Serveur d'exploration sur la musique en Sarre

Attention, ce site est en cours de développement !
Attention, site généré par des moyens informatiques à partir de corpus bruts.
Les informations ne sont donc pas validées.

The Place and Role of Psychology in Cognitive Science: An International Survey

Identifieur interne : 001076 ( Istex/Corpus ); précédent : 001075; suivant : 001077

The Place and Role of Psychology in Cognitive Science: An International Survey

Auteurs : Michel Denis

Source :

RBID : ISTEX:A0FA677CEC4952204E04834ABA962B7F4A932979

English descriptors

Abstract

This paper reports the results of an international survey on the place and role of psychology in cognitive science (CS). The respondents were psychological societies from 31 countries illustrating a variety of situations, from countries where psychology has been established as a science for a long time to countries where it has been established more recently and is still developing. The paper reviews topics covered by the CS approach, as well as research operations and initiatives taken in this domain. The analysis of responses reflects the belief that psychology, in general, has a central role in CS. This is based on epistemological considerations, as well as on the recognition of the methodological expertise of psychology for collecting and analyzing empirical data. Psychology is reported to have a unique integrative capacity and to take care to maintain the place of the human being at the centre of CS. Limitations and obstacles to the development of pluridisciplinary research on cognition are also reported, and information is provided on the training programmes in CS and the institutions that support research in this domain.
Cet article rapporte les résultats d'une enquěte internationale sur la place et le rôle de la psychologie dans le domaine des sciences cognitives. Des réponses ont été recueillies auprès des sociétés de psychologie de 31 pays, certains dans lesquels la psychologie scientifique est établie depuis longtemps et certains autres dans lesquels la psychologie, d'installation plus récente, est encore en train de se développer. L'article passe en revue les thèmes couverts par les sciences cognitives, ainsi que les opérations de recherche et les initiatives prises dans ce domaine. L'analyse des réponses reflète la conviction que le rôle de la psychologie dans les sciences cognitives est central. Cette conviction s'appuie sur des considérations épistémologiques, mais aussi sur l'expertise méthodologique reconnue de la psychologie dans la collecte et l'analyse des données empiriques. La psychologie est considérée pour sa capacité particulière d'intégration et son souci de maintenir le sujet humain au centre des sciences cognitives. Des limitations et des obstacles au développement de la recherche pluridisciplinaire sur la cognition sont également rapportés. Des informations sont fournies sur les programmes de formation en sciences cognitives et sur les institutions qui soutiennent la recherche dans ce domaine.

Url:
DOI: 10.1080/002075998400141

Links to Exploration step

ISTEX:A0FA677CEC4952204E04834ABA962B7F4A932979

Le document en format XML

<record>
<TEI wicri:istexFullTextTei="biblStruct">
<teiHeader>
<fileDesc>
<titleStmt>
<title xml:lang="en">The Place and Role of Psychology in Cognitive Science: An International Survey</title>
<author>
<name sortKey="Denis, Michel" sort="Denis, Michel" uniqKey="Denis M" first="Michel" last="Denis">Michel Denis</name>
<affiliation>
<mods:affiliation>LIMSI‐CNRS, Université de Paris‐Sud, France</mods:affiliation>
</affiliation>
<affiliation>
<mods:affiliation>E-mail: denis@limsi.fr</mods:affiliation>
</affiliation>
</author>
</titleStmt>
<publicationStmt>
<idno type="wicri:source">ISTEX</idno>
<idno type="RBID">ISTEX:A0FA677CEC4952204E04834ABA962B7F4A932979</idno>
<date when="1998" year="1998">1998</date>
<idno type="doi">10.1080/002075998400141</idno>
<idno type="url">https://api.istex.fr/document/A0FA677CEC4952204E04834ABA962B7F4A932979/fulltext/pdf</idno>
<idno type="wicri:Area/Istex/Corpus">001076</idno>
<idno type="wicri:explorRef" wicri:stream="Istex" wicri:step="Corpus" wicri:corpus="ISTEX">001076</idno>
</publicationStmt>
<sourceDesc>
<biblStruct>
<analytic>
<title level="a" type="main" xml:lang="en">The Place and Role of Psychology in Cognitive Science: An International Survey</title>
<author>
<name sortKey="Denis, Michel" sort="Denis, Michel" uniqKey="Denis M" first="Michel" last="Denis">Michel Denis</name>
<affiliation>
<mods:affiliation>LIMSI‐CNRS, Université de Paris‐Sud, France</mods:affiliation>
</affiliation>
<affiliation>
<mods:affiliation>E-mail: denis@limsi.fr</mods:affiliation>
</affiliation>
</author>
</analytic>
<monogr></monogr>
<series>
<title level="j">International Journal of Psychology</title>
<title level="j" type="abbrev">International Journal of Psychology</title>
<idno type="ISSN">0020-7594</idno>
<idno type="eISSN">1464-066X</idno>
<imprint>
<publisher>Blackwell Publishing Ltd</publisher>
<date type="published" when="1998-12">1998-12</date>
<biblScope unit="volume">33</biblScope>
<biblScope unit="issue">6</biblScope>
<biblScope unit="page" from="377">377</biblScope>
<biblScope unit="page" to="395">395</biblScope>
</imprint>
<idno type="ISSN">0020-7594</idno>
</series>
<idno type="istex">A0FA677CEC4952204E04834ABA962B7F4A932979</idno>
<idno type="DOI">10.1080/002075998400141</idno>
<idno type="ArticleID">IJOP10098181</idno>
</biblStruct>
</sourceDesc>
<seriesStmt>
<idno type="ISSN">0020-7594</idno>
</seriesStmt>
</fileDesc>
<profileDesc>
<textClass>
<keywords scheme="Teeft" xml:lang="en">
<term>Achine interaction</term>
<term>Ainly</term>
<term>Ajor</term>
<term>Alta</term>
<term>Ation</term>
<term>Ational</term>
<term>Ational institute</term>
<term>Ational institutes</term>
<term>Basic disciplines</term>
<term>Central discipline</term>
<term>Central role</term>
<term>Centre</term>
<term>Cial</term>
<term>Cial intelligence</term>
<term>Cogn</term>
<term>Cogn ition</term>
<term>Cogn itive neuroscience</term>
<term>Cogn itive science</term>
<term>Cognition</term>
<term>Cognitive</term>
<term>Cognitive functions</term>
<term>Cognitive neuroscience</term>
<term>Cognitive program</term>
<term>Cognitive psych ology</term>
<term>Cognitive psychologists</term>
<term>Cognitive psychology</term>
<term>Cognitive research</term>
<term>Cognitive science</term>
<term>Cognitive sciences</term>
<term>Comm</term>
<term>Computer science</term>
<term>Computer scientists</term>
<term>Connectionist modelling</term>
<term>Czech republic</term>
<term>Departm</term>
<term>Departm ents</term>
<term>Developm</term>
<term>Different disciplines</term>
<term>Early nineties</term>
<term>Eld</term>
<term>Enis</term>
<term>Ental</term>
<term>Ents</term>
<term>Environm ental factors</term>
<term>Epartm ents</term>
<term>Epistem ological</term>
<term>Etherlands</term>
<term>European level</term>
<term>Exam</term>
<term>Exam ples</term>
<term>Exico</term>
<term>Finland</term>
<term>Fram ework</term>
<term>Funding</term>
<term>Germ</term>
<term>Grad uate program</term>
<term>Graduate courses</term>
<term>Graduate level</term>
<term>Graduate programm</term>
<term>Graduate school</term>
<term>Great future</term>
<term>Hong kong</term>
<term>Ichel denis</term>
<term>Implem ented</term>
<term>Information technology</term>
<term>Interdisciplinary</term>
<term>Interdisciplinary character</term>
<term>Interdisciplinary projects</term>
<term>Interdisciplinary research</term>
<term>Itive</term>
<term>Lingu</term>
<term>Lingu istics</term>
<term>Lingu ists</term>
<term>Local level</term>
<term>Long tradition</term>
<term>Methodological expertise</term>
<term>More speci</term>
<term>Munication</term>
<term>National institutes</term>
<term>National level</term>
<term>Neural networks</term>
<term>Neuroscience</term>
<term>Nited states</term>
<term>Nitive</term>
<term>Nitive scie</term>
<term>Niversity</term>
<term>Offering courses</term>
<term>Ognitive</term>
<term>Ognitive science</term>
<term>Ology</term>
<term>Oted</term>
<term>Other disciplines</term>
<term>Other priorities</term>
<term>Ples</term>
<term>Pluridisciplinary</term>
<term>Pluridisciplinary cooperation</term>
<term>Pluridisciplinary program</term>
<term>Pluridisciplinary research</term>
<term>Pluridisciplinary scienti</term>
<term>Postdoctoral fellow ships</term>
<term>Postgraduate program</term>
<term>Programm</term>
<term>Prom</term>
<term>Prom oted</term>
<term>Prom oting</term>
<term>Prom otion</term>
<term>Psych</term>
<term>Psych ology</term>
<term>Psychological science</term>
<term>Psychology</term>
<term>Psychology departm ents</term>
<term>Psychology departments</term>
<term>Puter</term>
<term>Puter science</term>
<term>Puter scientists</term>
<term>Real sense</term>
<term>Research funds</term>
<term>Research grants</term>
<term>Research program</term>
<term>Research projects</term>
<term>Research team</term>
<term>Researcher</term>
<term>Scie</term>
<term>Science society</term>
<term>Sciences cognitives</term>
<term>Scienti</term>
<term>Several departm ents</term>
<term>Several universities</term>
<term>Singa pore</term>
<term>Slovenia</term>
<term>Social cognition</term>
<term>Social sciences</term>
<term>Speci</term>
<term>Such cases</term>
<term>Support research</term>
<term>Topical concept</term>
<term>Undergraduate program</term>
<term>Universities offer</term>
<term>University departm ents</term>
<term>Various disciplines</term>
<term>Zech republic</term>
</keywords>
</textClass>
<langUsage>
<language ident="en">en</language>
</langUsage>
</profileDesc>
</teiHeader>
<front>
<div type="abstract">This paper reports the results of an international survey on the place and role of psychology in cognitive science (CS). The respondents were psychological societies from 31 countries illustrating a variety of situations, from countries where psychology has been established as a science for a long time to countries where it has been established more recently and is still developing. The paper reviews topics covered by the CS approach, as well as research operations and initiatives taken in this domain. The analysis of responses reflects the belief that psychology, in general, has a central role in CS. This is based on epistemological considerations, as well as on the recognition of the methodological expertise of psychology for collecting and analyzing empirical data. Psychology is reported to have a unique integrative capacity and to take care to maintain the place of the human being at the centre of CS. Limitations and obstacles to the development of pluridisciplinary research on cognition are also reported, and information is provided on the training programmes in CS and the institutions that support research in this domain.</div>
<div type="abstract" xml:lang="fr">Cet article rapporte les résultats d'une enquěte internationale sur la place et le rôle de la psychologie dans le domaine des sciences cognitives. Des réponses ont été recueillies auprès des sociétés de psychologie de 31 pays, certains dans lesquels la psychologie scientifique est établie depuis longtemps et certains autres dans lesquels la psychologie, d'installation plus récente, est encore en train de se développer. L'article passe en revue les thèmes couverts par les sciences cognitives, ainsi que les opérations de recherche et les initiatives prises dans ce domaine. L'analyse des réponses reflète la conviction que le rôle de la psychologie dans les sciences cognitives est central. Cette conviction s'appuie sur des considérations épistémologiques, mais aussi sur l'expertise méthodologique reconnue de la psychologie dans la collecte et l'analyse des données empiriques. La psychologie est considérée pour sa capacité particulière d'intégration et son souci de maintenir le sujet humain au centre des sciences cognitives. Des limitations et des obstacles au développement de la recherche pluridisciplinaire sur la cognition sont également rapportés. Des informations sont fournies sur les programmes de formation en sciences cognitives et sur les institutions qui soutiennent la recherche dans ce domaine.</div>
</front>
</TEI>
<istex>
<corpusName>wiley</corpusName>
<keywords>
<teeft>
<json:string>pluridisciplinary</json:string>
<json:string>niversity</json:string>
<json:string>speci</json:string>
<json:string>ents</json:string>
<json:string>departm</json:string>
<json:string>interdisciplinary</json:string>
<json:string>developm</json:string>
<json:string>puter</json:string>
<json:string>cognitive science</json:string>
<json:string>neuroscience</json:string>
<json:string>cognition</json:string>
<json:string>scienti</json:string>
<json:string>cognitive</json:string>
<json:string>prom</json:string>
<json:string>ation</json:string>
<json:string>pluridisciplinary research</json:string>
<json:string>ental</json:string>
<json:string>cogn</json:string>
<json:string>cognitive psychology</json:string>
<json:string>programm</json:string>
<json:string>puter science</json:string>
<json:string>exam</json:string>
<json:string>other disciplines</json:string>
<json:string>itive</json:string>
<json:string>ational</json:string>
<json:string>oted</json:string>
<json:string>exico</json:string>
<json:string>ology</json:string>
<json:string>ajor</json:string>
<json:string>prom oted</json:string>
<json:string>scie</json:string>
<json:string>psych</json:string>
<json:string>slovenia</json:string>
<json:string>etherlands</json:string>
<json:string>enis</json:string>
<json:string>cognitive neuroscience</json:string>
<json:string>munication</json:string>
<json:string>nitive</json:string>
<json:string>nitive scie</json:string>
<json:string>funding</json:string>
<json:string>computer science</json:string>
<json:string>ognitive</json:string>
<json:string>comm</json:string>
<json:string>lingu</json:string>
<json:string>ples</json:string>
<json:string>exam ples</json:string>
<json:string>eld</json:string>
<json:string>ainly</json:string>
<json:string>alta</json:string>
<json:string>cial</json:string>
<json:string>psychology</json:string>
<json:string>psychology departm ents</json:string>
<json:string>nited states</json:string>
<json:string>departm ents</json:string>
<json:string>psych ology</json:string>
<json:string>fram ework</json:string>
<json:string>topical concept</json:string>
<json:string>lingu istics</json:string>
<json:string>cognitive sciences</json:string>
<json:string>sciences cognitives</json:string>
<json:string>czech republic</json:string>
<json:string>centre</json:string>
<json:string>ognitive science</json:string>
<json:string>european level</json:string>
<json:string>information technology</json:string>
<json:string>puter scientists</json:string>
<json:string>central role</json:string>
<json:string>psychology departments</json:string>
<json:string>cial intelligence</json:string>
<json:string>interdisciplinary research</json:string>
<json:string>cogn ition</json:string>
<json:string>central discipline</json:string>
<json:string>graduate courses</json:string>
<json:string>graduate school</json:string>
<json:string>prom oting</json:string>
<json:string>other priorities</json:string>
<json:string>singa pore</json:string>
<json:string>zech republic</json:string>
<json:string>more speci</json:string>
<json:string>social sciences</json:string>
<json:string>universities offer</json:string>
<json:string>undergraduate program</json:string>
<json:string>early nineties</json:string>
<json:string>researcher</json:string>
<json:string>finland</json:string>
<json:string>different disciplines</json:string>
<json:string>methodological expertise</json:string>
<json:string>such cases</json:string>
<json:string>environm ental factors</json:string>
<json:string>science society</json:string>
<json:string>cognitive psych ology</json:string>
<json:string>cognitive psychologists</json:string>
<json:string>lingu ists</json:string>
<json:string>computer scientists</json:string>
<json:string>epistem ological</json:string>
<json:string>connectionist modelling</json:string>
<json:string>offering courses</json:string>
<json:string>cognitive functions</json:string>
<json:string>ichel denis</json:string>
<json:string>hong kong</json:string>
<json:string>pluridisciplinary cooperation</json:string>
<json:string>support research</json:string>
<json:string>neural networks</json:string>
<json:string>achine interaction</json:string>
<json:string>basic disciplines</json:string>
<json:string>psychological science</json:string>
<json:string>several departm ents</json:string>
<json:string>university departm ents</json:string>
<json:string>ational institute</json:string>
<json:string>cognitive research</json:string>
<json:string>research grants</json:string>
<json:string>various disciplines</json:string>
<json:string>pluridisciplinary scienti</json:string>
<json:string>research program</json:string>
<json:string>long tradition</json:string>
<json:string>cogn itive neuroscience</json:string>
<json:string>research projects</json:string>
<json:string>grad uate program</json:string>
<json:string>interdisciplinary character</json:string>
<json:string>graduate programm</json:string>
<json:string>graduate level</json:string>
<json:string>postgraduate program</json:string>
<json:string>interdisciplinary projects</json:string>
<json:string>pluridisciplinary program</json:string>
<json:string>several universities</json:string>
<json:string>epartm ents</json:string>
<json:string>cogn itive science</json:string>
<json:string>local level</json:string>
<json:string>social cognition</json:string>
<json:string>prom otion</json:string>
<json:string>cognitive program</json:string>
<json:string>research team</json:string>
<json:string>ational institutes</json:string>
<json:string>national institutes</json:string>
<json:string>postdoctoral fellow ships</json:string>
<json:string>national level</json:string>
<json:string>research funds</json:string>
<json:string>great future</json:string>
<json:string>implem ented</json:string>
<json:string>real sense</json:string>
<json:string>germ</json:string>
</teeft>
</keywords>
<author>
<json:item>
<name>Michel Denis</name>
<affiliations>
<json:string>LIMSI‐CNRS, Université de Paris‐Sud, France</json:string>
<json:string>E-mail: denis@limsi.fr</json:string>
</affiliations>
</json:item>
</author>
<articleId>
<json:string>IJOP10098181</json:string>
</articleId>
<language>
<json:string>eng</json:string>
</language>
<originalGenre>
<json:string>article</json:string>
</originalGenre>
<qualityIndicators>
<score>7.16</score>
<pdfVersion>1.2</pdfVersion>
<pdfPageSize>498.047 x 703.843 pts</pdfPageSize>
<refBibsNative>false</refBibsNative>
<abstractCharCount>1145</abstractCharCount>
<pdfWordCount>12788</pdfWordCount>
<pdfCharCount>69238</pdfCharCount>
<pdfPageCount>19</pdfPageCount>
<abstractWordCount>180</abstractWordCount>
</qualityIndicators>
<title>The Place and Role of Psychology in Cognitive Science: An International Survey</title>
<genre>
<json:string>article</json:string>
</genre>
<host>
<title>International Journal of Psychology</title>
<language>
<json:string>unknown</json:string>
</language>
<doi>
<json:string>10.1002/(ISSN)1464-066X</json:string>
</doi>
<issn>
<json:string>0020-7594</json:string>
</issn>
<eissn>
<json:string>1464-066X</json:string>
</eissn>
<publisherId>
<json:string>IJOP</json:string>
</publisherId>
<volume>33</volume>
<issue>6</issue>
<pages>
<first>377</first>
<last>395</last>
<total>19</total>
</pages>
<genre>
<json:string>journal</json:string>
</genre>
<subject>
<json:item>
<value>Article</value>
</json:item>
</subject>
</host>
<categories>
<wos>
<json:string>social science</json:string>
<json:string>psychology, multidisciplinary</json:string>
</wos>
<scienceMetrix>
<json:string>health sciences</json:string>
<json:string>psychology & cognitive sciences</json:string>
<json:string>social psychology</json:string>
</scienceMetrix>
</categories>
<publicationDate>1998</publicationDate>
<copyrightDate>1998</copyrightDate>
<doi>
<json:string>10.1080/002075998400141</json:string>
</doi>
<id>A0FA677CEC4952204E04834ABA962B7F4A932979</id>
<score>1</score>
<fulltext>
<json:item>
<extension>pdf</extension>
<original>true</original>
<mimetype>application/pdf</mimetype>
<uri>https://api.istex.fr/document/A0FA677CEC4952204E04834ABA962B7F4A932979/fulltext/pdf</uri>
</json:item>
<json:item>
<extension>zip</extension>
<original>false</original>
<mimetype>application/zip</mimetype>
<uri>https://api.istex.fr/document/A0FA677CEC4952204E04834ABA962B7F4A932979/fulltext/zip</uri>
</json:item>
<istex:fulltextTEI uri="https://api.istex.fr/document/A0FA677CEC4952204E04834ABA962B7F4A932979/fulltext/tei">
<teiHeader>
<fileDesc>
<titleStmt>
<title level="a" type="main" xml:lang="en">The Place and Role of Psychology in Cognitive Science: An International Survey</title>
<respStmt>
<resp>Références bibliographiques récupérées via GROBID</resp>
<name resp="ISTEX-API">ISTEX-API (INIST-CNRS)</name>
</respStmt>
</titleStmt>
<publicationStmt>
<authority>ISTEX</authority>
<publisher>Blackwell Publishing Ltd</publisher>
<availability>
<p>© 1998 International Union of Psychological Science© 1998 International Union of Psychological Science</p>
</availability>
<date>2013-10-26</date>
</publicationStmt>
<sourceDesc>
<biblStruct type="inbook">
<analytic>
<title level="a" type="main" xml:lang="en">The Place and Role of Psychology in Cognitive Science: An International Survey</title>
<author xml:id="author-1">
<persName>
<forename type="first">Michel</forename>
<surname>Denis</surname>
</persName>
<email>denis@limsi.fr</email>
<affiliation>LIMSI‐CNRS, Université de Paris‐Sud, France</affiliation>
</author>
</analytic>
<monogr>
<title level="j">International Journal of Psychology</title>
<title level="j" type="abbrev">International Journal of Psychology</title>
<idno type="pISSN">0020-7594</idno>
<idno type="eISSN">1464-066X</idno>
<idno type="DOI">10.1002/(ISSN)1464-066X</idno>
<imprint>
<publisher>Blackwell Publishing Ltd</publisher>
<date type="published" when="1998-12"></date>
<biblScope unit="volume">33</biblScope>
<biblScope unit="issue">6</biblScope>
<biblScope unit="page" from="377">377</biblScope>
<biblScope unit="page" to="395">395</biblScope>
</imprint>
</monogr>
<idno type="istex">A0FA677CEC4952204E04834ABA962B7F4A932979</idno>
<idno type="DOI">10.1080/002075998400141</idno>
<idno type="ArticleID">IJOP10098181</idno>
</biblStruct>
</sourceDesc>
</fileDesc>
<profileDesc>
<creation>
<date>2013-10-26</date>
</creation>
<langUsage>
<language ident="en">en</language>
</langUsage>
<abstract>
<p>This paper reports the results of an international survey on the place and role of psychology in cognitive science (CS). The respondents were psychological societies from 31 countries illustrating a variety of situations, from countries where psychology has been established as a science for a long time to countries where it has been established more recently and is still developing. The paper reviews topics covered by the CS approach, as well as research operations and initiatives taken in this domain. The analysis of responses reflects the belief that psychology, in general, has a central role in CS. This is based on epistemological considerations, as well as on the recognition of the methodological expertise of psychology for collecting and analyzing empirical data. Psychology is reported to have a unique integrative capacity and to take care to maintain the place of the human being at the centre of CS. Limitations and obstacles to the development of pluridisciplinary research on cognition are also reported, and information is provided on the training programmes in CS and the institutions that support research in this domain.</p>
</abstract>
<abstract xml:lang="fr">
<p>Cet article rapporte les résultats d'une enquěte internationale sur la place et le rôle de la psychologie dans le domaine des sciences cognitives. Des réponses ont été recueillies auprès des sociétés de psychologie de 31 pays, certains dans lesquels la psychologie scientifique est établie depuis longtemps et certains autres dans lesquels la psychologie, d'installation plus récente, est encore en train de se développer. L'article passe en revue les thèmes couverts par les sciences cognitives, ainsi que les opérations de recherche et les initiatives prises dans ce domaine. L'analyse des réponses reflète la conviction que le rôle de la psychologie dans les sciences cognitives est central. Cette conviction s'appuie sur des considérations épistémologiques, mais aussi sur l'expertise méthodologique reconnue de la psychologie dans la collecte et l'analyse des données empiriques. La psychologie est considérée pour sa capacité particulière d'intégration et son souci de maintenir le sujet humain au centre des sciences cognitives. Des limitations et des obstacles au développement de la recherche pluridisciplinaire sur la cognition sont également rapportés. Des informations sont fournies sur les programmes de formation en sciences cognitives et sur les institutions qui soutiennent la recherche dans ce domaine.</p>
</abstract>
<textClass>
<keywords scheme="Journal Subject">
<list>
<head>article-category</head>
<item>
<term>Article</term>
</item>
</list>
</keywords>
</textClass>
</profileDesc>
<revisionDesc>
<change when="2013-10-26">Created</change>
<change when="1998-12">Published</change>
<change xml:id="refBibs-istex" who="#ISTEX-API" when="2017-02-8">References added</change>
</revisionDesc>
</teiHeader>
</istex:fulltextTEI>
<json:item>
<extension>txt</extension>
<original>false</original>
<mimetype>text/plain</mimetype>
<uri>https://api.istex.fr/document/A0FA677CEC4952204E04834ABA962B7F4A932979/fulltext/txt</uri>
</json:item>
</fulltext>
<metadata>
<istex:metadataXml wicri:clean="Wiley component found">
<istex:xmlDeclaration>version="1.0" encoding="UTF-8" standalone="yes"</istex:xmlDeclaration>
<istex:document>
<component version="2.0" type="serialArticle" xml:lang="en" xml:id="IJOP10098181">
<header>
<publicationMeta level="product">
<doi origin="wiley">10.1002/(ISSN)1464-066X</doi>
<issn type="print">0020-7594</issn>
<issn type="electronic">1464-066X</issn>
<idGroup>
<id type="product" value="IJOP"></id>
</idGroup>
<countGroup>
<count type="figureTotal" number="0"></count>
<count type="tableTotal" number="1"></count>
<count type="referenceTotal" number="0"></count>
</countGroup>
<titleGroup>
<title type="main" sort="INTERNATIONAL JOURNAL OF PSYCHOLOGY">International Journal of Psychology</title>
<title type="short">International Journal of Psychology</title>
</titleGroup>
</publicationMeta>
<publicationMeta level="part" position="60">
<doi origin="wiley">10.1002/ijop.1998.33.issue-6</doi>
<copyright ownership="publisher">© 1998 International Union of Psychological Science</copyright>
<numberingGroup>
<numbering type="journalVolume" number="33">33</numbering>
<numbering type="journalIssue">6</numbering>
</numberingGroup>
<coverDate startDate="1998-12">December 1998</coverDate>
</publicationMeta>
<publicationMeta level="unit" position="10" type="article" status="forIssue">
<doi origin="wiley">10.1080/002075998400141</doi>
<idGroup>
<id type="unit" value="IJOP10098181"></id>
</idGroup>
<countGroup>
<count type="pageTotal" number="19"></count>
</countGroup>
<titleGroup>
<title type="articleCategory">Article</title>
<title type="tocHeading1">Articles</title>
</titleGroup>
<copyright ownership="thirdParty">© 1998 International Union of Psychological Science</copyright>
<eventGroup>
<event type="firstOnline" date="2010-09-21"></event>
<event type="publishedOnlineFinalForm" date="2010-09-21"></event>
<event type="xmlCreated" agent="Aptara" date="2013-10-26"></event>
<event type="xmlConverted" agent="Converter:WML3G_To_WML3G version:4.1.7 mode:FullText,remove_FC" date="2014-10-23"></event>
</eventGroup>
<numberingGroup>
<numbering type="pageFirst">377</numbering>
<numbering type="pageLast">395</numbering>
</numberingGroup>
<correspondenceTo>Requests for reprints should be addressed to Michel Denis, Groupe Cognition Humaine, LIMSI‐CNRS, Université de Paris‐Sud, BP 133, 91403 Orsay Cedex, France. Email:
<email>denis@limsi.fr</email>
</correspondenceTo>
<linkGroup>
<link type="toTypesetVersion" href="file://IJOP.IJOP10098181.pdf"></link>
</linkGroup>
</publicationMeta>
<contentMeta>
<titleGroup>
<title type="main">The Place and Role of Psychology in Cognitive Science: An International Survey</title>
</titleGroup>
<creators>
<creator xml:id="ijop10098181-cr-0001" creatorRole="author" affiliationRef="#ijop10098181-aff-0001" corresponding="yes">
<personName>
<givenNames>Michel</givenNames>
<familyName>Denis</familyName>
</personName>
</creator>
</creators>
<affiliationGroup>
<affiliation xml:id="ijop10098181-aff-0001" type="organization" countryCode="FR">
<orgName>LIMSI‐CNRS, Université de Paris‐Sud</orgName>
<address>
<country>France</country>
</address>
</affiliation>
</affiliationGroup>
<abstractGroup>
<abstract type="main">
<p>This paper reports the results of an international survey on the place and role of psychology in cognitive science (CS). The respondents were psychological societies from 31 countries illustrating a variety of situations, from countries where psychology has been established as a science for a long time to countries where it has been established more recently and is still developing. The paper reviews topics covered by the CS approach, as well as research operations and initiatives taken in this domain. The analysis of responses reflects the belief that psychology, in general, has a central role in CS. This is based on epistemological considerations, as well as on the recognition of the methodological expertise of psychology for collecting and analyzing empirical data. Psychology is reported to have a unique integrative capacity and to take care to maintain the place of the human being at the centre of CS. Limitations and obstacles to the development of pluridisciplinary research on cognition are also reported, and information is provided on the training programmes in CS and the institutions that support research in this domain.</p>
</abstract>
<abstract xml:lang="fr" type="main">
<p>Cet article rapporte les résultats d'une enquěte internationale sur la place et le rôle de la psychologie dans le domaine des sciences cognitives. Des réponses ont été recueillies auprès des sociétés de psychologie de 31 pays, certains dans lesquels la psychologie scientifique est établie depuis longtemps et certains autres dans lesquels la psychologie, d'installation plus récente, est encore en train de se développer. L'article passe en revue les thèmes couverts par les sciences cognitives, ainsi que les opérations de recherche et les initiatives prises dans ce domaine. L'analyse des réponses reflète la conviction que le rôle de la psychologie dans les sciences cognitives est central. Cette conviction s'appuie sur des considérations épistémologiques, mais aussi sur l'expertise méthodologique reconnue de la psychologie dans la collecte et l'analyse des données empiriques. La psychologie est considérée pour sa capacité particulière d'intégration et son souci de maintenir le sujet humain au centre des sciences cognitives. Des limitations et des obstacles au développement de la recherche pluridisciplinaire sur la cognition sont également rapportés. Des informations sont fournies sur les programmes de formation en sciences cognitives et sur les institutions qui soutiennent la recherche dans ce domaine.</p>
</abstract>
</abstractGroup>
</contentMeta>
</header>
</component>
</istex:document>
</istex:metadataXml>
<mods version="3.6">
<titleInfo lang="en">
<title>The Place and Role of Psychology in Cognitive Science: An International Survey</title>
</titleInfo>
<titleInfo type="alternative" contentType="CDATA" lang="en">
<title>The Place and Role of Psychology in Cognitive Science: An International Survey</title>
</titleInfo>
<name type="personal">
<namePart type="given">Michel</namePart>
<namePart type="family">Denis</namePart>
<affiliation>LIMSI‐CNRS, Université de Paris‐Sud, France</affiliation>
<affiliation>E-mail: denis@limsi.fr</affiliation>
<role>
<roleTerm type="text">author</roleTerm>
</role>
</name>
<typeOfResource>text</typeOfResource>
<genre type="article" displayLabel="article"></genre>
<originInfo>
<publisher>Blackwell Publishing Ltd</publisher>
<dateIssued encoding="w3cdtf">1998-12</dateIssued>
<dateCreated encoding="w3cdtf">2013-10-26</dateCreated>
<copyrightDate encoding="w3cdtf">1998</copyrightDate>
</originInfo>
<language>
<languageTerm type="code" authority="rfc3066">en</languageTerm>
<languageTerm type="code" authority="iso639-2b">eng</languageTerm>
</language>
<physicalDescription>
<internetMediaType>text/html</internetMediaType>
</physicalDescription>
<abstract>This paper reports the results of an international survey on the place and role of psychology in cognitive science (CS). The respondents were psychological societies from 31 countries illustrating a variety of situations, from countries where psychology has been established as a science for a long time to countries where it has been established more recently and is still developing. The paper reviews topics covered by the CS approach, as well as research operations and initiatives taken in this domain. The analysis of responses reflects the belief that psychology, in general, has a central role in CS. This is based on epistemological considerations, as well as on the recognition of the methodological expertise of psychology for collecting and analyzing empirical data. Psychology is reported to have a unique integrative capacity and to take care to maintain the place of the human being at the centre of CS. Limitations and obstacles to the development of pluridisciplinary research on cognition are also reported, and information is provided on the training programmes in CS and the institutions that support research in this domain.</abstract>
<abstract lang="fr">Cet article rapporte les résultats d'une enquěte internationale sur la place et le rôle de la psychologie dans le domaine des sciences cognitives. Des réponses ont été recueillies auprès des sociétés de psychologie de 31 pays, certains dans lesquels la psychologie scientifique est établie depuis longtemps et certains autres dans lesquels la psychologie, d'installation plus récente, est encore en train de se développer. L'article passe en revue les thèmes couverts par les sciences cognitives, ainsi que les opérations de recherche et les initiatives prises dans ce domaine. L'analyse des réponses reflète la conviction que le rôle de la psychologie dans les sciences cognitives est central. Cette conviction s'appuie sur des considérations épistémologiques, mais aussi sur l'expertise méthodologique reconnue de la psychologie dans la collecte et l'analyse des données empiriques. La psychologie est considérée pour sa capacité particulière d'intégration et son souci de maintenir le sujet humain au centre des sciences cognitives. Des limitations et des obstacles au développement de la recherche pluridisciplinaire sur la cognition sont également rapportés. Des informations sont fournies sur les programmes de formation en sciences cognitives et sur les institutions qui soutiennent la recherche dans ce domaine.</abstract>
<relatedItem type="host">
<titleInfo>
<title>International Journal of Psychology</title>
</titleInfo>
<titleInfo type="abbreviated">
<title>International Journal of Psychology</title>
</titleInfo>
<genre type="journal">journal</genre>
<subject>
<genre>article-category</genre>
<topic>Article</topic>
</subject>
<identifier type="ISSN">0020-7594</identifier>
<identifier type="eISSN">1464-066X</identifier>
<identifier type="DOI">10.1002/(ISSN)1464-066X</identifier>
<identifier type="PublisherID">IJOP</identifier>
<part>
<date>1998</date>
<detail type="volume">
<caption>vol.</caption>
<number>33</number>
</detail>
<detail type="issue">
<caption>no.</caption>
<number>6</number>
</detail>
<extent unit="pages">
<start>377</start>
<end>395</end>
<total>19</total>
</extent>
</part>
</relatedItem>
<identifier type="istex">A0FA677CEC4952204E04834ABA962B7F4A932979</identifier>
<identifier type="DOI">10.1080/002075998400141</identifier>
<identifier type="ArticleID">IJOP10098181</identifier>
<accessCondition type="use and reproduction" contentType="copyright">© 1998 International Union of Psychological Science© 1998 International Union of Psychological Science</accessCondition>
<recordInfo>
<recordContentSource>WILEY</recordContentSource>
</recordInfo>
</mods>
</metadata>
<serie></serie>
</istex>
</record>

Pour manipuler ce document sous Unix (Dilib)

EXPLOR_STEP=$WICRI_ROOT/Wicri/Sarre/explor/MusicSarreV3/Data/Istex/Corpus
HfdSelect -h $EXPLOR_STEP/biblio.hfd -nk 001076 | SxmlIndent | more

Ou

HfdSelect -h $EXPLOR_AREA/Data/Istex/Corpus/biblio.hfd -nk 001076 | SxmlIndent | more

Pour mettre un lien sur cette page dans le réseau Wicri

{{Explor lien
   |wiki=    Wicri/Sarre
   |area=    MusicSarreV3
   |flux=    Istex
   |étape=   Corpus
   |type=    RBID
   |clé=     ISTEX:A0FA677CEC4952204E04834ABA962B7F4A932979
   |texte=   The Place and Role of Psychology in Cognitive Science: An International Survey
}}

Wicri

This area was generated with Dilib version V0.6.33.
Data generation: Sun Jul 15 18:16:09 2018. Site generation: Tue Mar 5 19:21:25 2024