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Successful treatment of malaria tropica with acute renal failure and cerebral involvement by plasmapheresis and hemodialysis

Identifieur interne : 003307 ( Main/Merge ); précédent : 003306; suivant : 003308

Successful treatment of malaria tropica with acute renal failure and cerebral involvement by plasmapheresis and hemodialysis

Auteurs : Ulrike Stuby ; W. Kaiser ; G. Biesenbach ; J. Zazgornik

Source :

RBID : ISTEX:0FAC69063B9DD1728EA8F02D751D779043E92D6E

English descriptors

Abstract

Summary: A non-immune, 31-year-old woman developed an acute infection withPlasmodium falciparum after travelling to Kenia. The parasites proved resistant to chloroquine and sulfadoxine/pyrimethamine. The course of the disease was complicated by acute renal failure, hepatocellular damage, disorders of blood coagulation, thrombocytopenia, hemolysis and cerebral involvement. Despite a very high level of parasitemia (50% parasitized erythrocytes) a rapid clinical improvement was achieved by plasmapheresis and hemodialysis. Our experience shows that plasmapheresis and hemodialysis are excellent additive methods which rapidly improve clinical symptoms and may reduce morbidity and mortality in severe malaria tropica.
Zusammenfassung: Eine nicht-immune, 31 jährige Patientin erkrankte nach einem Keniaurlab an Malaria tropica. Die Plasmodien erwiesen sich als resistent gegenüber Chloroquin und Sulfadoxin/Pyrimethamin. Der Krankheitsverlauf war gekennzeichnet durch schwere Organkomplikationen: akutes Nierenversagen, Leberfunktionseinschränkung, Gerinnungsstörung und Thrombozytopenie, Hämolyse und zerebrale Malaria. Durch den Einsatz intensivierter Therapiemaßnahmen, wie Plasmapherese und Hämodialyse konnte trotz weiterbestehender Parasitämie von 50% eine rasche klinische Besserung bis zum Wirksamwerden der Kausaltherapie mit Chinin erreicht werden. Unsere Erfahrung zeigt, daß Plasmapherese und Hämodialyse ausgezeichnete adjuvante Therapieformen zur Verbesserung der klinischen Symptomatik bei schwerer Malaria tropica sind. Durch ihren frühzeitigen Einsatz können sie zur Verminderung der Morbidität und Mortalität bei komplizierter Malaria beitragen.

Url:
DOI: 10.1007/BF01644550

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ISTEX:0FAC69063B9DD1728EA8F02D751D779043E92D6E

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<div type="abstract" xml:lang="en">Summary: A non-immune, 31-year-old woman developed an acute infection withPlasmodium falciparum after travelling to Kenia. The parasites proved resistant to chloroquine and sulfadoxine/pyrimethamine. The course of the disease was complicated by acute renal failure, hepatocellular damage, disorders of blood coagulation, thrombocytopenia, hemolysis and cerebral involvement. Despite a very high level of parasitemia (50% parasitized erythrocytes) a rapid clinical improvement was achieved by plasmapheresis and hemodialysis. Our experience shows that plasmapheresis and hemodialysis are excellent additive methods which rapidly improve clinical symptoms and may reduce morbidity and mortality in severe malaria tropica.</div>
<div type="abstract" xml:lang="de">Zusammenfassung: Eine nicht-immune, 31 jährige Patientin erkrankte nach einem Keniaurlab an Malaria tropica. Die Plasmodien erwiesen sich als resistent gegenüber Chloroquin und Sulfadoxin/Pyrimethamin. Der Krankheitsverlauf war gekennzeichnet durch schwere Organkomplikationen: akutes Nierenversagen, Leberfunktionseinschränkung, Gerinnungsstörung und Thrombozytopenie, Hämolyse und zerebrale Malaria. Durch den Einsatz intensivierter Therapiemaßnahmen, wie Plasmapherese und Hämodialyse konnte trotz weiterbestehender Parasitämie von 50% eine rasche klinische Besserung bis zum Wirksamwerden der Kausaltherapie mit Chinin erreicht werden. Unsere Erfahrung zeigt, daß Plasmapherese und Hämodialyse ausgezeichnete adjuvante Therapieformen zur Verbesserung der klinischen Symptomatik bei schwerer Malaria tropica sind. Durch ihren frühzeitigen Einsatz können sie zur Verminderung der Morbidität und Mortalität bei komplizierter Malaria beitragen.</div>
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