Serveur d'exploration sur Mozart

Attention, ce site est en cours de développement !
Attention, site généré par des moyens informatiques à partir de corpus bruts.
Les informations ne sont donc pas validées.

La fin de Don Giovanni : L'entrée en scène du libertin chez Mozart et Stravinsky

Identifieur interne : 001248 ( Main/Exploration ); précédent : 001247; suivant : 001249

La fin de Don Giovanni : L'entrée en scène du libertin chez Mozart et Stravinsky

Auteurs : Nicoletta Diasio [France]

Source :

RBID : Francis:09-0293711

Descripteurs français

English descriptors

Abstract

In analysing two stage entrance occurences of the libertine, Mozart and Da Ponte's Don Giovanni (1787) and Stravinsky and Auden's The Rake's Progress (1951), the article highlights transformations in the relationship towards death and the dead in Europe. Both operas also represent the rise and fall of the myth of Dom Juan and of this connection between the themes of the inconstancy of love and that of the insult and invitation to the dead.


Affiliations:


Links toward previous steps (curation, corpus...)


Le document en format XML

<record>
<TEI>
<teiHeader>
<fileDesc>
<titleStmt>
<title xml:lang="fr" level="a">La fin de Don Giovanni : L'entrée en scène du libertin chez Mozart et Stravinsky</title>
<author>
<name sortKey="Diasio, Nicoletta" sort="Diasio, Nicoletta" uniqKey="Diasio N" first="Nicoletta" last="Diasio">Nicoletta Diasio</name>
<affiliation wicri:level="1">
<inist:fA14 i1="01">
<s1>Maître de conférences, Université Marc-Bloch, CNRS UMR 7043, Cultures et sociétés en Europe, Strasbourg</s1>
<s3>FRA</s3>
<sZ>1 aut.</sZ>
</inist:fA14>
<country>France</country>
<placeName>
<settlement type="city">Strasbourg</settlement>
</placeName>
</affiliation>
</author>
</titleStmt>
<publicationStmt>
<idno type="wicri:source">INIST</idno>
<idno type="inist">09-0293711</idno>
<date when="2008">2008</date>
<idno type="stanalyst">FRANCIS 09-0293711 INIST</idno>
<idno type="RBID">Francis:09-0293711</idno>
<idno type="wicri:Area/PascalFrancis/Corpus">000098</idno>
<idno type="wicri:Area/PascalFrancis/Curation">000070</idno>
<idno type="wicri:Area/PascalFrancis/Checkpoint">000062</idno>
<idno type="wicri:doubleKey">1916-0976:2008:Diasio N:la:fin:de</idno>
<idno type="wicri:Area/Main/Merge">001261</idno>
<idno type="wicri:Area/Main/Curation">001248</idno>
<idno type="wicri:Area/Main/Exploration">001248</idno>
</publicationStmt>
<sourceDesc>
<biblStruct>
<analytic>
<title xml:lang="fr" level="a">La fin de Don Giovanni : L'entrée en scène du libertin chez Mozart et Stravinsky</title>
<author>
<name sortKey="Diasio, Nicoletta" sort="Diasio, Nicoletta" uniqKey="Diasio N" first="Nicoletta" last="Diasio">Nicoletta Diasio</name>
<affiliation wicri:level="1">
<inist:fA14 i1="01">
<s1>Maître de conférences, Université Marc-Bloch, CNRS UMR 7043, Cultures et sociétés en Europe, Strasbourg</s1>
<s3>FRA</s3>
<sZ>1 aut.</sZ>
</inist:fA14>
<country>France</country>
<placeName>
<settlement type="city">Strasbourg</settlement>
</placeName>
</affiliation>
</author>
</analytic>
<series>
<title level="j" type="main">Frontières</title>
<idno type="ISSN">1916-0976</idno>
<imprint>
<date when="2008">2008</date>
</imprint>
</series>
</biblStruct>
</sourceDesc>
<seriesStmt>
<title level="j" type="main">Frontières</title>
<idno type="ISSN">1916-0976</idno>
</seriesStmt>
</fileDesc>
<profileDesc>
<textClass>
<keywords scheme="KwdEn" xml:lang="en">
<term>Anthropology</term>
<term>Death</term>
<term>Europe</term>
<term>Music</term>
<term>Myth</term>
<term>Offence</term>
<term>Opera</term>
<term>Transformation</term>
</keywords>
<keywords scheme="Pascal" xml:lang="fr">
<term>Anthropologie</term>
<term>Europe</term>
<term>Mort</term>
<term>Musique</term>
<term>Opéra</term>
<term>Transformation</term>
<term>Mythe</term>
<term>Offense</term>
<term>Libertin</term>
<term>Mozart (W. A.)</term>
<term>Stravinsky (I.)</term>
<term>Don Juan</term>
<term>Inconstance</term>
</keywords>
<keywords scheme="Wicri" type="topic" xml:lang="fr">
<term>Mort</term>
<term>Musique</term>
</keywords>
</textClass>
</profileDesc>
</teiHeader>
<front>
<div type="abstract" xml:lang="en">In analysing two stage entrance occurences of the libertine, Mozart and Da Ponte's Don Giovanni (1787) and Stravinsky and Auden's The Rake's Progress (1951), the article highlights transformations in the relationship towards death and the dead in Europe. Both operas also represent the rise and fall of the myth of Dom Juan and of this connection between the themes of the inconstancy of love and that of the insult and invitation to the dead.</div>
</front>
</TEI>
<affiliations>
<list>
<country>
<li>France</li>
</country>
<settlement>
<li>Strasbourg</li>
</settlement>
</list>
<tree>
<country name="France">
<noRegion>
<name sortKey="Diasio, Nicoletta" sort="Diasio, Nicoletta" uniqKey="Diasio N" first="Nicoletta" last="Diasio">Nicoletta Diasio</name>
</noRegion>
</country>
</tree>
</affiliations>
</record>

Pour manipuler ce document sous Unix (Dilib)

EXPLOR_STEP=$WICRI_ROOT/Wicri/Musique/explor/MozartV1/Data/Main/Exploration
HfdSelect -h $EXPLOR_STEP/biblio.hfd -nk 001248 | SxmlIndent | more

Ou

HfdSelect -h $EXPLOR_AREA/Data/Main/Exploration/biblio.hfd -nk 001248 | SxmlIndent | more

Pour mettre un lien sur cette page dans le réseau Wicri

{{Explor lien
   |wiki=    Wicri/Musique
   |area=    MozartV1
   |flux=    Main
   |étape=   Exploration
   |type=    RBID
   |clé=     Francis:09-0293711
   |texte=   La fin de Don Giovanni : L'entrée en scène du libertin chez Mozart et Stravinsky
}}

Wicri

This area was generated with Dilib version V0.6.20.
Data generation: Sun Apr 10 15:06:14 2016. Site generation: Tue Feb 7 15:40:35 2023