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Absorbed doses from spiral CT and conventional spiral tomography: a phantom vs. cadaver study

Identifieur interne : 001959 ( Istex/Corpus ); précédent : 001958; suivant : 001960

Absorbed doses from spiral CT and conventional spiral tomography: a phantom vs. cadaver study

Auteurs : C. Bou Serhal ; R. Jacobs ; F. Gijbels ; M. Quirynen ; D. Van Steenberghe ; H. Bosmans ; R. Hermans

Source :

RBID : ISTEX:34727EAF623269CF3CA82691E0C6D28EB56B1A45

English descriptors

Abstract

Abstract: For several radiological examinations, a clinician can select between conventional and spiral computed tomography. Using both techniques, this study aimed at evaluating the difference in absorbed doses when examining a single lateral jaw segment in a human cadaver head and Rando phantom. The present study involved the placement of thermoluminescent dosimeter (TLD) chips (GR‐200) in the thyroid gland, and bilaterally, in the parotid and submandibular glands and the lenses of the eyes in both a human cadaver and a Rando phantom at corresponding locations. Consecutive conventional spiral tomographic examinations were carried out in both the left upper and lower premolar area, using a Cranex TOME® multifunctional unit. Each examination consisted of 4 slices with a 2 mm slice thickness and exposure parameters of 57 kV, 56 seconds and 1.6–2.0 mA. Regarding spiral computed tomography (CT), a Somatom Plus S® scanner (Siemens, Erlangen, Germany), with a slice thickness of 1 mm with settings at 120 kV and 165 mA, was used on both phantoms and separately in the upper and lower jaw. With conventional tomography, the findings of the present study showed that the parotid and submandibular glands on the side near the X‐ray tube received the highest dose, both for the cadaver head (doses ranging from 0.5 to 1.3 mGy) and the phantom (doses ranging from 0.6 to 2.6 mGy). For CT of the upper jaw, the highest doses were delivered to the parotid glands with an average absorbed dose of 9.2 and 10.6 mGy for the cadaver head and phantom, respectively. The submandibular glands received the highest doses during CT examination of the lower jaw with an average of 7.8 and 12.9 mGy for the cadaver head and phantom, respectively. It appears from the present investigation that if small edentulous regions are examined, radiation doses during conventional tomography remain much lower than during CT imaging. However, when multiple tomographic cuts are required, a spiral CT examination can replace a series of conventional examinations, especially in cases such as the rehabilitation of an edentulous upper jaw or a more complex surgery.

Url:
DOI: 10.1034/j.1600-0501.2001.120507.x

Links to Exploration step

ISTEX:34727EAF623269CF3CA82691E0C6D28EB56B1A45

Le document en format XML

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<div type="abstract">Abstract: For several radiological examinations, a clinician can select between conventional and spiral computed tomography. Using both techniques, this study aimed at evaluating the difference in absorbed doses when examining a single lateral jaw segment in a human cadaver head and Rando phantom. The present study involved the placement of thermoluminescent dosimeter (TLD) chips (GR‐200) in the thyroid gland, and bilaterally, in the parotid and submandibular glands and the lenses of the eyes in both a human cadaver and a Rando phantom at corresponding locations. Consecutive conventional spiral tomographic examinations were carried out in both the left upper and lower premolar area, using a Cranex TOME® multifunctional unit. Each examination consisted of 4 slices with a 2 mm slice thickness and exposure parameters of 57 kV, 56 seconds and 1.6–2.0 mA. Regarding spiral computed tomography (CT), a Somatom Plus S® scanner (Siemens, Erlangen, Germany), with a slice thickness of 1 mm with settings at 120 kV and 165 mA, was used on both phantoms and separately in the upper and lower jaw. With conventional tomography, the findings of the present study showed that the parotid and submandibular glands on the side near the X‐ray tube received the highest dose, both for the cadaver head (doses ranging from 0.5 to 1.3 mGy) and the phantom (doses ranging from 0.6 to 2.6 mGy). For CT of the upper jaw, the highest doses were delivered to the parotid glands with an average absorbed dose of 9.2 and 10.6 mGy for the cadaver head and phantom, respectively. The submandibular glands received the highest doses during CT examination of the lower jaw with an average of 7.8 and 12.9 mGy for the cadaver head and phantom, respectively. It appears from the present investigation that if small edentulous regions are examined, radiation doses during conventional tomography remain much lower than during CT imaging. However, when multiple tomographic cuts are required, a spiral CT examination can replace a series of conventional examinations, especially in cases such as the rehabilitation of an edentulous upper jaw or a more complex surgery.</div>
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Oral Imaging Cluster
Faculty of Medicine
Catholic University of Leuven
Kapucijnenvoer 7
3000 Leuven
Belgium
Tel: +32 16 33 29 51; Fax: +32 16 33 24 84
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For several radiological examinations, a clinician can select between conventional and spiral computed tomography. Using both techniques, this study aimed at evaluating the difference in absorbed doses when examining a single lateral jaw segment in a human cadaver head and Rando phantom. The present study involved the placement of thermoluminescent dosimeter (TLD) chips (GR‐200) in the thyroid gland, and bilaterally, in the parotid and submandibular glands and the lenses of the eyes in both a human cadaver and a Rando phantom at corresponding locations. Consecutive conventional spiral tomographic examinations were carried out in both the left upper and lower premolar area, using a Cranex TOME
<hi rend="superscript">®</hi>
multifunctional unit. Each examination consisted of 4 slices with a 2 mm slice thickness and exposure parameters of 57 kV, 56 seconds and 1.6–2.0 mA. Regarding spiral computed tomography (CT), a Somatom Plus S
<hi rend="superscript">®</hi>
scanner (Siemens, Erlangen, Germany), with a slice thickness of 1 mm with settings at 120 kV and 165 mA, was used on both phantoms and separately in the upper and lower jaw. With conventional tomography, the findings of the present study showed that the parotid and submandibular glands on the side near the X‐ray tube received the highest dose, both for the cadaver head (doses ranging from 0.5 to 1.3 mGy) and the phantom (doses ranging from 0.6 to 2.6 mGy). For CT of the upper jaw, the highest doses were delivered to the parotid glands with an average absorbed dose of 9.2 and 10.6 mGy for the cadaver head and phantom, respectively. The submandibular glands received the highest doses during CT examination of the lower jaw with an average of 7.8 and 12.9 mGy for the cadaver head and phantom, respectively. It appears from the present investigation that if small edentulous regions are examined, radiation doses during conventional tomography remain much lower than during CT imaging. However, when multiple tomographic cuts are required, a spiral CT examination can replace a series of conventional examinations, especially in cases such as the rehabilitation of an edentulous upper jaw or a more complex surgery.</p>
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<p>Pour différents examens radiologiques, un clinicien peut choisir entre la tomographie conventionnelle et celle en spirale. En utilisant les deux techniques cette étude a évalué la différence entre les doses absorbées par un segment de mâchoire latérale d’un cadavre et d’un fantôme Rando. Des chips d’un dosimètre thermoluminescent (GR‐200) on été placés dans la glande thyroïde, bilatéralement dans les glandes parotides et sous‐mandibulaires et dans les yeux du cadavre et du fantôme. Les examens ont été effectués au niveau des zones prémolaires supérieures et inférieures gauches en utilisant une unité multifonctionnelle Cranex TOME
<hi rend="superscript">®</hi>
. Chaque examen a consisté en quatre coupes d’une épaisseur de 2 mm et des expositions de 57 kV, 56 seconds et 1,6–2,0 mA. En ce qui concerne la tomographie par ordinateur un scanner Somaton Plus S
<hi rend="superscript">®</hi>
(Siemens, Erlangen, Allemagne) a été utilisé avec des coupes d’une épaisseur d’1 mm, 120 kV et 165 mA. Avec la tomographie conventionnelle les glandes parotides et sous‐mandibulaires du côté du tube RX ont reçu la plus forte dose tant chez le cadavre (doses de 0,5 à 1,3 mGy) que sur le fantôme (doses de 0,6 à 2,6 mGy). Pour CT de la mâchoire supérieure, les plus fortes doses ont été administrées aux glandes parotides avec une moyenne de doses absorbées de 9,2 à 10,6 mGy pour, respectivement, la tête du cadavre et du fantôme. Les glandes sous‐mandibulaires ont reçu les plus forts doses durant l’examen CT de la mâchoire inférieure avec respectivement une moyenne de 7,8 et 12,9 mGy pour le cadavre et le fantôme. Si de petites régions édentées doivent être examinées, les doses de radiations durant la tomographie conventionnelle demeurent beaucoup plus basses que durant l’image CT. Cependant lorsque des coupes tomographiques multiples sont requises un examen CT en spirale peut remplacer une série d’examens conventionnels spécialement dans les cas d’une réhabilitation de la mâchoire supérieure édentée ou d’une chirurgie plus complexe.</p>
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<p>Für gewisse radiologische Untersuchungen kann der Kliniker zwischen der Konventionellen und der Spiraltomograpie wählen. Diese Studie hatte zum Ziel bei der Untersuchung eines umschriebenen seitlichen Kiefersegmentes Unterschiede zwischen den beiden Techniken bei der Absorption am menschlichen Präparat und am Rando‐Phantom herauszuarbeiten. Im Rahmen dieser Studie wurden am menschlichen Präparat und an den entsprechenden Stellen beim Phantom thermoluminiszente Dosimeterplättchen (TLD/GR‐200) in die Thyreoidea, je in die Parotis und die Submandibularis, sowie in die Augenlinsen eingesetzt. Anschliessend untersuchte man mit einem multifunktionellen Cranex TOME
<hi rend="superscript">®</hi>
‐Gerät nach der konventionellen spiraltomographischen Methode beidseits die Ober‐ und Unterkieferprämolarenregion. Jede Untersuchung beinhaltete die Darstellung von 4 Scheiben mit einer Dicke von 2 mm und den Einstellungen von 57 kV, 56 Sekunden und 1.6–2.0 mA. Bei der Spiral‐Komputertomographie verwendete man ein Somatom Plus S
<hi rend="superscript">®</hi>
‐Gerät (Siemens, Erlangen, Deutschland). Die Schichtdicke betrug 1 mm und die Einstellungen waren 120 kV und 165 mA (Beim Phantom oben und unten, beim Präparat separat im Ober‐ und Unterkiefer). Die Untersuchungsergebnisse der konventionellen Tomographie zeigten, dass die Parotis und die Sublingualis auf der dem Röntgentubus zugewandten Seite die höchsten Dosen abbekamen, sowohl beim Schädelpräparat (zwischen 0.5 und 1.3 mGy) wie auch beim Phantom (zwischen 0.6 und 2.6 mGy). Das CT des Oberkiefers lieferte die höchsten absorbierten Dosen bei den Parotiden mit einem mittleren Wert von 9.2 mGy beim Schädelpräparat beziehungsweise 10.6 mGy beim Phantom. Die Submandibularis erhielt die hôchste absorbierte Dosis bei der CT‐Untersuchung des Unterkiefers mit einem mittleren Wert von 7.8 beim Schädelpräparat beziehungsweise 12.9 mGy beim Phantom. Ausgehend von den vorliegenden Untersuchungen scheint es, dass bei der Untersuchung einer umschriebenen zahnlosen Region die Strahlendosis während der konventionellen Tomographie sehr viel tiefer bleibt, als bei einer CT‐Bildgebung. Wenn aber mehrere tomographische Schnitte benötigt werden, kann die Spiraltomographie natürlich eine Serie von mehreren konventionellen Untersuchungen ersetzen. Dies ist besonders bei der Totalrehabilitation eines zahnlosen oberen Kiefers oder bei komplexeren chirurgischen Fällen angezeigt.</p>
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<p>Para varios exámenes radiográficos, un clínico puede elegir entre tomografía espiral convencional o computarizada. Usando ambas técnicas, este estudio intenta evaluar las diferencias en las dosis absorbidas cuando se examina un segmento lateral de la mandibula en una cabeza de cadáver humano y un fantomas Rando. El presente estudio incluyó la colocación de un chip (GR‐200) de dosimetría luminiscente (TLD) en la glándula tiroides, y bilateralmente, en las glándulas paratiroides y submandibulares y las lentes oculares en cadáver humano y fantomas Rando en las localizaciones correspondientes. Se llevaron a cabo exámenes consecutivos convencionales de tomografía espiral en las áreas premolares superior e inferior, usando una unidad multifuncional Cranex TOME
<hi rend="superscript">®</hi>
. Cada examen consistió de 4 lonchas con un grosor por loncha de 2 mm y unos parámetros de exposición de 57 kV, 56 segundos y 1.6–2.0 mA. Respecto a la tomografía espiral computarizada, se usó un escáner Somaton Plus S
<hi rend="superscript">®</hi>
(Siemens, Erlangen, Germany), con un grosor por loncha de 1 mm con unos parámetros a 120 kV y 165 mA en ambos fantomas y separadamente en el maxilar superior e inferior. Con la tomografía convencional los hallazgos del presente estudio mostraron que la paratiroides y las glándulas submaxilares en el lado próximo al tubo de rayos‐x recibieron la dosis mas alta, tanto para la cabeza del cadáver (dosis variando desde 0.6 hasta 1.3 mGy) como para el fantomas (dosis variando desde 0.6 hasta 2.6 mGy). Para el CT del maxilar superior, las dosis mas altas fueron repartidas a las glándulas parótidas con una dosis media absorbida de 9.2 y 10.6 mGy para la cabeza del cadáver y el fantomas respectivamente. Las glándulas submaxilares recibieron las dosis mas altas durante el examen CT del maxilar inferior con respecto a una media de 7.8 y 12.9 mGy para la cabeza del cadáver y el fantomas. De la presente investigación aparece que si se examinan pequeñas regiones edéntulas, las dosis de radiación durante tomografía convencional permanecen mucho mas bajas que durante la toma de imágenes CT. De todos modos, cuando se requieren múltiples cortes totomográficos, el examen espiral CT puede sustituir una serie de exámenes convencionales, especialmente en casos como la rehabilitación de un maxilar superior edéntulo o una cirugía mas complicada.</p>
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<i>Reinhilde Jacobs</i>
,
Department of Periodontology
Oral Imaging Cluster
Faculty of Medicine
Catholic University of Leuven
Kapucijnenvoer 7
3000 Leuven
Belgium
Tel: +32 16 33 29 51; Fax: +32 16 33 24 84
e‐mail:
<email>reinhilde.jacobs@uz.kuleuven.ac.be</email>
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<b>Abstract:</b>
For several radiological examinations, a clinician can select between conventional and spiral computed tomography. Using both techniques, this study aimed at evaluating the difference in absorbed doses when examining a single lateral jaw segment in a human cadaver head and Rando phantom. The present study involved the placement of thermoluminescent dosimeter (TLD) chips (GR‐200) in the thyroid gland, and bilaterally, in the parotid and submandibular glands and the lenses of the eyes in both a human cadaver and a Rando phantom at corresponding locations. Consecutive conventional spiral tomographic examinations were carried out in both the left upper and lower premolar area, using a Cranex TOME
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multifunctional unit. Each examination consisted of 4 slices with a 2 mm slice thickness and exposure parameters of 57 kV, 56 seconds and 1.6–2.0 mA. Regarding spiral computed tomography (CT), a Somatom Plus S
<sup>®</sup>
scanner (Siemens, Erlangen, Germany), with a slice thickness of 1 mm with settings at 120 kV and 165 mA, was used on both phantoms and separately in the upper and lower jaw. With conventional tomography, the findings of the present study showed that the parotid and submandibular glands on the side near the X‐ray tube received the highest dose, both for the cadaver head (doses ranging from 0.5 to 1.3 mGy) and the phantom (doses ranging from 0.6 to 2.6 mGy). For CT of the upper jaw, the highest doses were delivered to the parotid glands with an average absorbed dose of 9.2 and 10.6 mGy for the cadaver head and phantom, respectively. The submandibular glands received the highest doses during CT examination of the lower jaw with an average of 7.8 and 12.9 mGy for the cadaver head and phantom, respectively. It appears from the present investigation that if small edentulous regions are examined, radiation doses during conventional tomography remain much lower than during CT imaging. However, when multiple tomographic cuts are required, a spiral CT examination can replace a series of conventional examinations, especially in cases such as the rehabilitation of an edentulous upper jaw or a more complex surgery.</p>
</abstract>
<abstract type="main" xml:lang="fr">
<title type="main">Résumé</title>
<p>Pour différents examens radiologiques, un clinicien peut choisir entre la tomographie conventionnelle et celle en spirale. En utilisant les deux techniques cette étude a évalué la différence entre les doses absorbées par un segment de mâchoire latérale d’un cadavre et d’un fantôme Rando. Des chips d’un dosimètre thermoluminescent (GR‐200) on été placés dans la glande thyroïde, bilatéralement dans les glandes parotides et sous‐mandibulaires et dans les yeux du cadavre et du fantôme. Les examens ont été effectués au niveau des zones prémolaires supérieures et inférieures gauches en utilisant une unité multifonctionnelle Cranex TOME
<sup>®</sup>
. Chaque examen a consisté en quatre coupes d’une épaisseur de 2 mm et des expositions de 57 kV, 56 seconds et 1,6–2,0 mA. En ce qui concerne la tomographie par ordinateur un scanner Somaton Plus S
<sup>®</sup>
(Siemens, Erlangen, Allemagne) a été utilisé avec des coupes d’une épaisseur d’1 mm, 120 kV et 165 mA. Avec la tomographie conventionnelle les glandes parotides et sous‐mandibulaires du côté du tube RX ont reçu la plus forte dose tant chez le cadavre (doses de 0,5 à 1,3 mGy) que sur le fantôme (doses de 0,6 à 2,6 mGy). Pour CT de la mâchoire supérieure, les plus fortes doses ont été administrées aux glandes parotides avec une moyenne de doses absorbées de 9,2 à 10,6 mGy pour, respectivement, la tête du cadavre et du fantôme. Les glandes sous‐mandibulaires ont reçu les plus forts doses durant l’examen CT de la mâchoire inférieure avec respectivement une moyenne de 7,8 et 12,9 mGy pour le cadavre et le fantôme. Si de petites régions édentées doivent être examinées, les doses de radiations durant la tomographie conventionnelle demeurent beaucoup plus basses que durant l’image CT. Cependant lorsque des coupes tomographiques multiples sont requises un examen CT en spirale peut remplacer une série d’examens conventionnels spécialement dans les cas d’une réhabilitation de la mâchoire supérieure édentée ou d’une chirurgie plus complexe.</p>
</abstract>
<abstract type="main" xml:lang="de">
<title type="main">Zusammenfassung</title>
<p>Für gewisse radiologische Untersuchungen kann der Kliniker zwischen der Konventionellen und der Spiraltomograpie wählen. Diese Studie hatte zum Ziel bei der Untersuchung eines umschriebenen seitlichen Kiefersegmentes Unterschiede zwischen den beiden Techniken bei der Absorption am menschlichen Präparat und am Rando‐Phantom herauszuarbeiten. Im Rahmen dieser Studie wurden am menschlichen Präparat und an den entsprechenden Stellen beim Phantom thermoluminiszente Dosimeterplättchen (TLD/GR‐200) in die Thyreoidea, je in die Parotis und die Submandibularis, sowie in die Augenlinsen eingesetzt. Anschliessend untersuchte man mit einem multifunktionellen Cranex TOME
<sup>®</sup>
‐Gerät nach der konventionellen spiraltomographischen Methode beidseits die Ober‐ und Unterkieferprämolarenregion. Jede Untersuchung beinhaltete die Darstellung von 4 Scheiben mit einer Dicke von 2 mm und den Einstellungen von 57 kV, 56 Sekunden und 1.6–2.0 mA. Bei der Spiral‐Komputertomographie verwendete man ein Somatom Plus S
<sup>®</sup>
‐Gerät (Siemens, Erlangen, Deutschland). Die Schichtdicke betrug 1 mm und die Einstellungen waren 120 kV und 165 mA (Beim Phantom oben und unten, beim Präparat separat im Ober‐ und Unterkiefer). Die Untersuchungsergebnisse der konventionellen Tomographie zeigten, dass die Parotis und die Sublingualis auf der dem Röntgentubus zugewandten Seite die höchsten Dosen abbekamen, sowohl beim Schädelpräparat (zwischen 0.5 und 1.3 mGy) wie auch beim Phantom (zwischen 0.6 und 2.6 mGy). Das CT des Oberkiefers lieferte die höchsten absorbierten Dosen bei den Parotiden mit einem mittleren Wert von 9.2 mGy beim Schädelpräparat beziehungsweise 10.6 mGy beim Phantom. Die Submandibularis erhielt die hôchste absorbierte Dosis bei der CT‐Untersuchung des Unterkiefers mit einem mittleren Wert von 7.8 beim Schädelpräparat beziehungsweise 12.9 mGy beim Phantom. Ausgehend von den vorliegenden Untersuchungen scheint es, dass bei der Untersuchung einer umschriebenen zahnlosen Region die Strahlendosis während der konventionellen Tomographie sehr viel tiefer bleibt, als bei einer CT‐Bildgebung. Wenn aber mehrere tomographische Schnitte benötigt werden, kann die Spiraltomographie natürlich eine Serie von mehreren konventionellen Untersuchungen ersetzen. Dies ist besonders bei der Totalrehabilitation eines zahnlosen oberen Kiefers oder bei komplexeren chirurgischen Fällen angezeigt.</p>
</abstract>
<abstract type="main" xml:lang="es">
<title type="main">Resumen</title>
<p>Para varios exámenes radiográficos, un clínico puede elegir entre tomografía espiral convencional o computarizada. Usando ambas técnicas, este estudio intenta evaluar las diferencias en las dosis absorbidas cuando se examina un segmento lateral de la mandibula en una cabeza de cadáver humano y un fantomas Rando. El presente estudio incluyó la colocación de un chip (GR‐200) de dosimetría luminiscente (TLD) en la glándula tiroides, y bilateralmente, en las glándulas paratiroides y submandibulares y las lentes oculares en cadáver humano y fantomas Rando en las localizaciones correspondientes. Se llevaron a cabo exámenes consecutivos convencionales de tomografía espiral en las áreas premolares superior e inferior, usando una unidad multifuncional Cranex TOME
<sup>®</sup>
. Cada examen consistió de 4 lonchas con un grosor por loncha de 2 mm y unos parámetros de exposición de 57 kV, 56 segundos y 1.6–2.0 mA. Respecto a la tomografía espiral computarizada, se usó un escáner Somaton Plus S
<sup>®</sup>
(Siemens, Erlangen, Germany), con un grosor por loncha de 1 mm con unos parámetros a 120 kV y 165 mA en ambos fantomas y separadamente en el maxilar superior e inferior. Con la tomografía convencional los hallazgos del presente estudio mostraron que la paratiroides y las glándulas submaxilares en el lado próximo al tubo de rayos‐x recibieron la dosis mas alta, tanto para la cabeza del cadáver (dosis variando desde 0.6 hasta 1.3 mGy) como para el fantomas (dosis variando desde 0.6 hasta 2.6 mGy). Para el CT del maxilar superior, las dosis mas altas fueron repartidas a las glándulas parótidas con una dosis media absorbida de 9.2 y 10.6 mGy para la cabeza del cadáver y el fantomas respectivamente. Las glándulas submaxilares recibieron las dosis mas altas durante el examen CT del maxilar inferior con respecto a una media de 7.8 y 12.9 mGy para la cabeza del cadáver y el fantomas. De la presente investigación aparece que si se examinan pequeñas regiones edéntulas, las dosis de radiación durante tomografía convencional permanecen mucho mas bajas que durante la toma de imágenes CT. De todos modos, cuando se requieren múltiples cortes totomográficos, el examen espiral CT puede sustituir una serie de exámenes convencionales, especialmente en casos como la rehabilitación de un maxilar superior edéntulo o una cirugía mas complicada.</p>
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<p>**Holder of the P‐I Brånemark chair in osseointegration</p>
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<title>Absorbed doses from spiral CT and conventional spiral tomography: a phantom vs. cadaver study</title>
</titleInfo>
<titleInfo type="abbreviated" lang="en">
<title>Organ radiation doses for spiral tomography</title>
</titleInfo>
<titleInfo type="alternative" contentType="CDATA" lang="en">
<title>Absorbed doses from spiral CT and conventional spiral tomography: a phantom vs. cadaver study</title>
</titleInfo>
<name type="personal">
<namePart type="given">C.</namePart>
<namePart type="family">Bou Serhal</namePart>
<affiliation>Department of Periodontology, Oral Imaging Cluster, School of Dentistry, Oral Pathology and Maxillofacial Surgery, University Hospital, Catholic University Leuven</affiliation>
<role>
<roleTerm type="text">author</roleTerm>
</role>
</name>
<name type="personal">
<namePart type="given">R.</namePart>
<namePart type="family">Jacobs</namePart>
<affiliation>Department of Periodontology, Oral Imaging Cluster, School of Dentistry, Oral Pathology and Maxillofacial Surgery, University Hospital, Catholic University Leuven</affiliation>
<affiliation>E-mail: reinhilde.jacobs@uz.kuleuven.ac.be</affiliation>
<role>
<roleTerm type="text">author</roleTerm>
</role>
</name>
<name type="personal">
<namePart type="given">F.</namePart>
<namePart type="family">Gijbels</namePart>
<affiliation>Department of Periodontology, Oral Imaging Cluster, School of Dentistry, Oral Pathology and Maxillofacial Surgery, University Hospital, Catholic University Leuven</affiliation>
<role>
<roleTerm type="text">author</roleTerm>
</role>
</name>
<name type="personal">
<namePart type="given">M.</namePart>
<namePart type="family">Quirynen</namePart>
<affiliation>Department of Periodontology, Oral Imaging Cluster, School of Dentistry, Oral Pathology and Maxillofacial Surgery, University Hospital, Catholic University Leuven</affiliation>
<role>
<roleTerm type="text">author</roleTerm>
</role>
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<name type="personal">
<namePart type="given">D.</namePart>
<namePart type="family">Van Steenberghe</namePart>
<affiliation>Department of Periodontology, Oral Imaging Cluster, School of Dentistry, Oral Pathology and Maxillofacial Surgery, University Hospital, Catholic University Leuven</affiliation>
<description>**Holder of the P‐I Brånemark chair in osseointegration</description>
<role>
<roleTerm type="text">author</roleTerm>
</role>
</name>
<name type="personal">
<namePart type="given">H.</namePart>
<namePart type="family">Bosmans</namePart>
<affiliation>Department of Radiology, University Hospital, Catholic University Leuven, Leuven, Belgium</affiliation>
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<roleTerm type="text">author</roleTerm>
</role>
</name>
<name type="personal">
<namePart type="given">R.</namePart>
<namePart type="family">Hermans</namePart>
<affiliation>Department of Radiology, University Hospital, Catholic University Leuven, Leuven, Belgium</affiliation>
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<placeTerm type="text">Copenhagen</placeTerm>
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<dateIssued encoding="w3cdtf">2001-10</dateIssued>
<edition>Date: Accepted 23 October 2000</edition>
<copyrightDate encoding="w3cdtf">2001</copyrightDate>
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<abstract>Abstract: For several radiological examinations, a clinician can select between conventional and spiral computed tomography. Using both techniques, this study aimed at evaluating the difference in absorbed doses when examining a single lateral jaw segment in a human cadaver head and Rando phantom. The present study involved the placement of thermoluminescent dosimeter (TLD) chips (GR‐200) in the thyroid gland, and bilaterally, in the parotid and submandibular glands and the lenses of the eyes in both a human cadaver and a Rando phantom at corresponding locations. Consecutive conventional spiral tomographic examinations were carried out in both the left upper and lower premolar area, using a Cranex TOME® multifunctional unit. Each examination consisted of 4 slices with a 2 mm slice thickness and exposure parameters of 57 kV, 56 seconds and 1.6–2.0 mA. Regarding spiral computed tomography (CT), a Somatom Plus S® scanner (Siemens, Erlangen, Germany), with a slice thickness of 1 mm with settings at 120 kV and 165 mA, was used on both phantoms and separately in the upper and lower jaw. With conventional tomography, the findings of the present study showed that the parotid and submandibular glands on the side near the X‐ray tube received the highest dose, both for the cadaver head (doses ranging from 0.5 to 1.3 mGy) and the phantom (doses ranging from 0.6 to 2.6 mGy). For CT of the upper jaw, the highest doses were delivered to the parotid glands with an average absorbed dose of 9.2 and 10.6 mGy for the cadaver head and phantom, respectively. The submandibular glands received the highest doses during CT examination of the lower jaw with an average of 7.8 and 12.9 mGy for the cadaver head and phantom, respectively. It appears from the present investigation that if small edentulous regions are examined, radiation doses during conventional tomography remain much lower than during CT imaging. However, when multiple tomographic cuts are required, a spiral CT examination can replace a series of conventional examinations, especially in cases such as the rehabilitation of an edentulous upper jaw or a more complex surgery.</abstract>
<abstract lang="fr">Pour différents examens radiologiques, un clinicien peut choisir entre la tomographie conventionnelle et celle en spirale. En utilisant les deux techniques cette étude a évalué la différence entre les doses absorbées par un segment de mâchoire latérale d’un cadavre et d’un fantôme Rando. Des chips d’un dosimètre thermoluminescent (GR‐200) on été placés dans la glande thyroïde, bilatéralement dans les glandes parotides et sous‐mandibulaires et dans les yeux du cadavre et du fantôme. Les examens ont été effectués au niveau des zones prémolaires supérieures et inférieures gauches en utilisant une unité multifonctionnelle Cranex TOME®. Chaque examen a consisté en quatre coupes d’une épaisseur de 2 mm et des expositions de 57 kV, 56 seconds et 1,6–2,0 mA. En ce qui concerne la tomographie par ordinateur un scanner Somaton Plus S® (Siemens, Erlangen, Allemagne) a été utilisé avec des coupes d’une épaisseur d’1 mm, 120 kV et 165 mA. Avec la tomographie conventionnelle les glandes parotides et sous‐mandibulaires du côté du tube RX ont reçu la plus forte dose tant chez le cadavre (doses de 0,5 à 1,3 mGy) que sur le fantôme (doses de 0,6 à 2,6 mGy). Pour CT de la mâchoire supérieure, les plus fortes doses ont été administrées aux glandes parotides avec une moyenne de doses absorbées de 9,2 à 10,6 mGy pour, respectivement, la tête du cadavre et du fantôme. Les glandes sous‐mandibulaires ont reçu les plus forts doses durant l’examen CT de la mâchoire inférieure avec respectivement une moyenne de 7,8 et 12,9 mGy pour le cadavre et le fantôme. Si de petites régions édentées doivent être examinées, les doses de radiations durant la tomographie conventionnelle demeurent beaucoup plus basses que durant l’image CT. Cependant lorsque des coupes tomographiques multiples sont requises un examen CT en spirale peut remplacer une série d’examens conventionnels spécialement dans les cas d’une réhabilitation de la mâchoire supérieure édentée ou d’une chirurgie plus complexe.</abstract>
<abstract lang="de">Für gewisse radiologische Untersuchungen kann der Kliniker zwischen der Konventionellen und der Spiraltomograpie wählen. Diese Studie hatte zum Ziel bei der Untersuchung eines umschriebenen seitlichen Kiefersegmentes Unterschiede zwischen den beiden Techniken bei der Absorption am menschlichen Präparat und am Rando‐Phantom herauszuarbeiten. Im Rahmen dieser Studie wurden am menschlichen Präparat und an den entsprechenden Stellen beim Phantom thermoluminiszente Dosimeterplättchen (TLD/GR‐200) in die Thyreoidea, je in die Parotis und die Submandibularis, sowie in die Augenlinsen eingesetzt. Anschliessend untersuchte man mit einem multifunktionellen Cranex TOME®‐Gerät nach der konventionellen spiraltomographischen Methode beidseits die Ober‐ und Unterkieferprämolarenregion. Jede Untersuchung beinhaltete die Darstellung von 4 Scheiben mit einer Dicke von 2 mm und den Einstellungen von 57 kV, 56 Sekunden und 1.6–2.0 mA. Bei der Spiral‐Komputertomographie verwendete man ein Somatom Plus S®‐Gerät (Siemens, Erlangen, Deutschland). Die Schichtdicke betrug 1 mm und die Einstellungen waren 120 kV und 165 mA (Beim Phantom oben und unten, beim Präparat separat im Ober‐ und Unterkiefer). Die Untersuchungsergebnisse der konventionellen Tomographie zeigten, dass die Parotis und die Sublingualis auf der dem Röntgentubus zugewandten Seite die höchsten Dosen abbekamen, sowohl beim Schädelpräparat (zwischen 0.5 und 1.3 mGy) wie auch beim Phantom (zwischen 0.6 und 2.6 mGy). Das CT des Oberkiefers lieferte die höchsten absorbierten Dosen bei den Parotiden mit einem mittleren Wert von 9.2 mGy beim Schädelpräparat beziehungsweise 10.6 mGy beim Phantom. Die Submandibularis erhielt die hôchste absorbierte Dosis bei der CT‐Untersuchung des Unterkiefers mit einem mittleren Wert von 7.8 beim Schädelpräparat beziehungsweise 12.9 mGy beim Phantom. Ausgehend von den vorliegenden Untersuchungen scheint es, dass bei der Untersuchung einer umschriebenen zahnlosen Region die Strahlendosis während der konventionellen Tomographie sehr viel tiefer bleibt, als bei einer CT‐Bildgebung. Wenn aber mehrere tomographische Schnitte benötigt werden, kann die Spiraltomographie natürlich eine Serie von mehreren konventionellen Untersuchungen ersetzen. Dies ist besonders bei der Totalrehabilitation eines zahnlosen oberen Kiefers oder bei komplexeren chirurgischen Fällen angezeigt.</abstract>
<abstract lang="es">Para varios exámenes radiográficos, un clínico puede elegir entre tomografía espiral convencional o computarizada. Usando ambas técnicas, este estudio intenta evaluar las diferencias en las dosis absorbidas cuando se examina un segmento lateral de la mandibula en una cabeza de cadáver humano y un fantomas Rando. El presente estudio incluyó la colocación de un chip (GR‐200) de dosimetría luminiscente (TLD) en la glándula tiroides, y bilateralmente, en las glándulas paratiroides y submandibulares y las lentes oculares en cadáver humano y fantomas Rando en las localizaciones correspondientes. Se llevaron a cabo exámenes consecutivos convencionales de tomografía espiral en las áreas premolares superior e inferior, usando una unidad multifuncional Cranex TOME®. Cada examen consistió de 4 lonchas con un grosor por loncha de 2 mm y unos parámetros de exposición de 57 kV, 56 segundos y 1.6–2.0 mA. Respecto a la tomografía espiral computarizada, se usó un escáner Somaton Plus S® (Siemens, Erlangen, Germany), con un grosor por loncha de 1 mm con unos parámetros a 120 kV y 165 mA en ambos fantomas y separadamente en el maxilar superior e inferior. Con la tomografía convencional los hallazgos del presente estudio mostraron que la paratiroides y las glándulas submaxilares en el lado próximo al tubo de rayos‐x recibieron la dosis mas alta, tanto para la cabeza del cadáver (dosis variando desde 0.6 hasta 1.3 mGy) como para el fantomas (dosis variando desde 0.6 hasta 2.6 mGy). Para el CT del maxilar superior, las dosis mas altas fueron repartidas a las glándulas parótidas con una dosis media absorbida de 9.2 y 10.6 mGy para la cabeza del cadáver y el fantomas respectivamente. Las glándulas submaxilares recibieron las dosis mas altas durante el examen CT del maxilar inferior con respecto a una media de 7.8 y 12.9 mGy para la cabeza del cadáver y el fantomas. De la presente investigación aparece que si se examinan pequeñas regiones edéntulas, las dosis de radiación durante tomografía convencional permanecen mucho mas bajas que durante la toma de imágenes CT. De todos modos, cuando se requieren múltiples cortes totomográficos, el examen espiral CT puede sustituir una serie de exámenes convencionales, especialmente en casos como la rehabilitación de un maxilar superior edéntulo o una cirugía mas complicada.</abstract>
<subject lang="en">
<genre>keywords</genre>
<topic>radiation dose</topic>
<topic>tomography</topic>
<topic>CT</topic>
<topic>thyroid gland</topic>
<topic>parotid gland</topic>
<topic>TLD dosimetry</topic>
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<identifier type="DOI">10.1111/(ISSN)1600-0501</identifier>
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<part>
<date>2001</date>
<detail type="volume">
<caption>vol.</caption>
<number>12</number>
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