhalb von zwei Tagen nach der Chirurgie (44) oder aufgrund externer Faktoren mit einer Verzögerung bis zu 10 Tagen (6) auf den Implantaten befestigt. 45 Patienten konnten über ein Jahr beobachtet werden. Bei einem Patienten zeigten alle 3 Implantate Misserfolge und bei 4 anderen Patienten konnten keine Nachkontrollen durchgeführt werden. Die kumulative Misserfolgsrate nach 1 Jahr betrug für die Implantate 7.3% und für die Rekonstruktionen 5.0%. Der mittlere marginale Knochenverlust nach einem Jahr betrug 1.08mm (sd: 1.62; Bandbreite −5.68 bis +2.55). Diese Studie zeigt, dass stabile marginale Knochenniveaus um sofort belastete Implantate im Unterkiefer bei einer durchschnittlichen Patientenpopulation zumindest für ein Jahr erhalten werden können. Die Ueberlebensrate ist aber tiefer als beim Vorgehen in 2 Phasen.</abstract>
<abstract lang="es">Aunque un procedimiento de dos fases con implantes orales sinfisales puede conducir a una tasa de supervivencia acumulativa a largo plazo (15 años) del 99%, un enfoque de una sola fase con carga inmediata vía elementos prefabricados parece ofrecer unos resultados a corto plazo aceptables con unos costes significativamente mas bajos. Una serie de 50 pacientes consecutivos, no eliminados por ninguna condición sistémica o tabáquica, recibieron en el departamento de periodoncia 3 implantes en el área sinfisal, conectados por una barra de titanio, muy rígida con forma de herradura. Se colocó una estructura prostética final retenida por tornillos sobre esta en el departamento de prótesis a los dos días de la cirugía (44) o tras un retraso, debido puramente a factores externos, de hasta 10 días. Se siguió a 45 pacientes durante 1 año. En un paciente los 3 implantes fracasaron y en otros 4 pacientes se desaparecieron en el seguimiento. El índice acumulativo de fracaso para los implantes y las prótesis al año fue respectivamente de 7.3% y 5.0%. La pérdida de hueso marginal media al año fue de 1.08 mm (sd: 1.62; rango −5.68 a +2.55). Este estudio muestra que se pueden mantener niveles de hueso marginal estables alrededor de implantes cargados inmediatamente en el maxilar inferior en una población de pacientes media por lo menos durante un año. El índice de supervivencia es de todos modos más bajo que para un enfoque por fases.</abstract>
<subject lang="en">
<genre>keywords</genre>
<topic>fixed prosthesis</topic>
<topic>immediate load</topic>
<topic>implants</topic>
<topic>mandible</topic>
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<identifier type="ISSN">0905-7161</identifier>
<identifier type="eISSN">1600-0501</identifier>
<identifier type="DOI">10.1111/(ISSN)1600-0501</identifier>
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<date>2004</date>
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