Contemporary art music in Nigeria: an introductory note on the works of Ayo Bankole (1935–76)
Identifieur interne : 000E46 ( Main/Exploration ); précédent : 000E45; suivant : 000E47Contemporary art music in Nigeria: an introductory note on the works of Ayo Bankole (1935–76)
Auteurs : Olabode F. OmojolaSource :
- Africa [ 0001-9720 ] ; 1994-10.
Abstract
The introduction of Christian missionary activity and the British colonial administration of Nigeria in the middle of the nineteenth century led to some of the most significant musical changes in the country. Perhaps the most far reaching was the emergence of modern Nigerian art music, a genre which is conceptually similar to European classical music. This study focuses on Ayo Bankole, one of the pioneer composers of Nigerian art music. As an introductory study of Ayo Bankole, the article briefly discusses the musico-historical factors responsible for the growth of Nigerian art music as well as the nature of Bankole's musical training and experience. This provides an appropriate context for understanding and appreciating the stylistic features of Bankole's works. Drawing on examples from his works, the article establishes the eclectic nature of Bankole's style, in which European and African musical elements interact.
L'introduction d'activités de la part des missionnaires Chrétiens et de l'administration coloniale du Nigéria dans la moitié du dix-neuvième siècle a conduit à des changements musicaux les plus importants dans le pays. Peut-être celui d'une portée la plus considérable a été l'apparition d'une musique artistique moderne nigérienne, un genre qui est conceptuellement similaire à la musique classique Européenne. Cette étude porte sur Ayo Bankole, l'un des premiers compositeurs de musique artistique nigérienne. En tant qu'étude preliminaire sur Ayo Bankole, l'article discute brièvement les facteurs musico-historiques responsables pour la montée de la musique nigérienne artistique aussi bien que la nature de la formation et expérience musicale de Bankole. Ceci fournit un contexte qui convient pour comprendre et apprécier les caractéristiques stylistiques des oeuvres de Bankole. S'inspirant d'exemples de ses oeuvres, cet article établit la nature éclectique du style de Bankole dans lequel se croisent des éléments musicaux europeens et africains.
Url:
DOI: 10.2307/1161372
Affiliations:
Links toward previous steps (curation, corpus...)
- to stream Istex, to step Corpus: 001981
- to stream Istex, to step Curation: 001980
- to stream Istex, to step Checkpoint: 000D76
- to stream Main, to step Merge: 000E54
- to stream Main, to step Curation: 000E46
Le document en format XML
<record><TEI wicri:istexFullTextTei="biblStruct"><teiHeader><fileDesc><titleStmt><title>Contemporary art music in Nigeria: an introductory note on the works of Ayo Bankole (1935–76)</title>
<author><name sortKey="Omojola, Olabode F" sort="Omojola, Olabode F" uniqKey="Omojola O" first="Olabode F." last="Omojola">Olabode F. Omojola</name>
</author>
</titleStmt>
<publicationStmt><idno type="wicri:source">ISTEX</idno>
<idno type="RBID">ISTEX:517BDA2C1A19F2F6F449A7F8FFA0AA44DF1E9725</idno>
<date when="1994" year="1994">1994</date>
<idno type="doi">10.2307/1161372</idno>
<idno type="url">https://api.istex.fr/document/517BDA2C1A19F2F6F449A7F8FFA0AA44DF1E9725/fulltext/pdf</idno>
<idno type="wicri:Area/Istex/Corpus">001981</idno>
<idno type="wicri:explorRef" wicri:stream="Istex" wicri:step="Corpus" wicri:corpus="ISTEX">001981</idno>
<idno type="wicri:Area/Istex/Curation">001980</idno>
<idno type="wicri:Area/Istex/Checkpoint">000D76</idno>
<idno type="wicri:explorRef" wicri:stream="Istex" wicri:step="Checkpoint">000D76</idno>
<idno type="wicri:doubleKey">0001-9720:1994:Omojola O:contemporary:art:music</idno>
<idno type="wicri:Area/Main/Merge">000E54</idno>
<idno type="wicri:Area/Main/Curation">000E46</idno>
<idno type="wicri:Area/Main/Exploration">000E46</idno>
</publicationStmt>
<sourceDesc><biblStruct><analytic><title level="a">Contemporary art music in Nigeria: an introductory note on the works of Ayo Bankole (1935–76)</title>
<author><name sortKey="Omojola, Olabode F" sort="Omojola, Olabode F" uniqKey="Omojola O" first="Olabode F." last="Omojola">Olabode F. Omojola</name>
</author>
</analytic>
<monogr></monogr>
<series><title level="j">Africa</title>
<title level="j" type="abbrev">Africa</title>
<idno type="ISSN">0001-9720</idno>
<idno type="eISSN">1750-0184</idno>
<imprint><publisher>Cambridge University Press</publisher>
<pubPlace>Cambridge, UK</pubPlace>
<date type="published" when="1994-10">1994-10</date>
<biblScope unit="volume">64</biblScope>
<biblScope unit="issue">4</biblScope>
<biblScope unit="page" from="533">533</biblScope>
<biblScope unit="page" to="543">543</biblScope>
</imprint>
<idno type="ISSN">0001-9720</idno>
</series>
</biblStruct>
</sourceDesc>
<seriesStmt><idno type="ISSN">0001-9720</idno>
</seriesStmt>
</fileDesc>
<profileDesc><textClass></textClass>
<langUsage><language ident="en">en</language>
</langUsage>
</profileDesc>
</teiHeader>
<front><div type="abstract">The introduction of Christian missionary activity and the British colonial administration of Nigeria in the middle of the nineteenth century led to some of the most significant musical changes in the country. Perhaps the most far reaching was the emergence of modern Nigerian art music, a genre which is conceptually similar to European classical music. This study focuses on Ayo Bankole, one of the pioneer composers of Nigerian art music. As an introductory study of Ayo Bankole, the article briefly discusses the musico-historical factors responsible for the growth of Nigerian art music as well as the nature of Bankole's musical training and experience. This provides an appropriate context for understanding and appreciating the stylistic features of Bankole's works. Drawing on examples from his works, the article establishes the eclectic nature of Bankole's style, in which European and African musical elements interact.</div>
<div type="abstract" xml:lang="fr">L'introduction d'activités de la part des missionnaires Chrétiens et de l'administration coloniale du Nigéria dans la moitié du dix-neuvième siècle a conduit à des changements musicaux les plus importants dans le pays. Peut-être celui d'une portée la plus considérable a été l'apparition d'une musique artistique moderne nigérienne, un genre qui est conceptuellement similaire à la musique classique Européenne. Cette étude porte sur Ayo Bankole, l'un des premiers compositeurs de musique artistique nigérienne. En tant qu'étude preliminaire sur Ayo Bankole, l'article discute brièvement les facteurs musico-historiques responsables pour la montée de la musique nigérienne artistique aussi bien que la nature de la formation et expérience musicale de Bankole. Ceci fournit un contexte qui convient pour comprendre et apprécier les caractéristiques stylistiques des oeuvres de Bankole. S'inspirant d'exemples de ses oeuvres, cet article établit la nature éclectique du style de Bankole dans lequel se croisent des éléments musicaux europeens et africains.</div>
</front>
</TEI>
<affiliations><list></list>
<tree><noCountry><name sortKey="Omojola, Olabode F" sort="Omojola, Olabode F" uniqKey="Omojola O" first="Olabode F." last="Omojola">Olabode F. Omojola</name>
</noCountry>
</tree>
</affiliations>
</record>
Pour manipuler ce document sous Unix (Dilib)
EXPLOR_STEP=$WICRI_ROOT/Wicri/Musique/explor/DebussyV1/Data/Main/Exploration
HfdSelect -h $EXPLOR_STEP/biblio.hfd -nk 000E46 | SxmlIndent | more
Ou
HfdSelect -h $EXPLOR_AREA/Data/Main/Exploration/biblio.hfd -nk 000E46 | SxmlIndent | more
Pour mettre un lien sur cette page dans le réseau Wicri
{{Explor lien |wiki= Wicri/Musique |area= DebussyV1 |flux= Main |étape= Exploration |type= RBID |clé= ISTEX:517BDA2C1A19F2F6F449A7F8FFA0AA44DF1E9725 |texte= Contemporary art music in Nigeria: an introductory note on the works of Ayo Bankole (1935–76) }}
This area was generated with Dilib version V0.6.33. |