Serveur d'exploration sur l'opéra

Attention, ce site est en cours de développement !
Attention, site généré par des moyens informatiques à partir de corpus bruts.
Les informations ne sont donc pas validées.

Aus französische Gesangskunst in der Zeit Gilbert Duprez : .Geschichte, Ästhetik und Methode

Identifieur interne : 000003 ( Hal/Corpus ); précédent : 000002; suivant : 000004

Aus französische Gesangskunst in der Zeit Gilbert Duprez : .Geschichte, Ästhetik und Methode

Auteurs : Pierre Girod

Source :

RBID : Hal:tel-01202787

Descripteurs français

English descriptors

Abstract

Looking at opera, opéra-comique and salon music through the eyes of the first performers stresses the histrionic and vocal dimension of their art. Thus, this dissertation drives from the mutual appraisals of artists, which can be found in treaties, memoirs, archives of the Paris Conservatoire, letters, etc. The vocabulary used to describe singing in the 19th-century has been linked to 78rpm records and cylinder recordings. The relative focus on high-pitched male voices is only relevant because changes in the general taste for opera voices were mainly triggered by leading tenors during the romantic era. The impact of various locations and repertory on the audience's expectations was studied in order to define the aesthetic and social frame of vocal performance. Reinventing the practical know-how from the sources actually meets the growing expectations of both schedulers and singers who want to renew the approach of the so-called "romantic" French repertory - which currently goes widely unknown and unsung. A better understanding of tradition allows for more consistent historically informed performances (www.lesfrivolitesparisiennes.com).

Url:

Links to Exploration step

Hal:tel-01202787

Le document en format XML

<record>
<TEI>
<teiHeader>
<fileDesc>
<titleStmt>
<title xml:lang="de">Aus französische Gesangskunst in der Zeit Gilbert Duprez : .Geschichte, Ästhetik und Methode</title>
<title xml:lang="en">French singing in the time of Gilbert Duprez : history, aesthetics and skills</title>
<title xml:lang="fr">Les Mutations du ténor romantique : contribution à une histoire du chant français à l'époque de Gilbert Duprez (1837-1871)</title>
<author>
<name sortKey="Girod, Pierre" sort="Girod, Pierre" uniqKey="Girod P" first="Pierre" last="Girod">Pierre Girod</name>
<affiliation>
<hal:affiliation type="laboratory" xml:id="struct-2257" status="VALID">
<orgName>Histoire et Critique des Arts. UHB</orgName>
<desc>
<address>
<addrLine>UFR Arts, Lettres et Communication. Place du Recteur Henri Le Moal. 35043 RENNES CEDEX</addrLine>
<country key="FR"></country>
</address>
</desc>
<listRelation>
<relation active="#struct-300597" type="direct"></relation>
<relation active="#struct-406201" type="direct"></relation>
</listRelation>
<tutelles>
<tutelle active="#struct-300597" type="direct">
<org type="institution" xml:id="struct-300597" status="VALID">
<orgName>MEN : EA1279</orgName>
<desc>
<address>
<country key="FR"></country>
</address>
</desc>
</org>
</tutelle>
<tutelle active="#struct-406201" type="direct">
<org type="institution" xml:id="struct-406201" status="VALID">
<orgName>Université Rennes 2</orgName>
<desc>
<address>
<addrLine>Place du recteur Henri Le Moal - CS 24307 - 35043 Rennes cedex</addrLine>
<country key="FR"></country>
</address>
<ref type="url">http://www.univ-rennes2.fr/</ref>
</desc>
</org>
</tutelle>
</tutelles>
</hal:affiliation>
</affiliation>
</author>
</titleStmt>
<publicationStmt>
<idno type="wicri:source">HAL</idno>
<idno type="RBID">Hal:tel-01202787</idno>
<idno type="halId">tel-01202787</idno>
<idno type="halUri">https://tel.archives-ouvertes.fr/tel-01202787</idno>
<idno type="url">https://tel.archives-ouvertes.fr/tel-01202787</idno>
<date when="2015-07-08">2015-07-08</date>
<idno type="wicri:Area/Hal/Corpus">000003</idno>
</publicationStmt>
<sourceDesc>
<biblStruct>
<analytic>
<title xml:lang="de">Aus französische Gesangskunst in der Zeit Gilbert Duprez : .Geschichte, Ästhetik und Methode</title>
<title xml:lang="en">French singing in the time of Gilbert Duprez : history, aesthetics and skills</title>
<title xml:lang="fr">Les Mutations du ténor romantique : contribution à une histoire du chant français à l'époque de Gilbert Duprez (1837-1871)</title>
<author>
<name sortKey="Girod, Pierre" sort="Girod, Pierre" uniqKey="Girod P" first="Pierre" last="Girod">Pierre Girod</name>
<affiliation>
<hal:affiliation type="laboratory" xml:id="struct-2257" status="VALID">
<orgName>Histoire et Critique des Arts. UHB</orgName>
<desc>
<address>
<addrLine>UFR Arts, Lettres et Communication. Place du Recteur Henri Le Moal. 35043 RENNES CEDEX</addrLine>
<country key="FR"></country>
</address>
</desc>
<listRelation>
<relation active="#struct-300597" type="direct"></relation>
<relation active="#struct-406201" type="direct"></relation>
</listRelation>
<tutelles>
<tutelle active="#struct-300597" type="direct">
<org type="institution" xml:id="struct-300597" status="VALID">
<orgName>MEN : EA1279</orgName>
<desc>
<address>
<country key="FR"></country>
</address>
</desc>
</org>
</tutelle>
<tutelle active="#struct-406201" type="direct">
<org type="institution" xml:id="struct-406201" status="VALID">
<orgName>Université Rennes 2</orgName>
<desc>
<address>
<addrLine>Place du recteur Henri Le Moal - CS 24307 - 35043 Rennes cedex</addrLine>
<country key="FR"></country>
</address>
<ref type="url">http://www.univ-rennes2.fr/</ref>
</desc>
</org>
</tutelle>
</tutelles>
</hal:affiliation>
</affiliation>
</author>
</analytic>
</biblStruct>
</sourceDesc>
</fileDesc>
<profileDesc>
<textClass>
<keywords scheme="mix" xml:lang="de">
<term>Aufführungspraxis</term>
<term>Oratorium</term>
</keywords>
<keywords scheme="mix" xml:lang="en">
<term>Conservatory</term>
<term>French school</term>
<term>Hip</term>
<term>Komische Oper</term>
<term>Oper</term>
<term>Operetta</term>
<term>Voice</term>
</keywords>
<keywords scheme="mix" xml:lang="fr">
<term>Conservatoire</term>
<term>Epoque romantique</term>
<term>Opéra</term>
<term>Opéra de salon</term>
<term>Opéra-Bouffe</term>
<term>Opéra-Comique</term>
<term>Opérette</term>
<term>Oratorio</term>
<term>Théâtre-Lyrique</term>
<term>Ténor</term>
</keywords>
</textClass>
</profileDesc>
</teiHeader>
<front>
<div type="abstract" xml:lang="en">Looking at opera, opéra-comique and salon music through the eyes of the first performers stresses the histrionic and vocal dimension of their art. Thus, this dissertation drives from the mutual appraisals of artists, which can be found in treaties, memoirs, archives of the Paris Conservatoire, letters, etc. The vocabulary used to describe singing in the 19th-century has been linked to 78rpm records and cylinder recordings. The relative focus on high-pitched male voices is only relevant because changes in the general taste for opera voices were mainly triggered by leading tenors during the romantic era. The impact of various locations and repertory on the audience's expectations was studied in order to define the aesthetic and social frame of vocal performance. Reinventing the practical know-how from the sources actually meets the growing expectations of both schedulers and singers who want to renew the approach of the so-called "romantic" French repertory - which currently goes widely unknown and unsung. A better understanding of tradition allows for more consistent historically informed performances (www.lesfrivolitesparisiennes.com).</div>
</front>
</TEI>
<hal api="V3">
<titleStmt>
<title xml:lang="de">Aus französische Gesangskunst in der Zeit Gilbert Duprez : .Geschichte, Ästhetik und Methode</title>
<title xml:lang="en">French singing in the time of Gilbert Duprez : history, aesthetics and skills</title>
<title xml:lang="fr">Les Mutations du ténor romantique : contribution à une histoire du chant français à l'époque de Gilbert Duprez (1837-1871)</title>
<author role="aut">
<persName>
<forename type="first">Pierre</forename>
<surname>Girod</surname>
</persName>
<email></email>
<idno type="halauthor">850796</idno>
<idno type="IdRef">http://www.idref.fr/188342907</idno>
<affiliation ref="#struct-2257"></affiliation>
</author>
<editor role="depositor">
<persName>
<forename>ABES</forename>
<surname>STAR</surname>
</persName>
<email>thelec@abes.fr</email>
</editor>
</titleStmt>
<editionStmt>
<edition n="v1" type="current">
<date type="whenSubmitted">2015-09-21 16:47:05</date>
<date type="whenModified">2015-12-15 01:05:45</date>
<date type="whenReleased">2015-09-23 14:19:43</date>
<date type="whenProduced">2015-07-08</date>
<date type="whenEndEmbargoed">2015-09-21</date>
<ref type="file" target="https://tel.archives-ouvertes.fr/tel-01202787/document">
<date notBefore="2015-09-21"></date>
</ref>
<ref type="file" subtype="author" n="1" target="https://tel.archives-ouvertes.fr/tel-01202787/file/2015theseGirodP.pdf">
<date notBefore="2015-09-21"></date>
</ref>
</edition>
<respStmt>
<resp>contributor</resp>
<name key="131274">
<persName>
<forename>ABES</forename>
<surname>STAR</surname>
</persName>
<email>thelec@abes.fr</email>
</name>
</respStmt>
</editionStmt>
<publicationStmt>
<distributor>CCSD</distributor>
<idno type="halId">tel-01202787</idno>
<idno type="halUri">https://tel.archives-ouvertes.fr/tel-01202787</idno>
<idno type="halBibtex">girod:tel-01202787</idno>
<idno type="halRefHtml">Musique, musicologie et arts de la scène. Université Rennes 2, 2015. Français. <NNT : 2015REN20024></idno>
<idno type="halRef">Musique, musicologie et arts de la scène. Université Rennes 2, 2015. Français. <NNT : 2015REN20024></idno>
</publicationStmt>
<seriesStmt>
<idno type="stamp" n="STAR">STAR - Dépôt national des thèses électroniques</idno>
<idno type="stamp" n="AO-MUSICOLOGIE" p="SHS">AO-MUSICOLOGIE</idno>
<idno type="stamp" n="UR2-HB-T">Thèses de l'Université Rennes 2 - Haute Bretagne</idno>
<idno type="stamp" n="SHS">Sciences de l'Homme et de la Société</idno>
<idno type="stamp" n="UR2-HB">Université Rennes 2 - Haute Bretagne</idno>
</seriesStmt>
<notesStmt></notesStmt>
<sourceDesc>
<biblStruct>
<analytic>
<title xml:lang="de">Aus französische Gesangskunst in der Zeit Gilbert Duprez : .Geschichte, Ästhetik und Methode</title>
<title xml:lang="en">French singing in the time of Gilbert Duprez : history, aesthetics and skills</title>
<title xml:lang="fr">Les Mutations du ténor romantique : contribution à une histoire du chant français à l'époque de Gilbert Duprez (1837-1871)</title>
<author role="aut">
<persName>
<forename type="first">Pierre</forename>
<surname>Girod</surname>
</persName>
<idno type="halAuthorId">850796</idno>
<idno type="IdRef">http://www.idref.fr/188342907</idno>
<affiliation ref="#struct-2257"></affiliation>
</author>
</analytic>
<monogr>
<idno type="nnt">2015REN20024</idno>
<imprint>
<date type="dateDefended">2015-07-08</date>
</imprint>
<authority type="institution">Université Rennes 2</authority>
<authority type="school">École doctorale Arts, lettres, langues (Rennes)</authority>
<authority type="supervisor">Hervé Lacombe</authority>
<authority type="jury">Raphaëlle Legrand [Président]</authority>
<authority type="jury">Patrick Taïeb [Rapporteur]</authority>
<authority type="jury">Lesley A. Wright [Rapporteur]</authority>
<authority type="jury">Arnold Jacobshagen</authority>
<authority type="jury">Timothée Picard</authority>
</monogr>
</biblStruct>
</sourceDesc>
<profileDesc>
<langUsage>
<language ident="fr">French</language>
</langUsage>
<textClass>
<keywords scheme="author">
<term xml:lang="de">Oratorium</term>
<term xml:lang="de">Aufführungspraxis</term>
<term xml:lang="en">Hip</term>
<term xml:lang="en">Oper</term>
<term xml:lang="en">Komische Oper</term>
<term xml:lang="en">Conservatory</term>
<term xml:lang="en">Voice</term>
<term xml:lang="en">French school</term>
<term xml:lang="en">Operetta</term>
<term xml:lang="fr">Théâtre-Lyrique</term>
<term xml:lang="fr">Epoque romantique</term>
<term xml:lang="fr">Conservatoire</term>
<term xml:lang="fr">Oratorio</term>
<term xml:lang="fr">Opérette</term>
<term xml:lang="fr">Opéra de salon</term>
<term xml:lang="fr">Opéra-Bouffe</term>
<term xml:lang="fr">Opéra-Comique</term>
<term xml:lang="fr">Opéra</term>
<term xml:lang="fr">Ténor</term>
</keywords>
<classCode scheme="halDomain" n="shs.musiq">Humanities and Social Sciences/Musicology and performing arts</classCode>
<classCode scheme="halTypology" n="THESE">Theses</classCode>
</textClass>
<abstract xml:lang="en">Looking at opera, opéra-comique and salon music through the eyes of the first performers stresses the histrionic and vocal dimension of their art. Thus, this dissertation drives from the mutual appraisals of artists, which can be found in treaties, memoirs, archives of the Paris Conservatoire, letters, etc. The vocabulary used to describe singing in the 19th-century has been linked to 78rpm records and cylinder recordings. The relative focus on high-pitched male voices is only relevant because changes in the general taste for opera voices were mainly triggered by leading tenors during the romantic era. The impact of various locations and repertory on the audience's expectations was studied in order to define the aesthetic and social frame of vocal performance. Reinventing the practical know-how from the sources actually meets the growing expectations of both schedulers and singers who want to renew the approach of the so-called "romantic" French repertory - which currently goes widely unknown and unsung. A better understanding of tradition allows for more consistent historically informed performances (www.lesfrivolitesparisiennes.com).</abstract>
<abstract xml:lang="fr">Sans limiter notre propos aux seules voix masculines aiguës, il s'agit ici de refléter l'importance historique de l'évolution de la voix de ténor dans les mutations du goût et de la vocalité lyrique en France au cours du deuxième tiers du XIXe siècle. Aborder l'opéra, l'opéra-comique et les morceaux de salon via leurs interprètes permet d'insister sur la dimension théâtrale, vocale et oratoire de ces genres. En vue de définir les caractéristiques techniques du chant français, la thèse exploite largement les jugements portés par les artistes entre eux. Ces jugements sont notamment livrés par les méthodes et les mémoires imprimées, les archives du Conservatoire et les correspondances. Pour envisager les conditions pratiques des exécutions vocales, nous avons procédé à une étude des situations, des contraintes et des attentes des chanteurs comme des auditeurs, en fonction des lieux et des répertoires abordés. Afin de mieux appréhender les qualificatifs employés par les musicographes rendant compte des prestations publiques, on a mis en relation le lexique des traités avec les premiers enregistrements sonores. La meilleure connaissance des codes de la tradition permet en outre d'envisager avec une pertinence accrue la cohérence des divers paramètres concourant à la juste interprétation scénique et musicale. La réinvention d'après les sources d'un savoir-faire répond d'ailleurs à une attente croissante des programmateurs et des interprètes pour renouveler leur approche d'un répertoire ou redécouvrir une part du romantisme français oublié (www.lesfrivolitesparisiennes.com).</abstract>
</profileDesc>
</hal>
</record>

Pour manipuler ce document sous Unix (Dilib)

EXPLOR_STEP=$WICRI_ROOT/Wicri/Musique/explor/OperaV1/Data/Hal/Corpus
HfdSelect -h $EXPLOR_STEP/biblio.hfd -nk 000003 | SxmlIndent | more

Ou

HfdSelect -h $EXPLOR_AREA/Data/Hal/Corpus/biblio.hfd -nk 000003 | SxmlIndent | more

Pour mettre un lien sur cette page dans le réseau Wicri

{{Explor lien
   |wiki=    Wicri/Musique
   |area=    OperaV1
   |flux=    Hal
   |étape=   Corpus
   |type=    RBID
   |clé=     Hal:tel-01202787
   |texte=   Aus französische Gesangskunst in der Zeit Gilbert Duprez : .Geschichte, Ästhetik und Methode
}}

Wicri

This area was generated with Dilib version V0.6.21.
Data generation: Thu Apr 14 14:59:05 2016. Site generation: Thu Jan 4 23:09:23 2024