Serveur d'exploration sur le patient édenté

Attention, ce site est en cours de développement !
Attention, site généré par des moyens informatiques à partir de corpus bruts.
Les informations ne sont donc pas validées.

The viewer in motion : the impact of digital diffusion on audiences in film festivals

Identifieur interne : 000016 ( Hal/Corpus ); précédent : 000015; suivant : 000017

The viewer in motion : the impact of digital diffusion on audiences in film festivals

Auteurs : François Theurel

Source :

RBID : Hal:tel-00942685

Descripteurs français

English descriptors

Abstract

This research, conducted in partnership with the Cannes Film Market, seeks tounderstand the impact exerted by digital diffusion technologies on the movie goers in the collective context of festivals.Unlike theories associating the practices of individuals to the idea of a positivist break, particularly in a context where a large number of medias describe digital evolutions as"revolutionary", we have tried to grasp the complexity of the practices and representations of spectators, both in the irevolutionary and continuity aspects, in the context of what we have called the digitalera.Our two main studyfields,the Cannes Film Market and the Kinotayo Festival, have allowed ustotackle our questions from two perspectives : that of the direct impact of digital tools on the practices and representations of spectators in a collective situation,but also that of the impact of digital diffusion technologies on the festival entity itself. The question of the spectators ’movement allowed by the uses of digital diffusion tools leads us, in the context of the highlys edentary cinematographic activity, to several issues of importance : questioning the potential individualization of a collective practice, questioning the renewed possibilities of interaction between the spectators and the cinematographicchain,but also questioning the evolving limits of what is known as "festivals". Thus appears, in this research, a multidimensional dynamic of reconfiguration of the collective festival and cinema expériences. Between the collective and private spheres, between "traditional" representations and evolving practices, this study shows us that the evolution of practices and représentations in a digital context is not about the idea of a break, but about the idea of continuity.

Url:

Links to Exploration step

Hal:tel-00942685

Le document en format XML

<record>
<TEI>
<teiHeader>
<fileDesc>
<titleStmt>
<title xml:lang="en">The viewer in motion : the impact of digital diffusion on audiences in film festivals</title>
<title xml:lang="fr">Le spectateur en mouvement : perspectives et impacts de la diffusion cinématographique numérique sur les pratiques spectatorielles en milieu festivalier</title>
<author>
<name sortKey="Theurel, Francois" sort="Theurel, Francois" uniqKey="Theurel F" first="François" last="Theurel">François Theurel</name>
<affiliation>
<hal:affiliation type="laboratory" xml:id="struct-106071" status="VALID">
<orgName>Laboratoire Culture et Communication</orgName>
<orgName type="acronym">LCC</orgName>
<desc>
<address>
<addrLine>Université d'Avignon et des Pays de Vaucluse UFR SLA 74 Rue Louis Pasteur 84029 Avignon cedex 1</addrLine>
<country key="FR"></country>
</address>
<ref type="url">http://www.univ-avignon.fr/fr/recherche/laboratoires/strlab/structure/laboratoire-culture-et-communication-ea-3151.html</ref>
</desc>
<listRelation>
<relation active="#struct-195507" type="direct"></relation>
</listRelation>
<tutelles>
<tutelle active="#struct-195507" type="direct">
<org type="institution" xml:id="struct-195507" status="VALID">
<orgName>Université d'Avignon et des Pays de Vaucluse</orgName>
<orgName type="acronym">UAPV</orgName>
<desc>
<address>
<addrLine>74 rue Louis Pasteur - 84 029 Avignon cedex 1</addrLine>
<country key="FR"></country>
</address>
<ref type="url">http://www.univ-avignon.fr/</ref>
</desc>
</org>
</tutelle>
</tutelles>
</hal:affiliation>
</affiliation>
</author>
</titleStmt>
<publicationStmt>
<idno type="wicri:source">HAL</idno>
<idno type="RBID">Hal:tel-00942685</idno>
<idno type="halId">tel-00942685</idno>
<idno type="halUri">https://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00942685</idno>
<idno type="url">https://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00942685</idno>
<date when="2011-12-06">2011-12-06</date>
<idno type="wicri:Area/Hal/Corpus">000016</idno>
</publicationStmt>
<sourceDesc>
<biblStruct>
<analytic>
<title xml:lang="en">The viewer in motion : the impact of digital diffusion on audiences in film festivals</title>
<title xml:lang="fr">Le spectateur en mouvement : perspectives et impacts de la diffusion cinématographique numérique sur les pratiques spectatorielles en milieu festivalier</title>
<author>
<name sortKey="Theurel, Francois" sort="Theurel, Francois" uniqKey="Theurel F" first="François" last="Theurel">François Theurel</name>
<affiliation>
<hal:affiliation type="laboratory" xml:id="struct-106071" status="VALID">
<orgName>Laboratoire Culture et Communication</orgName>
<orgName type="acronym">LCC</orgName>
<desc>
<address>
<addrLine>Université d'Avignon et des Pays de Vaucluse UFR SLA 74 Rue Louis Pasteur 84029 Avignon cedex 1</addrLine>
<country key="FR"></country>
</address>
<ref type="url">http://www.univ-avignon.fr/fr/recherche/laboratoires/strlab/structure/laboratoire-culture-et-communication-ea-3151.html</ref>
</desc>
<listRelation>
<relation active="#struct-195507" type="direct"></relation>
</listRelation>
<tutelles>
<tutelle active="#struct-195507" type="direct">
<org type="institution" xml:id="struct-195507" status="VALID">
<orgName>Université d'Avignon et des Pays de Vaucluse</orgName>
<orgName type="acronym">UAPV</orgName>
<desc>
<address>
<addrLine>74 rue Louis Pasteur - 84 029 Avignon cedex 1</addrLine>
<country key="FR"></country>
</address>
<ref type="url">http://www.univ-avignon.fr/</ref>
</desc>
</org>
</tutelle>
</tutelles>
</hal:affiliation>
</affiliation>
</author>
</analytic>
</biblStruct>
</sourceDesc>
</fileDesc>
<profileDesc>
<textClass>
<keywords scheme="mix" xml:lang="en">
<term>Cannes Film Market</term>
<term>Collective and private spheres</term>
<term>Complexity</term>
<term>Digital diffusion</term>
<term>Festivals</term>
<term>Kinotayo Festival</term>
<term>Spectators</term>
</keywords>
<keywords scheme="mix" xml:lang="fr">
<term>Cinéma</term>
<term>Complexité</term>
<term>Diffusion numérique</term>
<term>Festival de Kinotayo</term>
<term>Forme « festival »</term>
<term>Marché du Film de Cannes</term>
<term>Spectateurs</term>
<term>Sphères collective et privée</term>
</keywords>
</textClass>
</profileDesc>
</teiHeader>
<front>
<div type="abstract" xml:lang="en">This research, conducted in partnership with the Cannes Film Market, seeks tounderstand the impact exerted by digital diffusion technologies on the movie goers in the collective context of festivals.Unlike theories associating the practices of individuals to the idea of a positivist break, particularly in a context where a large number of medias describe digital evolutions as"revolutionary", we have tried to grasp the complexity of the practices and representations of spectators, both in the irevolutionary and continuity aspects, in the context of what we have called the digitalera.Our two main studyfields,the Cannes Film Market and the Kinotayo Festival, have allowed ustotackle our questions from two perspectives : that of the direct impact of digital tools on the practices and representations of spectators in a collective situation,but also that of the impact of digital diffusion technologies on the festival entity itself. The question of the spectators ’movement allowed by the uses of digital diffusion tools leads us, in the context of the highlys edentary cinematographic activity, to several issues of importance : questioning the potential individualization of a collective practice, questioning the renewed possibilities of interaction between the spectators and the cinematographicchain,but also questioning the evolving limits of what is known as "festivals". Thus appears, in this research, a multidimensional dynamic of reconfiguration of the collective festival and cinema expériences. Between the collective and private spheres, between "traditional" representations and evolving practices, this study shows us that the evolution of practices and représentations in a digital context is not about the idea of a break, but about the idea of continuity.</div>
</front>
</TEI>
<hal api="V3">
<titleStmt>
<title xml:lang="en">The viewer in motion : the impact of digital diffusion on audiences in film festivals</title>
<title xml:lang="fr">Le spectateur en mouvement : perspectives et impacts de la diffusion cinématographique numérique sur les pratiques spectatorielles en milieu festivalier</title>
<author role="aut">
<persName>
<forename type="first">François</forename>
<surname>Theurel</surname>
</persName>
<idno type="halauthorid">1261893</idno>
<affiliation ref="#struct-106071"></affiliation>
</author>
<editor role="depositor">
<persName>
<forename>ABES</forename>
<surname>STAR</surname>
</persName>
<email type="md5">f5aa7f563b02bb6adbba7496989af39a</email>
<email type="domain">abes.fr</email>
</editor>
</titleStmt>
<editionStmt>
<edition n="v1" type="current">
<date type="whenSubmitted">2014-02-06 11:32:38</date>
<date type="whenModified">2017-06-26 11:08:09</date>
<date type="whenReleased">2014-02-10 08:58:49</date>
<date type="whenProduced">2011-12-06</date>
<date type="whenEndEmbargoed">2014-02-06</date>
<ref type="file" target="https://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00942685/document">
<date notBefore="2014-02-06"></date>
</ref>
<ref type="file" subtype="author" n="1" target="https://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00942685/file/THESE_FT_Spectateur_en_mouvement-cvt.pdf">
<date notBefore="2014-02-06"></date>
</ref>
<ref type="annex" subtype="other" n="0" target="https://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00942685/file/ANNEXES_FT_Spectateur_en_mouvement-cvt.pdf">
<date notBefore="2014-02-06"></date>
</ref>
</edition>
<respStmt>
<resp>contributor</resp>
<name key="131274">
<persName>
<forename>ABES</forename>
<surname>STAR</surname>
</persName>
<email type="md5">f5aa7f563b02bb6adbba7496989af39a</email>
<email type="domain">abes.fr</email>
</name>
</respStmt>
</editionStmt>
<publicationStmt>
<distributor>CCSD</distributor>
<idno type="halId">tel-00942685</idno>
<idno type="halUri">https://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00942685</idno>
<idno type="halBibtex">theurel:tel-00942685</idno>
<idno type="halRefHtml">Sciences de l'information et de la communication. Université d'Avignon, 2011. Français. 〈NNT : 2011AVIG1116〉</idno>
<idno type="halRef">Sciences de l'information et de la communication. Université d'Avignon, 2011. Français. 〈NNT : 2011AVIG1116〉</idno>
</publicationStmt>
<seriesStmt>
<idno type="stamp" n="STAR">STAR - Dépôt national des thèses électroniques</idno>
<idno type="stamp" n="SHS">Sciences de l'Homme et de la Société</idno>
<idno type="stamp" n="UNIV-AVIGNON">Université d'Avignon</idno>
<idno type="stamp" n="SIC">archiveSIC</idno>
</seriesStmt>
<notesStmt></notesStmt>
<sourceDesc>
<biblStruct>
<analytic>
<title xml:lang="en">The viewer in motion : the impact of digital diffusion on audiences in film festivals</title>
<title xml:lang="fr">Le spectateur en mouvement : perspectives et impacts de la diffusion cinématographique numérique sur les pratiques spectatorielles en milieu festivalier</title>
<author role="aut">
<persName>
<forename type="first">François</forename>
<surname>Theurel</surname>
</persName>
<idno type="halauthorid">1261893</idno>
<affiliation ref="#struct-106071"></affiliation>
</author>
</analytic>
<monogr>
<idno type="nnt">2011AVIG1116</idno>
<imprint>
<date type="dateDefended">2011-12-06</date>
</imprint>
<authority type="institution">Université d'Avignon</authority>
<authority type="school">École doctorale 537 « Culture et patrimoine » (Avignon)</authority>
<authority type="supervisor">Emmanuel Ethis</authority>
<authority type="jury">Olivier Thévenin [Président]</authority>
<authority type="jury">Jean-Marc Leveratto [Rapporteur]</authority>
<authority type="jury">Bernard Lamizet [Rapporteur]</authority>
<authority type="jury">Marc Nicolas</authority>
</monogr>
</biblStruct>
</sourceDesc>
<profileDesc>
<langUsage>
<language ident="fr">French</language>
</langUsage>
<textClass>
<keywords scheme="author">
<term xml:lang="en">Collective and private spheres</term>
<term xml:lang="en">Complexity</term>
<term xml:lang="en">Kinotayo Festival</term>
<term xml:lang="en">Cannes Film Market</term>
<term xml:lang="en">Spectators</term>
<term xml:lang="en">Digital diffusion</term>
<term xml:lang="en">Festivals</term>
<term xml:lang="fr">Sphères collective et privée</term>
<term xml:lang="fr">Cinéma</term>
<term xml:lang="fr">Forme « festival »</term>
<term xml:lang="fr">Diffusion numérique</term>
<term xml:lang="fr">Spectateurs</term>
<term xml:lang="fr">Marché du Film de Cannes</term>
<term xml:lang="fr">Festival de Kinotayo</term>
<term xml:lang="fr">Complexité</term>
</keywords>
<classCode scheme="halDomain" n="shs.info">Humanities and Social Sciences/Library and information sciences</classCode>
<classCode scheme="halTypology" n="THESE">Theses</classCode>
</textClass>
<abstract xml:lang="en">This research, conducted in partnership with the Cannes Film Market, seeks tounderstand the impact exerted by digital diffusion technologies on the movie goers in the collective context of festivals.Unlike theories associating the practices of individuals to the idea of a positivist break, particularly in a context where a large number of medias describe digital evolutions as"revolutionary", we have tried to grasp the complexity of the practices and representations of spectators, both in the irevolutionary and continuity aspects, in the context of what we have called the digitalera.Our two main studyfields,the Cannes Film Market and the Kinotayo Festival, have allowed ustotackle our questions from two perspectives : that of the direct impact of digital tools on the practices and representations of spectators in a collective situation,but also that of the impact of digital diffusion technologies on the festival entity itself. The question of the spectators ’movement allowed by the uses of digital diffusion tools leads us, in the context of the highlys edentary cinematographic activity, to several issues of importance : questioning the potential individualization of a collective practice, questioning the renewed possibilities of interaction between the spectators and the cinematographicchain,but also questioning the evolving limits of what is known as "festivals". Thus appears, in this research, a multidimensional dynamic of reconfiguration of the collective festival and cinema expériences. Between the collective and private spheres, between "traditional" representations and evolving practices, this study shows us that the evolution of practices and représentations in a digital context is not about the idea of a break, but about the idea of continuity.</abstract>
<abstract xml:lang="fr">Cette recherche, réalisée en partenariat avec le Marché du Film de Cannes, s’attache à appréhender l’impact qu’exercent les évolutions des outils numériques de diffusion sur les spectateurs de cinéma dans un contexte festivalier. A l’envers des rhétoriques fonctionnant sur l'idée d’une rupture positiviste dans les pratiques des individus, particulièrement dans un contexte où un grand nombre de représentations médiatiques présentent les évolutions numériques comme «révolutionnaires», nous nous sommes efforcé de saisir ce qui constitue la complexité des pratiques et représentations des spectateurs, tant dans leurs aspects évolutifs que dans leurs aspects de continuité, dans le contexte de ce que nous avons nommé le régime numérique. Nos deux principaux terrains d’étude, le Marché du Film de Cannes et le Festival de Kinotayo, nous ont permis de considérer notre questionnement sous deux angles : celui de l’impact direct des relais numériques sur les pratiques et représentations des spectateurs en situation collective, mais également celui de l’impact des technologies numériques de diffusion sur la forme de l’entité festivalière elle‐même.La problématique du mouvement spectatoriel permis par les usages des relais numériques de diffusion débouche ainsi, dans le contexte éminemment sédentaire de l’activité cinématographique, sur de multiples enjeux d’importance : questionnant à la fois la portée de l’hypothétique individualisation d’une pratique collective, les perspectives renouvelées d’interaction des individus avec la chaine cinématographique mais également les limites évolutives de ce qui constitue la forme «festival». C’est ainsi une dynamique de reconfiguration multidimensionnelle de l’expérience collective cinématographique et festivalière qui apparaît dans cette recherche. Entre sphère collective et sphère privée, entre imaginaires«traditionnels» et pratiques évolutives, elle ancre l’évolution des pratiques et représentations en régime numérique non dans une optique de rupture, mais bien dans une optique de continuité.</abstract>
</profileDesc>
</hal>
</record>

Pour manipuler ce document sous Unix (Dilib)

EXPLOR_STEP=$WICRI_ROOT/Wicri/Santé/explor/EdenteV2/Data/Hal/Corpus
HfdSelect -h $EXPLOR_STEP/biblio.hfd -nk 000016 | SxmlIndent | more

Ou

HfdSelect -h $EXPLOR_AREA/Data/Hal/Corpus/biblio.hfd -nk 000016 | SxmlIndent | more

Pour mettre un lien sur cette page dans le réseau Wicri

{{Explor lien
   |wiki=    Wicri/Santé
   |area=    EdenteV2
   |flux=    Hal
   |étape=   Corpus
   |type=    RBID
   |clé=     Hal:tel-00942685
   |texte=   The viewer in motion : the impact of digital diffusion on audiences in film festivals
}}

Wicri

This area was generated with Dilib version V0.6.32.
Data generation: Thu Nov 30 15:26:48 2017. Site generation: Tue Mar 8 16:36:20 2022